اخبار خارجیاسلایدر

فولکس‌واگن برای نجات خود تنها یک یا دو سال فرصت دارد

به گفتهٔ مدیر مالی گروه فولکس‌واگن، به دلیل کاهش فروش خودرو در اروپا و چین، این شرکت برای کاهش هزینه‌ها و نجات خود تنها یک یا دو سال فرصت دارد.

به گزارش دنده 6 – فولکس‌واگن این روزها شرایط خوبی ندارد. چند روز پیش خبر رسید که این شرکت در اقدامی بی‌سابقه، قصد تعطیلی دو کارخانهٔ خود در آلمان را دارد. حال نیز مدیر مالی گروه فولکس‌واگن «دکتر آرنو آنتلیتز» در جلسه‌ای در دفتر مرکزی این شرکت در ولفسبورگ با حضور دیگر مدیران گروه مثل اولیور بلوم و همین‌طور هزاران کارگر خشمگین و نگران از برنامهٔ شرکت برای تعطیلی کارخانه‌ها، اظهاراتی داشت که نشان از وخامت اوضاع این خودروسازان بزرگ آلمانی دارد. وی در این جلسه گفته است فولکس‌واگن تنها یک یا شاید دو سال فرصت دارد تا اوضاع را برای برند اصلی خود تغییر دهد.

آنتلیتز به حضار توضیح داد که بازار اروپا از زمان شیوع بیماری کرونا کاهش پیدا کرده و بعید است که به این زودی‌ها به سطح قبل از کرونا بازگردد. این کاهش تقاضا بدین معنا است که فولکس‌واگن هرسال حدود ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی کمتری خواهد فروخت و حداکثر دو سال فرصت دارد تا تولید و هزینه‌ها را کاهش دهد. به گزارش رویترز، در جلسهٔ ولفسبورگ با مدیران شرکت، حدود ۲۵ هزار کارگر حاضر بودند و به خاطر احتمال تعطیلی کارخانه‌ها بشدت ابراز ناراحتی کردند. حتی اتحادیهٔ کارگری آلمان احتمال اعتصاب کارگران را در اعتراض به این تصمیم مطرح کرده است. در دههٔ ۹۰، توافقنامه‌ای شکل گرفت که امنیت شغلی کارگران گروه فولکس‌واگن را تا سال ۲۰۲۹ تضمین می‌کرد اما مقامات این گروه اظهار داشته‌اند که تغییر بازار اروپا نیازمند کاهش قابل‌توجه هزینه‌ها است.

در همین حال، شورای کار فولکس‌واگن، از مدیران شرکت به دلیل کوتاهی در انجام وظایف خود انتقاد کرد. رئیس هیئت‌مدیرهٔ شرکت نیز در سخنرانی خود در این جلسه، هیئت‌مدیره را به عدم تمرکز روی فعالیت اصلی و وادار کردن کارکنان به انجام هزینه‌های اشتباه متهم کرد. در همین حال، اروپا تنها منطقه‌ای نیست که فولکس‌واگن را دچار مشکل کرده و اولیور بلوم، مدیرعامل شرکت در جلسهٔ ولفسبورگ گفته است دیگر هیچ پولی از چین نمی‌آید. اشارهٔ وی به چالش‌های فولکس‌واگن برای رقابت با خودروهای الکتریکی فراوان و ارزان‌قیمت چینی در بازاری است که زمانی برای شرکت آلمانی میلیاردها دلار سود به همراه داشت. در سه‌ماههٔ دوم امسال، هرچند فروش فولکس‌واگن در اروپا و آمریکا اندکی افزایش پیدا کرده اما در آسیا با کاهش فروش ۸.۲ درصدی مواجه شده که ناشی از عملکرد ضعیف در بازار چین است.

علاوه بر این، فروش خودروهای الکتریکی این شرکت در اروپا نیز کاهشی ۱۵.۲ درصدی داشته و با توجه به اینکه فولکس‌واگن بشدت به برندهای خود برای حرکت به سمت الکتریکی‌سازی فشار می‌آورد، این اعداد نشان از آینده‌ای دشوار دارند. به همین دلیل، بلوم اظهار داشته است که از دست رفتن چند شغل در امروز می‌تواند مانع از حذف چندین برابری در فردا شود. وی در ادامه گفته است:

صنعت خودرو در عرض چند سال از لحاظ تعداد فروش بشدت تغییر کرده است. ما باهم اقدامات مناسبی را برای سودآوری بیشتر اجرا خواهیم کرد. ما فولکس‌واگن را به جایی که به آن تعلق دارد هدایت می‌کنیم. این مسئولیت همهٔ ما است
سخنگوی گروه فولکس‌واگن نیز افزوده است:

ما مدتی است که بیش از آنچه در این برند به دست می‌آوریم پول خرج کرده‌ایم که این نمی‌تواند در درازمدت خوب پیش برود. فروش خودرو در بازار اروپا حدود دو میلیون دستگاه نسبت به قبل از دوران کرونا کاهش پیدا کرده و ما به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز اروپا که یک‌چهارم از بازار این قاره را در اختیار داریم، نیم میلیون دستگاه معادل تولید دو کارخانه کمتر می‌فروشیم. این ربطی با محصولات ما ندارد بلکه بازار دیگر وجود ندارد. ما باید بهره‌وری را افزایش و هزینه‌ها را کاهش دهیم. هنوز یک یا شاید دو سال فرصت داریم تا اوضاع را تغییر دهیم و باید از این زمان استفاده کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا