اخبار خارجی

فولکس‌واگن سهام دار ریویان شد

در پی اعلام خبر سرمایه‌گذاری قابل‌توجه فولکس‌واگن در ریویان، ارزش سهام این استارت آپ آمریکایی بیش از ۵۰ درصد افزایش یافت.

به گزارش دنده 6 – گروه فولکس‌واگن به دنبال سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلاری در شرکت ریویان است. ژرمن‌ها با اعلام این خبر افزودند در ابتدا ۱ میلیارد دلار را به استارت آپ برقی ریویان تزریق خواهند کرد. انتظار می‌رود ۴ میلیارد دلار دیگر نیز تا سال ۲۰۲۶ در اختیار این شرکت قرار گیرد. بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، در سال ۲۰۲۵ مبلغ ۱ میلیارد دلار به ریویان اختصاص خواهد یافت و پس از تأسیس یک جوینت ونچر برای تولید پلتفرم و تکنولوژی نرم‌افزار برقی باقی مبلغ نیز در این استارت آپ سرمایه‌گذاری خواهد شد.

با انتشار این خبر و دو روز مانده به جلسه سرمایه‌گذاران، ارزش سهام ریویان بیش از ۵۰ درصد افزایش یافت. نکته مهم اینکه مدیران این شرکت به خاطر ضررهای مالی قابل‌توجه با فشارهای شدیدی مواجه بوده‌اند اما حالا به نظر می‌رسد ورق برگشته و سرمایه‌گذاری فولکس‌واگن می‌تواند روند توسعه این شرکت را شتاب بخشد. شایان ذکر است ۱ میلیارد دلار اولیه اختصاص یافته به ریویان امکان تبدیل به سهام این شرکت را خواهد داشت. این قرارداد به ریویان کمک می‌کند تا جریان سرمایه مثبتی داشته باشد. این را آر جی اسکارنیج مدیرعامل ریویان گفته است. او خاطرنشان می‌سازد سرمایه تزریق شده از سوی فولکس‌واگن باعث افزایش تولید شاسی‌بلند R2 در ایلینویز شود و به تولید پلتفرم برقی یک خودروی میان سایز در جورجیا نیز کمک شایانی بکند. باید دانست ریویان اوایل امسال ساخت‌وساز در این تأسیسات را متوقف کرده بود. مدیرعامل ریویان تصریح می‌کند:

ما معتقدیم فرصت مهمی در اختیار ما قرار دارد. این قرارداد به دلیل تمرکز ما روی تکنولوژی و پلتفرم‌های مرتبط ممکن شده است. من قبلاً درباره اهمیت این پلتفرم‌ها صحبت کرده‌ام و در حال حاضر توسعه مجدد آن‌ها کار سختی است
انتظار می‌رود فولکس‌واگن از پلتفرم برقی و نرم‌افزارهای ریویان در محصولات خود استفاده کند. اسکارنیج با اعلام این خبر اظهار داشته چنین فرایندی از نیمه دوم دهه جاری میلادی شروع خواهد شد. او می‌گوید جوینت ونچر ریویان و فولکس‌واگن شامل مواردی همچون تکنولوژی باتری، قوای محرکه، سیستم‌های ولتاژ بالا یا خودران و سخت‌افزار برقی نخواهد بود. اسکارنیج انتظار دارد این جوینت ونچر توسط مدیران رده‌بالا از جمله دو مدیرعامل هدایت شود به گونه‌ای که ریویان مدیر فنی را منصوب کرده و فولکس‌واگن هم مدیر ارشد عملیاتی را انتخاب نماید.

فولکس‌واگن دومین خودروساز معتبر دنیاست که در این برند سرمایه‌گذاری می‌کند. قبلاً فورد با در اختیار داشتن حدود ۱۲ درصد سهام ریویان جزو بزرگ‌ترین سهامداران استارت آپ موردبحث بوده و آمازون نیز سرمایه قابل‌توجهی را راهی این شرکت کرده است. البته فورد در سال ۲۰۲۳ و پس از عقب‌نشینی از برنامه‌های خود برای توسعه مشترک خودروهای برقی با ریویان سهام خود را فروخت. همکاری فولکس‌واگن و ریویان در حالی صورت می‌گیرد که برخی شرکت‌ها در استراتژی برقی سازی محصولات خود بازنگری کرده‌اند زیرا رشد فروش این خودروها کمتر از حد انتظار بوده است. پیترو زولینو مدیر ارتباطات تجاری فولکس‌واگن می‌گوید قرارداد با ریویان برنامه‌های این خودروساز آلمانی برای تأسیس کارخانه ۲ میلیارد دلاری تولید خودروی برقی در کارولینای جنوبی را تغییر نخواهد داد. او اظهار می‌دارد:

تعهد ما به تولید خودروهای جدید اسکات اصلاً تغییر نکرده است
ریویان چند ماه است که استراتژی صرفه‌جویی در هزینه‌ها را اعلام کرده و همگام با ایجاد تغییرات در کارخانه ایلینویز به دنبال بهبود بهره‌وری خود است. همچنین کار ساخت‌وساز در کارخانه چند میلیارد دلاری جورجیا نیز متوقف شده و انتظار می‌رود این اقدامات باعث صرفه‌جویی بیش از ۲.۲۵ میلیارد دلاری در هزینه‌ها شود. انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری فولکس‌واگن باعث تسریع در روند تولید خودروی R2 شود. باید گفت ریویان در سه‌ماهه ابتدایی امسال خبر ۱.۴۵ میلیارد دلار ضرر را تجربه کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا