اخبارفناوری و تکنولوژی

فیل‌ها همدیگر را با اسم خاص خودشان صدا می‌کنند

تحقیقات جدید نشان داده است فیل‌های آفریقایی یکدیگر را صدا می‌زنند و به اسم افراد واکنش نشان می‌دهند؛ کاری که کمتر از عهده حیوانات وحشی بر می‌آید.

به گزارش دنده6  از ایندیپندنت، این نام‌ها یک بخش از صداهای آهسته فیل‌ها است که آنها می‌توانند از مسافت‌های طولانی در سراسر صحرای آفریقا بشنوند. دانشمندان اعتقاد دارند حیواناتی با ساختارهای اجتماعی پیچیده و گروه‌های خانوادگی که جدا می‌شوند و سپس بهم پیوند می‌خورند؛ اغلب احتمال بیشتری دارد که از نام‌های فردی استفاده کنند. استوارت پیم بوم‌شناس دانشگاه دوک گفت: اگر شما دنبال یک خانواده بزرگ بگردید، باید قادر باشید که بگویید: آهای ویرجینیا بیا اینجا!

این امر بسیار نادری است که حیوانات وحشی یکدیگر با نام‌های منحصر به فرد صدا بزنند. البته انسان‌ها اسم دارند و سگ‌های ما با (شنیدن) اسمشان می‌آیند. بچه دلفین‌ها نام خودشان را اختراع می‌کنند و طوطی‌ها هم از نام‌ها استفاده می‌کنند.

هر کدام از این گونه‌های اسم‌گذار دارای این توانایی هستند که تلفظ کردن صداهای جدید منحصر به فرد را در طول زندگی خود یاد بگیرند؛ استعداد نادری که فیل‌ها هم دارای آن هستند.

زیست‌شناسان برای این مطالعه جدید نشریه اکولوژی و تکامل طبیعت از یادگیری ماشین برای ردیابی و شناسایی اسامی در یک کتابخانه از صداهای ضبط شده فیل‌های صحرای آفریقا استفاده کردند. این محققان سوار بر جیپ‌ فیل‌ها را دنبال کردند تا مشاهده کنند که کدام فیل صدا می‌زند و کدام فیل پاسخ می‌دهد.

مدل رایانه‌ای با تحلیل داده‌های صوتی پیش بینی کرد کدام فیل ۲۸ درصد از اوقات خطاب قرار داده می‌شود که احتمالا به علت در بر داشتن اسم او بوده است. زمانی که داده‌های بی معنی به این مدل رایانه‌ای داده شد تنها ۸ درصد از صداها را برچسب زنی کرد.

میکی پاردو زیست شناس دانشگاه کورنل و مولف اصلی این مطالعه گفت: فیل‌ها درست مانند انسان‌ها از اسامی استفاده می‌کنند؛ اما احتمالا در اکثریت صداها از اسم استفاده نمی‌کنند. بنابراین انتظار ۱۰۰ درصدی نداریم.
صداهای فیل‌ها شامل اصواتی است که زیر طیف شنوایی انسان قرار دارد. دانشمندان هنوز نمی دانند کدام بخش از این صداها اسامی فیل‌ها هستند.

محققان نتایج خود را از این طریق آزمایش کردند که صداهای ضبط شده را برای فیل‌های منفرد پخش کردند و آنها به صداهایی که در بر دارنده اسم آنها بود با انرژی پاسخ دادند از جمله اینکه گوش‌های خود را تکان دادند یا خرطوم را بالا بردند. اما برخی اوقات فیل‌ها صداهایی که دیگر فیل‌ها را خطاب قرار می‌داد، نادیده گرفتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا