اخبارفناوری و تکنولوژی

قورباغه خندان در میان ۷۵۰ گونه‌ جدید شناسایی شده در استرالیا

فهرست گونه‌های ملی استرالیا گسترش می‌یابد و در میان این فهرست نام عنکبوت گردباف که براساس نام شخصیت تام هاردی موسوم به ونوم(Venom) در سری‌های مارول نامگذاری شده است و همچنین کرمی که نامش از روی زیست‌شناس انگلیسی دیوید آتنبرو(David Attenborough) انتخاب شده است، دیده می‌شود.

به گزارش دنده6 :یک قورباغه خندان و یک کرم دریایی جزر و مدی که دیوید آتنبرو نامیده شده‌ است از جمله‌ی ۷۵۰ جانور و گیاهی هستند که به تازگی در فهرست گونه‌های استرالیا به رسمیت شناخته شده‌اند.

کرم دیوید آتنبرو

به نقل از گاردین، قورباغه درختی خندان غربی(Litoria ridibunda) به تولید صدای معمول قورباغه‌ها، می‌خندد.

فهرست گونه‌های ملی استرالیا یک پایگاه داده طبقه‌بندی شده است که به طور رسمی گیاهان، حیوانات، قارچ‌ها و سایر موجودات بومی استرالیا را توصیف می‌کند.

آرایه‌شناسی به علم توصیف، نامگذاری و ثبت حیات روی زمین گفته می‌شود. آرایه‌شناس‌ها به دنبال تفاوت‌هایی در ظاهر فیزیکی، ژنتیک، رفتار و مکان هستند تا گونه‌هایی را که برای علم مدرن جدید هستند، تعیین کنند.

استرالیا یک کانون جهانی تنوع زیستی با بیش از ۱۵۰ هزار گونه بومی بوده است، با این حال آرایه‌شناس‌ها هر روز حدود دو گونه جدید را برای علم نام می‌برند.

عنکبوت ونوم

در حالی که بسیاری از گونه‌ها ممکن است برای علم غربی شناخته نشده باشند، احتمالا آنها برای هزاران سال برای مردم بومی آشنا بوده‌اند و در فرهنگ بومی در مرکز توجه حضور داشته‌اند.

بسیاری از گونه‌هایی که به تازگی توصیف شده‌اند، بی مهرگان هستند.

اکثریت قریب به اتفاق حیوانات استرالیا را بی مهرگان تشکیل می‌دهند و بررسی‌های حیات وحش و مجموعه‌های موزه‌ای،  نشان می‌دهد که هر چه دانشمندان بیشتر این موضوع را بررسی کنند، بیشتر متوجه می‌شوند که بیشتر گونه‌های بی مهرگان هنوز به طور رسمی توسط آرایه شناسان توصیف نشده‌اند.

بسیاری از گونه‌های جدید جانوری، گیاهی و قارچی از طریق پروژه‌هایی که تحت برنامه کمک مالی تحقیقاتی طبقه‌بندی ملی مطالعه منابع زیستی استرالیا تامین مالی می‌شوند، توصیف و طبقه‌بندی شده‌اند.

۱۴ پروژه برای نامگذاری و طبقه‌بندی گونه‌های بومی استرالیا در طول سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵، دو میلیون دلار بودجه مشترک خواهند داشت.

کرم آبی مخملی 

از جمله آنها پروژه‌ای است که براساس داده‌های قورباغه درختی خندان ایجاد شده است که توسط شهروند دانشمندان در سال گذشته جمع‌آوری شده بود. صدای قورباغه‌ها با استفاده از اپلیکیشن FrogID برای مقایسه تفاوت‌ها در برقراری ارتباط نر مورد مطالعه قرار می‌گیرند و دی‌ان‌ای نمونه‌های موزه برای شناسایی و توصیف گونه‌های جدید قورباغه استفاده می‌شود.

پروژه‌های دیگر شامل توصیف رسمی دستکم ۱۲۰ گونه از ششمین جنس گیاهی بزرگ استرالیا(لپیدوسپرما)، بررسی خانواده عنکبوت‌های گردبافت برای شناسایی ۵۰ گونه جدید، و ارزیابی تنوع زیستی سخت‌پوستان در پارک‌های دریایی اعماق دریای استرالیای غربی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا