اخبار داخلیاسلایدشو

قیمت ام جی 5 فردا موتور

سدان اقتصادی ام جی ۵ با ابعاد بزرگ‌تر از دنا و تارا، ظاهر جذاب‌ و راحتی قابل قبول فراهم می‌کند. این محصول البته، پیشرانه کم‌رمق و کم‌مصرف دارد.

به گزارش دنده 6 – فردا موتور با گسترش محصولات ام‌جی در ایران، حضور خود در بازار کشورمان را توسعه می‌دهد. به‌تازگی کراس‌اور برقی ام‌جی ۴  در نمایشگاه شیراز ۱۴۰۳ رونمایی شده است؛ ضمن اینکه زمستان ۱۴۰۲ نیز سدان‌های MG5 و MG GT به اتواکسپو تهران رسیدند.ام‌جی برند بریتانیایی است اما امروزه به عنوان یک خودروساز کاملا چینی فعالیت می‌کند. این مجموعه سال ۲۰۰۵ توسط گروه سایک خریداری شد و هم‌اکنون خوش‌نام‌تر و معتبرتر از دیگر برندهای چینی به‌حساب می‌آید. غالب محصولات ام‌جی از معدود خودروهای ساخت چین محسوب می‌شوند که استاندارد اروپا و استرالیا را رعایت کرده‌اند. حتی در انگلیس، انواع خودروهای این برند، فروخته می‌شوند.

در کشور ما اولین بار حدود ۱۵ سال پیش ام‌جی ۵۵۰ سدان به‌عنوان اولین محصول با نام شوالیه توسط مدیا موتور وارد ایران شد. ام‌جی توانست در بازار کشورمان موفق عمل کند و مدیا موتور محصولات مختلف آن مثل کراس‌اور GS، سدان MG 6 و هاچ‌بک MG 3 را عرضه کرد؛ اما با تصویب تحریم‌های سال ۱۳۹۶ فروش این برند در ایران متوقف شد. حتی خط مونتاژ MG360 که در تبریز با سرمایه‌گذاری مشترک سایک چین و طرف ایرانی افتتاح شده بود، خیلی زود به پایان راه و تعطیلی رسید.آنچه در بازار چین به نام MG5 فروخته می‌شود؛ با خودروی رونمایی شده توسط فردا موتور متفاوت است. به بیان بهتر، یکی از محصولات سایک موتور به نام روئی i5 با برند MG در ایران عرضه خواهد داشت. از نظر فنی، می‌توان  MG5 فردا موتور را نسخه‌ی جدید MG360 دانست که مدتی کوتاه در تبریز مونتاژ می‌شد. دیگر موضوع مهم، تولید روئی i5 با چهره جدید (فیس لیفت) در چین است؛ اما ظاهرا مدل قدیمی توسط فردا موتور به بازار ایران خواهد رسید.

طراحی بیرونی و نمای ظاهری ام جی ۵ فردا موتور
در مقایسه با سدان‌های چینی بازار ایران، مثل آریزو ۶ و جک کرمان موتور KMC j7 و ریسپکت بهمن موتور، سبک طراحی قدیمی ام جی ۵ فردا موتور کاملا مشخص است. از سویی دیگر، فرم چراغ‌های اصلی و ادوات جلوپنجره، MG5 را دارای حس لوکس و موردپسند خانواده‌ها نشان می‌دد.ام جی ۵ فردا موتور، سبک طراحی فولکس پاسات نسل ۲۰۱۴ را یادآوری می‌کند. جلوپنجره‌ی بزرگ تا پایین سپر ادامه دارد و همراه خطوط افقی با تزئینات کروم، جذاب به نظر می‌رسد. این شرایط، در طرفین سپر و محل نصب مه‌شکن‌ها نیز وجود دارد. حجم‌دهی بدنه، راضی‌کننده است و خصوصا روی کاپوت، هماهنگی جالب با چراغ‌های اصلی فراهم می‌کند.

در نمای جانبی، سادگی ام جی ۵ فردا موتور، واضح است. خط مورب بین چراغ‌های جلو و عقب، برجستگی پایین درها و رینگ‌های ۱۶ اینچ هم، بسیار کم‌هیجان به نظر می‌رسند. در قاب پنجره‌ها، مواد پلاستیکی سیاه دیده می‌شوند و MG5 را یک سدان ارزان‌قیمت جلوه می‌دهند.نمای پشت ام جی ۵ فردا موتور، حس اسپرت با هماهنگی اجزای مختلف را نشان می‌دهد. حجم‌دهی بدنه، شامل درپوش صندوق عقب و سپر، چشم‌نواز است؛ ضمن اینکه محل نصب پلاک نیز، جایگاه مناسب دارد. از نکات مثبت در طراحی بدنه‌ی MG5 باید به پرهیز از نصب قطعات پلاستیکی سیاه‌رنگ، در سپرهای طرفین اشاره کرد.
ام جی ۵ فردا موتور با طول ۴,۶۰۷  و عرض ۱,۸۱۸ و ارتفاع ۱,۴۸۹ و فاصله محوری ۲,۶۸۰  میلی‌متر عرضه می‌شود. این خودرو نسبت به چری آریزو ۶، کمی کوچک‌تر است اما فاصله محوری مشابه دارد.

طراحی داخلی و نمای کابین ام جی ۵ فردا موتور
فرم داشبورد و محل نصب مانیتور لمسی برای  MG5 ساده و کم‌هزینه طراحی شده‌اند. نمونه‌ی موجود در ایران، پوشش سیاه برای قسمت‌های مختلف دارد اما نسخه‌های مجهز به داشبورد سفید و قرمز (تصویر زیر) هم در چین فروخته می‌شوند.

مشابه دیگر خودروهای اقتصادی ساخت چین، پنل پشت فرمان عقربه‌ای برای ام جی ۵ فردا موتور ارایه شده است؛ اما فرمان اسپرت و خوش‌فرم این محصول، کمی حس اسپرت به راننده می‌دهد. احتمالا مدل مخصوص بازار ایران، ترمز دستی برقی (غیر اهرمی)، استارت دکمه‌ای و نمایشگر لمسی ۱۰ اینچ را به صورت استاندارد خواهد داشت. نسخه‌های آپشنال (تصویر بالا)، پنل دیجیتال پشت فرمان دارند.با در نظر گرفتن قیمت در چین، صندلی‌های چرم و پوشش نرم تودری‌ها، نکات مثبت ام جی ۵ محسوب می‌شوند. این خودرو، برای ۴ سرنشین بلندقد، مناسب است و راحتی سرنشین مشابه چری آریزو ۶  فراهم می‌کند. صندوق عقب MG5 با توجه به ابعاد بدنه، قابل قبول است و ۵۱۲ لیتر فضای حمل بار دارد.

پیشرانه و تجهیزات فنی ام جی ۵ فردا موتور
موتور ۱/۵ لیتر برای MG5 در دو نسخه تنفس طبیعی و توربوشارژ ارایه می‌شود. ظاهرا برای ورود به ایران، مدل ارزان‌تر با ۱۱۸ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن‌متر گشتاور ، همراه گیربکس CVT انتخاب شده است. ام جی ۵ فردا موتور ۱۲۳۰ کیلوگرم وزن دارد و برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت، ۱۲ تا ۱۳ ثانیه زمان می‌برد. نهایت سرعت این خودرو، ۱۷۰ کیلومتر برساعت است.

مدل توربو، ۱۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور فراهم می‌کند. برای این نمونه، گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دبل کلاچ قابل سفارش است و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۹ ثانیه ارایه می‌دهد.
نسخه‌ی تمام برقی MG5 نیز شرایط ورود به ایران و استفاده از تحفیف عوارض گمرکی دارد. این نمونه از یک موتور الکتریکی، ۱۱۸ اسب بخار قدرت می‌گیرد و همراه باتری ۵۲/۲ کیلووات ساعت، توان پیمایش ۴۰۰ کیلومتر فراهم می‌کند. نهایت سرعت MG5 EV به ۱۴۵ کیلومتر برساعت می‌رسد. مدل دو موتوره با قدرت ۱۵۴ اسب بخار و شعاع حرکتی ۵۰۰ کیلومتر نیز در بازار بریتانیا عرضه شده است.

قیمت MG5 در بازار جهانی و پیش‌بینی برای ام جی ۵ فردا موتور
روی کاغذ، مدل پایه با ۱۱۸ اسب بخار قدرت و گیربکس CVT، ضعیف به نظر می‌رسد اما آستانه قیمت ۱۰ هزار دلار برای این خودرو، منطقی است. این شرایط، می‌تواند هزینه خرید ام جی ۵ فردا موتور را به حدود یک تا ۱/۲ میلیارد تومان برساند. مدل توربوشارژ با تجهیزات سفارشی در چین، ۱۵ هزار دلار قیمت دارد و اگر وارد ایران شود، تقریبا ۱/۷ میلیارد تومان خواهد بود
مدل برقی MG5 در چین، ۱۷ تا ۲۱ هزار دلار قیمت‌گذاری شده است. این نمونه با استفاده از تخفیف مالیات و عوارض گمرکی، احتمالا برای خریدار ایرانی به قیمت ۱/۵ میلیارد تومان قابل خرید خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا