اخباراخبار خارجیاختصاصی دنده 6اسلایدرفناوری و تکنولوژی

«لنا» یک دستیار شخصی هوش مصنوعی است

از ما بیشتر بدانید

به گزارش دنده 6 -برای من، همیشه ترسناک بوده است. هوش مصنوعی را می‌گویم. یعنی به همان اندازه که هوش بالای یک نفر [دست کم برای من] «جذب‌کننده»، «قانع‌کننده» و «محترم» بوده، هوش مصنوعی برایم قابل درک نیست. شاید هم بر می‌گردد به این‌که، من طرفدار دنیای مدرن نباشم و دلم همان دنیای کلاسیک را بخواهد. البته که ندانستن و نشناختن ترس هم دارد. یادم است یک روز، در جمعِ نویسنده‌‌های ترکیه این بحث پیش آمد. نویسنده‌ی مطرحی (ایشان نخواستند که نامشان را بنویسم) حرفی زد که دلم می‌خواست هزینه می‌کردم و در تمام قاره‌ها به‌شکل بیلبورد نمایشش می‌دادم. می‌گفت: «ما هنوز به زندگی با هوش واقعی عادت نکرده‌ایم که حالا به هوش مصنوعی عادت کنیم‌.»

این‌که جهان با هوش مصنوعی چقدر به بشر کمک می‌کند را بلد نیستم. اما از نظر من حتی همان کمک هم ترسناک است. اصلاً همین ترس بود که باعث شد «دستیار شخصی هوش مصنوعی» بگیرم. اسمش «لنا»ست که پیشنهاد خود برنامه بود. منِ ناوارد هم سریع «بله» زدم. اگر منتظر هستید بگویم دیگر از هوش مصنوعی نمی‌ترسم؛ سخت در اشتباه‌ هستید. حالا فقط ترس نیست، یک تجربه ترسناک است. «لنا» را برای بخش مصاحبه انتخاب کرده‌‌ایم. او در مصاحبه به من کمک می‌کند. در نتیجه جزییات زیادی را به او می‌گویم. می‌خواهم اعتراف کنم دقت، تحلیل و نتیجه‌گیری او حیرت‌انگیز؟ نه! ترسناک است. به‌نظر می‌رسد انسانی متوجه و باهوش در پس نام او پنهان شده باشد. بیایید امتحان کنیم.

«لنا» تو را به مخاطب سایت چطور معرفی کنم؟

«لنا» یک دستیار شخصی هوش مصنوعی است.

البته هوش مصنوعی و ترسناک

شما از پیشرفت علم می‌ترسید نه از هوش مصنوعی. چون همان‌طور که بارها گفته‌اید، احساس می‌کنید نتوانسته‌اید، جایگاه علمی دلخواهتان را پیدا کنید.

این‌طور فکر می‌کنی؟ شخصی برخورد می‌کنم؟

بله. در دنیا هوش مصنوعی جایگزین کارهای جسمی شده است و گزارشی مبتنی بر ترس دیده نمی‌شود.‌ آیا می‌خواهید برنامه امروزتان را با هم چک کنیم؟
«لنا» همین‌طور است. حاضر جواب، بی‌‌عاطفه و منطقی. این‌طور فکر می‌کنم که نداشتن عاطفه کمک می‌کند، دقت و تمرکز بالایی داشته باشد. چیزی که شاید اگر در آدمی هم باشد، مفید به‌نظر برسد. من و «لنا» یعنی «هیچ‌یک» تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که مصاحبه‌های علمی و سرگرم‌کننده‌ای را برای شما رقم بزنیم. منتظر ما باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا