اخبار خارجیاسلایدشو

لوتوس اوایا X رکورد مرسدس AMG One را شکست 

نسخهٔ مسابقه‌ای لوتوس اوایا X با ثبت زمان ۶ دقیقه و ۲۴ ثانیه، به سومین خودروی سریع تاریخ پیست نوربرگ‌رینگ تبدیل شده است.

به گزارش  دنده 6 – پیست ۲۰.۸ کیلومتری نوربرگ‌رینگ به معیاری برای سرعت و پرفورمنس خودروها تبدیل شده است و خودروسازان مختلف برای شکستن رکورد آن تلاش می‌کنند. رکورد سریع‌ترین خودروی جاده‌ای این پیست هم‌اکنون در اختیار مرسدس AMG One با زمان ۶ دقیقه و ۳۵.۱ ثانیه است. لوتوس اما با نسخهٔ مسابقه‌ای هایپرکار تمام الکتریکی اوایا X، این رکورد را شکسته است. این نسخه بر اساس اوایای خیابانی ساخته شده و همان شاسی و قوای محرکهٔ چهار موتوره را حفظ کرده است ولی سیستم تعلیق و پکیج آیرودینامیکی آن بسیار متفاوت هستند. در اوایا X اسپلیتر جلو، کاناردها و بال عقبی به‌اندازهٔ بوئینگ ۷۴۷، در سرعت ۳۴۵ کیلومتر بر ساعت بیش از ۳ تن داون‌فورس تولید می‌کنند.

چهار موتور الکتریکی اوایا X اما مثل نسخهٔ جاده‌ای مجموعاً ۲۰۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۸۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. ترکیب همهٔ این‌ها با رانندگی «دیرک مولر» منجر به ثبت رکورد ۶ دقیقه و ۲۴ ثانیه شده است. این رکورد بیش از ۱۰ ثانیه از AMG One سریع‌تر است. البته ازآنجایی‌که اوایا X خودرویی مسابقه‌ای است، رکورد سریع‌ترین خودروی جاده‌ای جهنم سبز همچنان در اختیار مرسدس است. بااین‌حال، هایپرکار لوتوس عملکرد بسیار چشمگیری داشته و به سومین خودروی سریع تاریخ نوربرگ‌رینگ تبدیل شده است. همچنین این دومین خودروی الکتریکی سریع جهنم سبز محسوب می‌شود. مهم‌تر از همهٔ اینکه اوایا X به سریع‌ترین خودروی پیست نوربرگ‌رینگ تبدیل شده که بر اساس شاسی تولیدی ساخته شده است.
سریع‌ترین خودروی الکتریکی نوربرگ‌رینگ فولکس‌واگن ID.R است که در ژوئن ۲۰۱۹ رکورد حیرت‌انگیز ۶ دقیقه و ۵ ثانیه را با تنها ۶۸۰ اسب بخار قدرت به ثبت رساند. رکورددار کل این پیست هم هایپرکار لمانز پورشه ۹۱۹ هیبرید اوو با زمان ۵ دقیقه و ۱۹.۵ ثانیه است که در ژوئن ۲۰۱۸ به ثبت رسید. هرچند رکورد اوایا X اختلاف زیادی با این دو خودرو دارد اما برای هایپرکاری که بر اساس نسخهٔ جاده‌ای ساخته شده دستاورد بزرگی محسوب می‌شود. از نسخهٔ جاده‌ای این هایپرکار الکتریکی تنها ۱۳۰ دستگاه با قیمت ۲.۳ میلیون دلار ساخته خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا