اخبار داخلی

مارس C300 دانگ فنگ

شرکت تازه‌تاسیس آرشام موتور به زودی دانگ فنگ آئولوس AX7 را با نام مارس C300 وارد ایران خواهد کرد.

به گزارش دنده 6 – در بسیاری از کشورهای دنیا، ثبت شرکت واردکننده‌ی خودرو یا نمایندگی فروش برندهای خارجی، به سادگی انجام می‌شود. این شرایط اما برای بازار ایران، پیچیدگی‌های فراوان دارد و به دلایل مختلف، مثل تحریم‌های خارجی و کمبود ارز، نمی‌توان واردات خودرو انجام داد.

دانگ فنگ، مشابه بسیاری دیگر خودروسازان چینی، برندهای متعدد و زیرمجموعه‌های متنوع دارد. در ایران، لاماری ایما و دیگنیتی و H30 کراس و شاین مکس، محصولات دانگ فنگ هستند اما با ظاهر متفاوت و توسط شرکت‌های گوناگون عرضه می‌شوند. حالا آرشام موتور هم برای واردات آئولوس AX7 آماده می‌شود.گروه دانگ فنگ (DFSK یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های خودروسازی چین، بعد از بایک و جیلی و بی‌وای‌دی محسوب می‌شود. دانگ فنگ حدود ۵۵ سال سابقه‌ی ساخت خودروهای سنگین مثل کامیون دارد و خودروسازی را از اوایل قرن ۲۱ آغاز کرده است. برند آئولوس (Aeolus) زیرمجموعه‌ی دانگ فنگ، از سال ۲۰۰۹ تا امروز با انواع خودرو در کلاس‌های مختلف، فعالیت می‌کند.

نسل اول AX7 سال ۲۰۱۴ رونمایی شد. این کراس‌اور، با نسخه‌ی فیس لیفت از نسل دوم، در نمایشگاه خودروی شیراز ۱۴۰۳ توسط آرشام موتور به بازارا ایران رسید. آئولوس AX7 پلاس در چین، به نام ماک ادیشن (Mach Edition) عرضه می‌شود و احتمال به همین دلیل واردکننده‌ی ایرانی، از نام مارس استفاده کرده است.

طراحی ظاهری و نمای بیرونی مارس C300 آرشام موتور
فرم چراغ‌ها، جلوپنجره و سپر، مارس C300 را مشابه دیگر کراس‌اورهای اسپرت چینی مثل چری تیگو ۷ نشان می‌دهد. هرچند که این ترکیب، مردم و جوان‌پسند به نظر می‌رسد؛ اما کاملا تکراری است.

حجم‌دهی اجزای مختلف بدنه در نمای روبرو، اغراق‌شده و دارای خطوط شکسته است. شرکت سازنده تلاش کرده با جزئیات قرمز رنک، حس اسپرت مارس C300 را تقویت کند و تفاوت این خودرو با نسخه‌ی قدیمی را نشان دهد. از نکات مثبت در طراحی دانگ فنگ آئولوس AX7، می‌توان به کشیدگی خط کاپوت تا لبه‌ی چراغ‌های اصلی و حالت مشبک در جلوپنجره اشاره کرد؛ هرچند که بخش بزرگی از زیر سپر، پلاستیکی است.

در نمای جانبی، خطوط حجم‌دهنده هماهنگ با دیگر اجزا دیده می‌شوند. مواد سیاه پلاستیکی در فضای پیرامون گلگیرها، رکاب و زیر شیشه‌ها وجود دارد. شیب سقف به سمت پشت خودرو، جذاب است و همراه بال عقب، جالب به نظر می‌رسد. ریل بارند، سانروف رینگ ۱۸ و ۱۹ اینچ با تایرهای ۲۵۵ میلی‌متر، برای مارس C300 ارایه می‌شود.

حجم‌دهی اغراق‌آمیز و زیاده‌روی در ادوات پلاستیکی، در نمای پشت نیز وجود دارد. این شرایط، البته می‌تواند برای مشتری ایرانی که دسترسی به خودروهای مدرن ژاپنی و اروپایی ندارد، جالب باشند؛ اما حفره‌های طرفین سپر که فاقد ارتباط با اگزوز هستند، بیننده را آزار می‌دهند. با کمیارفاق، می‌توان طراحی چراغ‌های عقب و محل جاگذاری پلاک را، نکات مثبت توصیف کرد. این اجزا شباهت بسیار زیاد به دیگر کراس‌اور دانگفنگ در ایران، دیگنیتی مونتاژ بهمن موتور دارند.
مارس C300 آرشام موتور با طول ۴,۶۵۰   و عرض ۱,۸۸۰  و ارتفاع ۱,۶۹۰  و فاصله محوری ۲,۷۱۵   میلی‌متر تولید می‌شود. ابعاد این خودرو، مشابه دیگنیتی بهمن موتور (دانگ‌فنگ iX5) است.

طراحی داخلی و نمای کابین مارس C300 آرشام موتور
اولین ورود به کابین آئولوس AX7، حسی عجیب برای راننده و سرنشین جلو دارد. طراحی پیچیده برای داشبورد، فرمان بسیار زیبا و خطوط عجیب بین خروجی‌های تهویه مطبوع، مارس C300 را متفاوت از خودروهای معمول نشان می‌دهد.

پنل دیجیتال و نمایشگر لمسی که مستقل از دیگر اجزا به نظر می‌رسد، فناوری‌های دیجیتال AX7 هستند. مانیتور رنگی پشت فرمان، ۷ اینچ است و در وسط، نمونه‌ی ۱۲/۳ اینچ وجود دارد. سقف پانورامیک، دسته‌دنده طرح بی‌ام‌و، خروجی هوای عقب و چیدمان کلیدها برای یک کراس‌اور چینی، جالب توجه است.
نسخه‌ی پرو،  صندلی‌های اسپرت برقی با طراحی جذاب و پوشش تمام چرم ارایه می‌دهد. این شرایط برای ردیف عقب، کنسول میانی و تودری‌های چهاردر نیز وجود دارد. مارس C300 به خوبی برای سرنشینان بلند قد، فضای راحت فراهم می‌کند و داخل صندوق عقب، حدود ۵۰۰ لیتر برای حمل بار دارد. این خودرو در چین با سه ردیف صندلی نیز تولید شده است.

پیشرانه و تجهیزات فنی مارس C300 آرشام موتور
مطابق انتظار، موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ با ساختار محرک جلو برای آئولوس AX7 ارایه می‌شود. این پیشرانه بنا به ادعای شرکت آرشام موتور، ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که البته برای موتور ۱۵۰۰‌سی‌سی، جالب توجه است. وزن خالص ۱۶۰۰ کیلوگرم، گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دبل کلاچ و ساختار محرک جلو، دیگر مشخصات  C300 هستند. هنوز اطلاعات دقیق از شتاب و قدرت این خودرو منتشر نشده است اما با توجه به آمار موجود، می‌توان سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۹ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۷ تا ۸  لیتر در صد کیلومتر را پیش‌بینی کرد.

در چین، آئولوس AX7 با موتور ۱/۶ لیتر توربوشارژ نیز تولید می‌شود اما ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. این اعداد باعث می‌شوند، تردیدهایی نسبت به آمار منتشر شده توسط آرشام موتور برای مدل ۱/۵ لیتری، ایجاد شود.
چهار کیسه هوا شامل دو کیسه هوای پرده‌ای، کنترل پایداری الکتریکی ESP، سامانه کنترل شروع حرکت در شیب، روشنایی روز LED، فرمان کمکی برقی، حسگر عقب،  دوربین ۳۶۰، استارت دکمه‌ای، ترمز پارک برقی، تهویه اتوماتیک،  کروز کنترل، سنسور نور و  نورپردازی ملایم کابین، امکانات استاندارد C300 هستند. مدل پرو با  شارژر بیسیم تلفن همراه،  دوربین ۳۶۰ درجه، گرمکن صندلی های جلو و رادار نقطه کور  ارایه می‌شود.

قیمت آئولوس AX7 در چین و هزینه خرید C300
هرچند که خودروی وارداتی آرشام موتور، یکی از بهترین و قوی‌ترین کراس‌اورهای ساخت چین محسوب نمی‌شود؛ با آستانه قیمت ۱۴ هزار دلار، جالب توجه به نظر می‌رسد. آئولوس AX7 با امکانات کامل، حدود ۱۸ هزار دلار قیمت دارد و در صورت ورود به ایران، حدود ۱/۸ تا ۲ میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت.

مارس C300 در گروه بسیار شلوغ کراس‌اورهای چینی بازار ایران، رقیب تیگو ۷ و  دیگنیتی و لاماری ایما خواهد بود. از نظر ظاهری و فنی، نمی‌توان محصول آرشام موتور را بهتر از رقبا دانست؛ ضمن اینکه توسط یک شرکت ناشناخته و تازه‌تاسیس، عرضه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا