اخبارفناوری و تکنولوژی

متوقف شدن اکران فیلم نوشته‌شده با ChatGPT در انگلستان!

سازنده این فیلم اقدام به نوشتن فیلمنامه آن به کمک ChatGPT کرده و حتی نام شخصیت‌ها هم توسط هوش مصنوعی انتخاب شده است.

به گزارش دنده 6: پس از انتقادهای فراوان‌، اکران فیلمی که فیلمنامه آن با کمک ChatGPT نوشته‌بود، در انگلستان متوقف شد. قرار بود اکران جهانی این فیلم از سینمای پرنس چارلز لندن آغاز شود.

آیا ChatGPT می‌تواند جایگزینی برای فیلمنامه‌نویس‌ها باشد؟

«پیتر لوئیزی» کارگردان سوئیسی است که از چت‌بات هوش مصنوعی برای نوشتن فیلمنامه اثر جدید خود استفاده کرده و نام آن را هم در لیست عوامل فیلم ذکر کرده است. فیلم اخیر او با عنوان «آخرین فیلمنامه‌نویس» درباره جدال یک فیلم‌نامه‌نویس مشهور با هوش مصنوعی ChatGPT 4.0 است که می‌تواند عملکرد بهتری از او داشته‌باشد و موفق شده به درک صحیح‌تری از انسانیت نسبت به خود آدم‌ها دست پیدا کند.

این فیلمساز نوشتن فیلنامه اثر جدید خود را مجموعه‌ای از دستورات و به‌کمک ChatGPT انجام داده است. او در ابتدا از این چت‌بات خواسته تا یک پیرنگ (پلات) با موضوع فیلمی طولانی که در آن فیلمنامه‌نویس متوجه برتری هوش مصنوعی نسبت به خود می‌شود را بنویسد. در ادامه سکانس‌ها و دیالوگ‌ها به‌کمک چت‌بات نوشته شدند و در نهایت نام کاراکترها هم توسط آن انتخاب گردیدند. با کمی ویرایش‌های نهایی، فیلمنامه مورد نظر برای ساخت، آماده شد.

در بیانیه مطبوعاتی این فیلم، حتی نقل‌قولی از فیلمنامه‌نویس آن مطرح شده که می‌گوید درباره خلق این اثر بسیار هیجان‌زده است. در پایین نقل‌قول نیز نام ChatGPT به‌چشم می‌خورد. در ادامه توضیحات فیلم ذکر شده‌است که «این اثر به تقاطع بین فناوری و خلاقیت انسان می‌پردازد و به سراغ این سؤال مهم می‌رود که آیا ماشین‌ها واقعاً می‌توانند در زمینه هنر و داستان‌سرایی، جایگزین تجربه انسانی شوند؟». متنی که تماماً توسط هوش مصنوعی نوشته‌شده، ولی بسیار طبیعی به‌نظر می‌رسد.

با وجود تبلیغات و توجه بسیار، سینمای پرنس چارلز کمی پیش از اکران جهانی فیلم، اقدام به لغو نمایش آن کرد. اگرچه دلیل دقیق این کار ذکر نشده است؛ اما شکایت‌های مخاطبین و عدم شفافیت درباره نقش هوش مصنوعی در پدید آوردن آثار سرگرمی، از مهم‌ترین علل بوده است. ظاهراً بسیاری از افراد نگران آینده صنعت داستان‌سرایی و حذف خلاقیت انسانی در فرایند تولید آثار هستند.

شایان‌ذکر است که هوش مصنوعی مولد در ماه‌های اخیر با انتقادات زیادی مواجه بوده و حتی موجب اعتصاب نویسندگان و فیلمنامه‌نویس‌ها شده‌است. البته به‌نظر می‌رسد که این انتقادات نتوانسته مسیر کارگردان سوئیسی را تغییر دهد و او قصد اکران خصوصی اثر اخیر خود را دارد. همچنین وعده داده شده‌است که نسخه رایگان این فیلم همراه با جزئیات مرتبط با نحوه نگارش فیلمنامه و ساخت آن، به‌صورت آنلاین منتشر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا