اخبار خارجی

مرسدس بنز E کلاس با قیمت باورنکردنی در ترکیه !

وجود مالیات‌های گوناگون در ترکیه باعث شده قیمت مرسدس بنز E کلاس با پیشرانه کوچک ۱.۵ لیتری به حدود ۱۳۷ هزار دلار برسد!

به گزارش دنده 6 – خرید خودرو در برخی کشورها به دلیل مالیات‌های گوناگون تقریباً غیرممکن است. ترکیه یکی از بدترین کشورها در این زمینه است و برخی خودروسازان را مجبور کرده تا از پیشرانه‌های کوچک در خودروهای نسبتاً بزرگ خود استفاده نمایند و با این ترفند بتوانند اندکی از مالیات‌های اعمالی را کاهش دهند. به همین خاطر است که مرسدس بنز E کلاس جدید با پیشرانه ۱.۵ لیتری عرضه می‌شود.

قیمت سدان لوکس مرسدس از معادل ۶۳۴۰۰ دلار در ترکیه شروع می‌شود که هم قیمت با مرسدس E350 4Matic در آمریکاست. البته این قیمت قبل از تحمیل برخی مالیات‌های عجیب به خریداران خواهد بود. برای خودروهای جدید با پیشرانه‌ای کوچک‌تر از ۱.۶ لیتر یک مالیات خاص مصرف‌کننده OTV وجود دارد که اگر قیمت خودرو از مرز عجیب ۵۶۰۰ دلار فراتر نباشد به ۴۵ درصد خواهد رسید. این مالیات بسته به قیمت خودرو افزایش یافته و در خودروهایی با قیمت بالاتر از ۸۵۰۰ دلار به ۸۰ درصد می‌رسد. از آنجایی که اکثر خودروها در همین دسته قرار می‌گیرند بنابراین تقریباً تمامی خریداران مجبور هستند ۸۰ درصد از قیمت تعیین شده توسط خودروسازان را به عنوان مالیات بپردازند.به همین خاطر قیمت مرسدس بنز E کلاس مجهز به پیشرانه ۱.۵ لیتری با در نظر گرفتن مالیات OTV به حدود ۱۱۴ هزار دلار می‌رسد. در ادامه مالیات بر ارزش‌افزوده وجود دارد که ۲۰ درصد است و قیمت خودرو را به فراتر از ۱۳۶ هزار دلار می‌رساند. با در نظر گرفتن مالیات و هزینه‌های ثبت پلاک، قیمت مرسدس بنز E180 در نهایت حدود ۱۳۷ هزار دلار خواهد بود. این رقم برای خودرویی که ۱۶۸ اسب بخار قدرت دارد و در عرض ۸.۹ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد بسیار گزاف است.

همان‌طور که تصور می‌کنید مرسدس بنز تنها خودروسازی نیست که از پیشرانه‌های کم‌حجم استفاده می‌کند. بی ام و سری ۵ عرضه شده در ترکیه با نشان ۵۲۰i هم فاقد پیشرانه ۲ لیتری مشابه مدل جهانی است و بجای آن به پیشرانه ۱.۶ لیتری مجهز است تا به این ترتیب از تحمیل مالیات‌های بیشتر به خریداران جلوگیری شود. در این مقاله فقط درباره خودروهایی که پیشرانه‌ای کم‌حجم‌تر از ۱.۶ لیتر دارند صحبت شد اما درصورتی‌که حجم پیشرانه به بیشتر از ۲ لیتر برسد مالیات خاص مصرف‌کننده به ۲۲۰ درصد نیز خواهد رسید. اگر مالیات بر ارزش‌افزوده را نیز در نظر بگیرید امکان خرید خودرو در ترکیه تقریباً به صفر خواهد رسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا