اخبار خارجیاسلایدر

مروری بر اجداد فراری F80

پرچم‌داران تولید محدود فراری که با ۲۸۸ GTO آغاز و به F80 ختم شده است، همواره سطح تازه‌ای از قدرت و سرعت را در مارانلو به نمایش گذاشتند. 

به گزارش دنده 6 – فراری F80 که به‌تازگی معرفی شده است، با پیشرانهٔ هیبریدی ۱۲۰۰ اسب بخاری خود، دنیای هایپرکارها را تکان داده و با تولید ۷۹۹ دستگاه هرکدام با قیمت حدود ۴ میلیون دلار، هشتادمین سالگرد تأسیس فراری را جشن می‌گیرد. این ارقام حتی در دوران هایپرکارهای فوق‌سریع و چند میلیون دلاری هم قابل‌توجه هستند ولی برای فراری چیز جدیدی به‌حساب نمی‌آیند زیرا این برند برای چهار دهه، سوپرکارهای منحصربه‌فرد، قدرتمند و تولید محدودی را برای خریداران وفادار خود ارائه کرده است. این سنت در سال ۱۹۸۴ با ۲۸۸ GTO آغاز شد. ازاین‌رو، قصد داریم در ادامه مروری بر داستان تمام هایپرکارهای پرچم‌دار فراری داشته باشیم که منجر به خلق F80 شدند.

فراری ۲۸۸ GTO سال ۱۹۸۴

پیشرانه ۲.۹ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۴۰۰ اسب بخار
گشتاور ۲۹۶ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد ۴.۹ ثانیه
تعداد ساخت ۲۷۹ دستگاه
ارزش امروز ۴ میلیون یورو

جد بزرگ سلسله ابرخودروهای تولید محدود و گران‌قیمت فراری به ۲۸۸ GTO سال ۱۹۸۴ بازمی‌گردد. این اولین خودروی فراری بود که به پیشرانهٔ V8 توئین توربو مجهز شد. این یک موتور ۲.۹ لیتری با زاویهٔ ۹۰ درجه بود که ۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. ۲۸۸ GTO با وجود شباهت به فراری ۳۰۸ هم‌دورهٔ خود که توسط پینین‌فارینا طراحی شده بود، از ویژگی‌های منحصربه‌فردی بهره می‌برد که در دیگر فراری‌های آن زمان دیده نمی‌شد. ازجملهٔ این ویژگی‌ها می‌توان به بدنه‌ای از جنس کامپوزیت و کولار، نصب پیشرانه به شکل طولی و وزن تنها ۱۱۶۰ کیلوگرم اشاره کرد. از ۲۸۸ GTO مجموعاً ۲۷۹ دستگاه ساخته شد که هرکدام ۱۹۴ میلیون لیره معادل ۳۱۰ هزار یوروی امروز قیمت داشتند ولی این خودرو امروز در حراجی‌ها با قیمتی بیش از ۴ میلیون یورو خریدوفروش می‌شود.

فراری F40 سال ۱۹۸۷

پیشرانه ۲.۹ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۴۷۸ اسب بخار
گشتاور ۵۷۷ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد ۴.۱ ثانیه
تعداد ساخت ۱,۳۳۱ دستگاه
ارزش امروز ۳.۵ میلیون یورو

شاید از روی ظاهر مشخص نباشد ولی F40 یک تکامل افراطی از ۲۸۸ GTO بود. در این خودرو همچنان همان پیشرانهٔ ۲.۹ لیتری V8 توئین توربو با زاویهٔ ۹۰ درجه و بدنهٔ کامپوزیتی حفظ شده بود ولی حالا از کولار و فایبرگلاس بیشتر استفاده شده و جای شیشه‌ها را پلکسی‌گلاس گرفته بود. کابین خودرو هم با تسمه‌های لاستیکی بجای دستگیرهٔ در، شبیه خودروهای مسابقه‌ای به نظر می‌رسید. قدرت پیشرانه حالا به ۴۷۸ اسب بخار افزایش یافت که در کنار وزن ۱۲۵۰ کیلوگرمی، شتاب صفرتاصد ۴.۱ ثانیه‌ای را فراهم می‌کرد. از F40 تعداد ۱,۳۳۱ دستگاه ساخته شد که در سال ۱۹۸۷ هرکدام ۳۷۳ میلیون لیره یا حدود ۵۰۰ هزار یوروی امروز قیمت داشتند. امروز اما ارزش F40 به ۳.۵ میلیون یورو رسیده است.

فراری F50 سال ۱۹۹۵

پیشرانه ۴.۷ لیتری V12
قدرت ۵۲۰ اسب بخار
گشتاور ۴۷۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد ۳.۹ ثانیه
تعداد ساخت ۳۴۹ دستگاه
ارزش امروز ۵ میلیون یورو

با F50، ترکیب فنی ابرخودروهای پرچم‌دار فراری با تکامل دنیای مسابقات تغییر کرد و پرچم‌دار مارانلو به یک خودروی فرمول یک جاده‌ای تبدیل شد. بدنهٔ اسپایدر مانند F50 که روی یک شاسی فیبر کربنی لوله‌ای قرار گرفته بود، یک پیشرانهٔ ۴.۷ لیتری V12 تنفس طبیعی با زاویهٔ باریک ۶۵ درجه و پنج سوپاپ در هر سیلندر را پنهان کرده بود. نتیجه، یک سوپرکار روباز با موتور فرمول یک بود که ۵۲۰ اسب بخار قدرت داشت و ظرف ۳.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید. F50 در زمان تولید حدود ۸۵۲ میلیون لیره معادل ۷۷۰ هزار یوروی امروز قیمت داشت. مجموعاً ۳۴۹ دستگاه از این ماشین ساخته شد که اکنون ارزش آن‌ها در حراجی‌ها به ۵ میلیون یورو رسیده است.

فراری انزو سال ۲۰۰۲

پیشرانه ۶.۰ لیتری V12
قدرت ۶۶۰ اسب بخار
گشتاور ۶۵۷ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته سکوئنشال
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد ۳.۶ ثانیه
تعداد ساخت ۴۰۰ دستگاه
ارزش امروز ۵.۵ میلیون یورو

این سوپرکار جدید که برای ادای احترام به انزو فراری، انزو نام گرفت، با استفاده از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های پیشرانهٔ سال ۲۰۰۲ و طراحی پینین‌فارینا مثل گذشته، توسعه پیدا کرد. این خودرو کاملاً از فیبر کربن ساخته شده و به یک پیشرانهٔ ۶ لیتری V12 تنفس طبیعی با ۶۶۰ اسب بخار قدرت مجهز بود که شتاب صفرتاصد ۳.۶۵ ثانیه‌ای را فراهم می‌کرد. از انزو ۴۰۰ دستگاه ساخته شد که هرکدام ۶۶۵ هزار یورو معادل ۹۵۰ هزار یوروی امروز قیمت داشتند. ارزش امروز انزو در بین کلکسیونرها اما به رقم چشمگیر ۵.۵ میلیون یورو رسیده است.

فراری لافراری سال ۲۰۱۳

پیشرانه ۶.۳ لیتری V12 هیبرید
قدرت ۹۶۳ اسب بخار
گشتاور ۹۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد ۳.۰ ثانیه
تعداد ساخت ۵۰۰ + ۲۱۰ دستگاه
ارزش امروز ۳.۵ میلیون یورو

لافراری که ترکیبی از سوپرکار و هایپرکار محسوب می‌شد، در سال ۲۰۱۳ بهترین‌های مارانلو را به رخ جهانیان کشید. بدنهٔ زیبای لافراری که توسط تیمی به رهبری «فلاویو مانزونی» شکل گرفته بود، از فیبر کربن و کولار ساخته شد و یک پیشرانهٔ ۶.۳ لیتری V12 تنفس طبیعی را پنهان کرده بود. یک موتور الکتریکی و سیستم هیبریدی KERS هم این پیشرانه را همراهی می‌کردند و مجموع قدرت را به ۹۶۳ اسب بخار می‌رساندند. علاوه بر ۵۰۰ دستگاهی که از لافراری ساخته شد، فراری نسخهٔ تارگا را هم با نام آپرتا در ۲۱۰ دستگاه تولید کرد که در زمان تولید به ترتیب ۱.۲ و ۱.۶ میلیون یورو قیمت داشتند. امروز اما لافراری آپرتا حداقل ۳.۵ میلیون یورو قیمت دارد.

فراری F80 سال ۲۰۲۴

پیشرانه ۳.۰ لیتری V6 توئین توربو هیبرید
قدرت ۱۲۰۰ اسب بخار
گشتاور
گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۲.۲ ثانیه
تعداد ساخت ۷۹۹ دستگاه
ارزش امروز ۳.۶ میلیون یورو

F80 با قوای محرکهٔ هیبریدی ۱۲۰۰ اسب بخاری که نقطهٔ اوج ابرخودروهای امروزی را نشان می‌دهد، وارث شایستهٔ دودمان ابرخودروهای پرچم‌دار مارانلو محسوب می‌شود. این بار، فراری برای ساخت هایپرکار جدید خود هم از فرمول یک و هم از خودروهای مسابقه‌ای استقامتی الهام گرفته است. منظور، خودروی مسابقه‌ای ۴۹۹P است که در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ برنده مسابقه ۲۴ ساعته لمان شد. قوای محرکهٔ F80 از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربو با ۹۰۰ اسب بخار قدرت به همراه سه موتور الکتریکی تشکیل شده و برای اولین بار، پرچم‌دار تولید محدود مارانلو را به خودرویی چهارچرخ محرک تبدیل کرده است. قیمت F80 که از سال ۲۰۲۵ به خریداران تحویل داده خواهد شد، از ۳.۶ میلیون یورو آغاز می‌شود که این هم رکورد دیگری برای فراری به‌حساب می‌آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا