اخبار خارجیاختصاصی دنده 6اسلایدر

مزدا MX-5 میاتا 2024

بهبود مشکلات ظریف باعث بهترشدن خودروهای اسپورت می شود

به گزارش دنده 6 – در اولین گوشه پارک لایم راک چیزهای زیادی درباره یک ماشین یاد می گیرید. Big Bend نامیده می‌شود، یک راست‌دست جارویی با دنده سوم که سهم خود را در رانندگی – هم مردان و هم ماشین‌هایشان – از سیگار کشیدن و به پهلو می‌ریزد. در مزدا میاتای جدید، می‌توانید ترمز را در مسیر به سمت Big Bend دنبال کنید، قسمت عقب رودستر در حالی که به سمت نوک پیچ به سمت پایین شناور می‌شوید، مطیعانه دنبال می‌شود.

درست در اینجا، در وسط بیگ بند، میاتا کاملاً عالی است. اگر می توانید باور کنید، نسل چهارم مزدا میاتا (موسوم به “ND”) به 10 سالگی نزدیک می شود، یعنی زمانی که اکثر مدل ها هر چهار تا شش سال یکبار طراحی مجدد می شوند. بنابراین، ND Miata به تازگی دومین فیس لیفت خود را برای تازه نگه داشتن چیزها انجام داد. اتفاق نظر این است که آن را ND3 می نامند.

تغییرات مورد انتظار وجود دارد – سیستم اطلاعات سرگرمی جدید، سپر جلوی بازطراحی شده، چراغ‌های جدید، چرخ‌های جدید و رنگ‌ها و انتخاب‌های جدید تزئینی. با این حال، مهم ترین تغییرات برای افراد میاتا، سیستم فرمان اصلاح شده و دیفرانسیل لغزش محدود جدید است. این دیفرانسیل دارای فاکتورهای قفل متفاوتی است، دریچه گاز روشن و خاموش، که به تثبیت خودرو در هنگام ترمزگیری و هنگام ورود به پیچ کمک می کند و کم فرمانی را در خروجی از پیچ کاهش می دهد.

ما نمی‌توانستیم در مقابل بردن رودستر به‌روز شده به کشور میاتا مقاومت کنیم، آن جاده‌هایی در شمال غربی کانکتیکات که به آرامی از میان زمین‌های کشاورزی، در امتداد رودخانه‌ها و از میان غرفه‌های افرا قرمز، توس و راش عبور می‌کنند. و درست در وسط آن سنگ لایم، بهشتی برای ماشین‌های اسپرت و افرادی که آنها را می‌رانند، قرار دارد.

من همیشه فکر می‌کردم ND Miata فرمان بسیار خوبی دارد، اما با سنگینی بیشتر و پاسخ طبیعی‌تر خارج از مرکز، رک ND3 نشان‌دهنده یک پیشرفت بزرگ است. در ترکیب با شاسی پرحرف ND Miata، این خودرو فریاد می زند که در سطح جاده چه اتفاقی می افتد. هنگام رانندگی در جاده، شاسی فوق العاده است. مثل همیشه، سیستم تعلیق نرم به این معنی است که خودرو پس از پیچیدن به پیچ، به یک لحظه نیاز دارد تا یک ست را انجام دهد، اما هنگامی که آنجا آمد، می‌توانید ماشین را با دریچه گاز رانندگی کنید.

تعهد شرافتمندانه مزدا به کاهش وزن – این خودرو با قیمت 2341 پوند عرضه می شود – سود سهام را در کشور به ارمغان می آورد. این خودرو همان کار کلاسیک خودروهای اسپورت را انجام می‌دهد که با جاده نفس می‌کشد، با سطح زیرین کار می‌کند، نه اینکه سعی کند آن را به تسلیم درآورد. برای خودروهای روباز به طرز قابل توجهی سفت و سخت است، و در حالی که رول بیشتر از چیزی مانند BRZ یا GR86 مشخص است، کیفیت سواری بهتری دارد.

دیو کلمن، رئیس بخش دینامیک خودروی مزدای آمریکای شمالی، همیشه دوست دارد به این نکته اشاره کند که بهترین جاده‌های رانندگی جزو جاده‌هایی هستند که کمترین سفر را طی کرده‌اند، و بنابراین، کمتر از آن نگهداری می‌شوند. در اینجا، سیستم تعلیق سفت‌تر در بهترین حالت تجربه ناخوشایندی را ایجاد می‌کند، لاستیک‌هایی که در بدترین حالت تماس با جاده را از دست می‌دهند.

و در حالی که پیشرانه برای ND3 بدون تغییر باقی مانده است، هنوز هم قابل ذکر است. این چهار سیلندر پاسخ فوری دریچه گاز و تحویل قدرت کاملاً نرم را تا 7500 دور در دقیقه خط قرمز خود ارائه می دهد. در دنیای چهار سیلندر آنوداین، این یکی می درخشد. به نظر می رسد، و در واقع، یک موتور خودروی اسپرت واقعی است که در نیمه بالایی سرعت سنج زندگی می کند. به نظر شیرین نیز می رسد.

انتقال عالی است. هیچ میله ای مستقیماً به گیربکس وارد نمی شود و عملکرد تعویض دنده کاملاً سنگین و بریدگی است. کالیبراسیون دقیق واکنش موتور و کلاچ سبک و کوتاه مدت، تعویض سریع و روان دنده ها را تضمین می کند و پدال ها با فاصله ایده آل و چرخ طیار سبک، این خودرو را به آسان ترین خودرو برای ورود به پاشنه و پا تبدیل کرده است. مجموع همه اینها این است که شما فقط به خاطر آن همیشه جابجا شوید.

در شش سمت راست و یک سمت چپ لایم راک، تغییرات ایجاد شده برای ND3 آشکارتر می شود. کلمن می‌گوید نزدیک‌تر به محدودیت‌های چسبندگی، تقریباً نیمی از چیزی که متوجه می‌شوید به فرمان و نیمی به دیفرانسیل مربوط می‌شود.

LSD جدید ND را دقیق‌تر می‌کند، هرچند که طبیعت بازیگوش آن را قربانی نمی‌کند. فاصله بین دو محور کوتاه و رول بدنه برجسته به این معنی است که انتقال وزن در میاتا نسبت به سایر خودروها کمی اغراق‌آمیزتر به نظر می‌رسد و شما باید با در نظر گرفتن آن رانندگی کنید. اما بیشتر از قبل، می توانید آن را دنبال کنید، زیرا بدانید که عقب وفادارانه پشت شما باقی خواهد ماند. و با بازگشت به دریچه گاز تعمیر و نگهداری و افزایش قدرت، دیفرانسیل شل می شود و گزینه های بیشتری برای عبور از پیچ در اختیار شما قرار می دهد. با این حال، میاتا هنوز مشتاق چرخش است و یک بالابر تهاجمی در یک گوشه سریع باعث سر خوردن خواهد شد.

هنوز هم ماشینی است که با پای راستتان به اندازه چرخ هدایت می کنید. با این حال، مزدا در اینجا یک GR86 کانورتیبل تولید نکرده است. کریس روزالس، نویسنده کارکنان و مالک BRZ، حرکات بدن کمتری می خواهد. او می‌گوید: «شما می‌پیچید، سپس ماشین می‌پیچد، تصحیح می‌کنید، ماشین پاسخ می‌دهد، دوباره متعهد می‌شوید، و چرخه دوباره شروع می‌شود تا زمانی که آن را با دریچه گاز ثابت کنید.

سردبیر تراویس اوکولسکی، که صاحب یک ND2 Miata بود، می‌گوید که فرمان را در این ND3 ترجیح می‌دهد. در واقع، همه کسانی که آن را رانندگی می کنند، موافق هستند. فرمان در ماشین قدیمی تر هرگز مانعی برای رانندگی سریع نبود، این قفسه به روز شده فقط باعث می شود که همه چیز لذت بخش تر شود و گفتگو بین راننده و ماشین را تقویت کند.

روزالز می‌گوید: «احساس بسیار خوبی از نقطه‌گیری لاستیک‌ها، پرحرفی واقعی که فرمان را با انحراف، لغزش، و بال زدن بارگیری و تخلیه می‌کند.»

در حالت ایده‌آل برای کار در پیست، ما یک میاتا کلاب را با پکیج ترمز اختیاری برمبو آزمایش می‌کردیم، با این حال این گرند تورینگ همیشه خوب متوقف می‌شد، و ما عمر ترمز زیادی بعد از آزمایشمان داشتیم. یکی دیگر از مزایای سبکی این است که این ترمزهای کوچک در مقایسه با هر چیز دیگری که وجود دارد، فقط ماشین زیادی برای توقف دارند.

مزدا همچنین یک حالت آهنگ جدید برای کنترل پایداری اضافه کرد که یک ویژگی مفید است. هنوز هم زاویه انحراف زیادی را امکان پذیر می کند، اما در نهایت، به روشی ظریف مداخله می کند. تنها زمانی که در لایم راک ناخوشایند است، بالای سربالایی پیست است، جایی که می‌توانید احساس کنید که ترمزهای جلو را به آرامی نوک می‌زند و سعی می‌کند خودروی عقب را در حالی که از تاج نور می‌گیرد، پایین بکشد. اما آنقدر بد نیست که نیاز به خاموش کردن کامل داشته باشد.

چیزی به طرز شگفت انگیزی در این ماشین وجود دارد. تغییرات در اینجا در نهایت کوچک، اما تاثیرگذار هستند. مزدا یک شرکت کوچک است، به طور نسبی، و میاتا ممکن است هاله آن باشد، اما هنوز بخش کوچکی از تجارت آن است. بنابراین هنگام به روز رسانی میاتا، مهندسان باید کارهای زیادی را با کمی انجام دهند. و آنها بدون تغییر اساسی آنچه قبلاً در مورد این ماشین خوب بود، انجام داده اند.

در روز تست پیست، ما همچنین یک BMW M3 CS جدید و یک Porsche 718 Cayman GT4 RS با کیت هندلینگ Manthey Racing در دسترس داریم. هر دو ابزار عالی پیست، به ترتیب نزدیک به 100000 دلار و بیش از 200000 دلار بیشتر از این رودستر 36220 دلاری قیمت دارند. میاتا هنوز می درخشید.

از ابتدا، من ND Miata را به عنوان یک معیار حفظ کرده ام. اساساً، این ND Miata است که ما عاشق آن شده‌ایم، نمونه‌ای متحرک از تمام مزیت‌های سبک وزن، با تعادل هندلینگ عالی، موتوری با تنفس طبیعی و بهترین گیربکس دستی در هر خودرویی که امروز، احتمالاً تا به حال، به فروش می‌رسد. ماشین‌های سریع‌تری هم وجود دارد، اما از نظر سرگرمی خالص، بازدهی از اینجا رو به کاهش است. این معیار است، بهتر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا