اخبار خارجیاسلایدر

معرفی کامیون‌های برقی مرسدس بنز اکتروس و اکونیک 2025

برای اولین بار فرصت تست و بررسی کامیون‌های برقی مرسدس بنز اکتروس و اکونیک فراهم شده است.

به گزارش دنده 6 – با اینکه اکثر خودروسازان در بحث الکتریکی سازی سبد محصولات خود روی خودروهای سواری تمرکز دارند اما یک بازیگر بسیار بزرگ دیگر هم وارد صحنه شده است. اخیراً فرصت کوتاهی برای بررسی کامیون‌های برقی مرسدس بنز فراهم شد و این سؤال وجود داشت که این محصولات چه مأموریت سنگینی را انجام خواهند داد. تا سال ۲۰۴۰، تمامی وسایل نقلیه سنگین در بریتانیا باید از قوای محرکه بدون آلایندگی استفاده کنند. اگرچه قانون موردبحث ۵ سال پس از ممنوعیت عرضه خودروهای سواری درون‌سوز اجرایی خواهد شد اما موانع بسیار بزرگ‌تری پیش روی خودروهای سنگین وجود دارد که ساده‌ترین آن‌ها میزان باتری‌های موردنیاز برای تأمین انرژی آن‌هاست و به همین خاطر باید تصمیم‌های مهمی در بحث زیرساخت‌ها نیز گرفته شود. در حال حاضر تنها یک جایگاه شارژ مخصوص خودروهای سنگین در بریتانیا وجود دارد که همین امر سختی‌های کارهای پیش رو را نشان می‌دهد.کامیون‌ها حدود ۵ درصد ترافیک جاده‌ای بریتانیا را تشکیل می‌دهند اما ۲۵ درصد آلایندگی هوا ناشی از تردد این خودروهاست و بنابراین کاهش آلایندگی آن‌ها مأموریت مهمی خواهد بود. البته تولید و به‌کارگیری یک کامیون برقی وظیفه خطیری به حساب می‌آید مخصوصاً اینکه هزینه چنین خودروهایی بیش از دو برابر کامیون‌های دیزلی مشابه است اما دولت بریتانیا مشوق ۲۵ هزار پوندی را برای خریداران در نظر گرفته است. هرچند واقعیت این است که چنین مشوقی برای خودرویی با قیمت حدود ۳۰۰ هزار پوند خیلی به چشم نخواهد آمد. جان گرنبی مدیر شرکت EO شارژینگ می‌گوید:شرکت‌های حمل‌ونقل واقعاً با حاشیه سود پایینی کار می‌کنند و اگر دولت می‌خواهد به حمل‌ونقل پاک دست یابد باید دست در جیبش کند. ما در حال حاضر جاه‌طلبانه‌ترین اهداف را با بدترین مشوق‌ها وضع کرده‌ایم

دولت بریتانیا به دنبال ایجاد اطمینان خاطر در مصرف‌کنندگان با استفاده از توسعه زیرساخت‌ها و وضع استانداردهای باتری است. این کشور می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ انرژی پاک را در دسترس شهروندان قرار دهد و صنعت خودرو نیز از مزیت انرژی مطمئن و ارزان سود ببرد. پس از این مقدمه نوبت به تست و بررسی برخی محصولات بدون آلایندگی مرسدس بنز از جمله اکونیک ۳۰۰ و اکتروس ۳۰۰ برقی می‌رسد. خودروهایی همچون اکونیک با محدودیت‌های بیشتری روبرو خواهند بود و باید تا سال ۲۰۳۵ از قوای محرکه برقی استفاده کنند اما مدل تست شده ظاهراً آماده انجام برخی وظایف محوله است.با اینکه در تصاویر مدل شاسی سوپر لگرا دیده می‌شود اما اکونیک برقی آماده حمل بار است و باتری ۳۳۶ کیلووات ساعتی آن با موتورهای برقی ۵۳۶ اسب بخاری همراه می‌شود. با اینکه مرسدس بنز شعاع حرکتی این خودرو را ۱۵۰ کیلومتر اعلام کرده اما شاید حداکثر ۷۰ درصد ظرفیت باتری برای فشرده‌سازی محتویات سطل‌های زباله شهری بکار گرفته شود. مرسدس بنز تخمین زده همین حالا می‌توان در بیش از ۹۰ درصد مسیرهای جمع‌آوری زباله از اکونیک برقی استفاده کرد. مرسدس بنز اکونیک برقی از صفر به عنوان یک خودروی برقی سنگین طراحی شده و بنابراین کابین آن طراحی یک دستی داشته و فضای زیادی را در اختیار راننده قرار می‌دهد. دو موتور برقی اکونیک روی اکسل نشسته‌اند و گیربکس دو سرعته نیز به مانور راحت در خیابان‌ها کمک می‌کند. تخت گاز رفتن با این کامیون در مسیر مستقیم نشان دهنده قدرت بالای آن است هرچند این تست واقع‌بینانه‌ای نخواهد بود اما نشان از توانایی‌های مناسبش دارد. پس از تعویض دنده نرم و راحت، خودرو سرعت گرفته و نهایتاً به حداکثر سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

همچنین امکان کاهش سرعت اکونیک برقی با ۵ حالت ترمز احیا شونده وجود دارد و با این تنظیمات به ندرت نیازمند استفاده از پدال ترمز خواهید بود. چرخش قفل به قفل فرمان در ۵ دور انجام می‌شود که شاید تلاشی بیشتر از یک خودروی سواری را طلب کند اما خودروی مدرنی همچون اکونیک با دوربین‌ها و سنسورهای متنوع تولید شده تا تردد در خیابان‌ها با راحتی بیشتری صورت پذیرد. نوبت به تست و بررسی مرسدس بنز اکتروس ۳۰۰ برقی نیز می‌رسد که از پلتفرم اکتروس فعلی استفاده کرده و بنابراین در بخش کابین تغییری وجود ندارد اما مرسدس ادعا کرده میزان صدای ورودی به کابین اصلاً قابل‌مقایسه با اکتروس دیزلی نیست. این کامیون دارای سه حالت سواری توان پیمایش، اقتصادی و قدرت است هرچند همیشه حداکثر قدرت از طریق دکمه مخصوصی در دسترس خواهد بود. همچنین راننده می‌تواند به‌صورت دستی دو دنده موجود را برای حرکت در سربالایی‌ها انتخاب کند.

در مسیر تست ما که دارای شیب نسبتاً تندی بود، اکتروس برقی تا حدی دچار مشکل می‌شد هرچند این موضوع درباره کامیون‌های دیزلی نیز صدق می‌کند. به‌ غیر از این مورد، مرسدس بنز اکتروس برقی با حداقل تعلل در مسیرهای تست حرکت می‌کرد و ترمز احیا شونده نیز عملکرد خوبی داشت. این کامیون از باتری ۳۳۶ کیلووات ساعتی استفاده کرده و با یک‌بار شارژ مسافت ۳۰۰ کیلومتری را طی می‌کند. البته اکتروس ۴۰۰ دارای باتری ۴۴۸ کیلووات ساعتی است و می‌تواند به برد ۴۰۰ کیلومتری برسد هرچند بر اساس تجربه‌ای که داشتیم، شعاع حرکتی واقعی این کامیون شاید به حدود ۱۶۰ کیلومتر نزدیک‌تر باشد.

همچنین با شارژر سریع، رساندن شارژ ۲۰ درصدی باتری به ۸۰ درصد حدود یک و نیم ساعت زمان خواهد برد؛ اما مرسدس بنز و دیگر کمپانی‌ها بلیت طلایی خودروهای سنگین را زیرساخت‌های توسعه یافته می‌دانند که در این صورت امکان شارژ سریع‌تر باتری وجود خواهد داشت. هرچند تا رسیدن به این هدف راه دور و درازی در پیش است. گرنبی درباره اهداف دولت‌ها درباره خودروهای برقی می‌گوید:

حتی اگر دولت هدف ۲۰۴۰ خود را به تعویق بیندازد هم خودروسازان نیازمند استفاده از قوای محرکه پاک‌تر هستند؛ بنابراین آن‌ها به دنبال راه‌حل‌های حمل‌ونقل متفاوت خواهند رفت. بهترین راه برای رفع مشکلات همکاری است. شما در نهایت شاهد حضور رانندگان اسکانیا یا ولوو در نمایندگی‌های داف جهت شارژ کامیون‌های خود خواهید بود.
با عنایت به تجربه‌ای که پشت فرمان کامیون‌های برقی مرسدس بنز اکتروس و اکونیک داشتیم، به نظر می‌رسد هنوز راه زیادی تا تکامل این دسته از وسایل نقلیه وجود دارد اما این راهی است که طی خواهد شد و با پیشرفت تکنولوژی محصولات بهتری را شاهد خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا