اخبار داخلیاسلایدشو

مقایسه ام وی ام 315 با 206 تیپ 5

در جدیدترین مقاله راهنمای خرید پدال به مقایسه دو هاچبک پرفروش بازار یعنی ام وی ام ۳۱۵ با ۲۰۶ تیپ ۵ خواهیم پرداخت.

به گزارش دنده 6 – افزایش شدید قیمت خودرو از یک طرف و عدم ثبت‌نام خودروهای صفرکیلومتر توسط خودروسازان از سوی دیگر باعث شده بازار خودروهای کارکرده کاملاً داغ باشد. طبیعتاً قشر جوان به دنبال خودروهای اسپرت و با طراحی هاچبک خواهد بود و اینجاست که انتخاب پیش‌فرض بسیاری از افراد پژو ۲۰۶ است؛ اما از چند سال قبل یک هاچبک متفاوت توسط مدیران خودرو راهی بازار شد. ام وی ام ۳۱۵ یکی از قدیمی‌ترین هاچبک های چینی بازار ما به شمار می‌رود.

ام وی ام ۳۱۵ که در بازارهای دیگر با نام چری A13 و فالوین ۲ شناخته می‌شود اولین بار در سال ۱۳۹۱ راهی بازار کشورمان شد. مدیران خودرو در سال ۱۳۹۴ نسخه به‌روز شده و فیس لیفت این هاچبک چینی را با تغییرات ظاهری و داخلی قابل‌توجه عرضه کرد و همین تغییرات باعث شد این خودرو به فروش قابل‌توجهی دست یابد. درصورتی‌که به دنبال خرید یک هاچبک کارکرده در بازار کشورمان باشید ام وی ام ۳۱۵ و ۲۰۶ تیپ ۵ جزو گزینه‌های قابل‌اعتنا خواهند بود اما کدام‌یک از این خودروها انتخاب بهتری هستند؟ در ادامه به بررسی هر دو خودرو می‌پردازیم.

مقایسه ام وی ام ۳۱۵ با ۲۰۶ تیپ ۵

طراحی ظاهری

۳۱۵ جزو متمایزترین هاچبک های کشورمان است و ما در این مطلب صرفاً روی نسخه فیس لیفت شده آن تمرکز داریم که نسبت به نسخه اولیه بهبود قابل‌توجهی داشته است. چری می‌گوید در طراحی ۳۱۵ به ویژه در بخش جلو از نهنگ الهام گرفته و این موضوع در چراغ‌ها دیده می‌شود. در مجموع طراحی ۳۱۵ چه در بخش جلو و چه بخش عقب پذیرفتنی هستند و با وجود گذشت چندین سال از تولید این خودرو هنوز هم تناسبات خوبی را به نمایش می‌گذارند. در نسخه‌های اخیر این خودرو نیز پوشش‌های پلاستیکی اطراف بدنه برای محافظت از آن نصب شده‌اند که روی طراحی کلی نیز تأثیر مثبت دارند.

پژو ۲۰۶ نیز نیازی به معرفی کردن ندارد و در طول بیش از ۲ دهه‌ای که حضورش در کشورمان می‌گذرد چشمان همه به آن عادت کرده است هرچند با این وجود هنوز هم باید ۲۰۶ را یک هاچبک متناسب و زیبا دانست که طراحی زیبایی دارد. البته یکی از عیب‌های بزرگ ۲۰۶ تیپ ۵ را می‌توان عدم تفاوت ظاهری آن با نسخه ساده تیپ ۲ دانست. در واقع تنها تفاوت ظاهری ۲۰۶ تیپ ۵ و ۲ فقط در تریم رنگی آینه‌های جانبی تیپ ۵ خلاصه می‌شود. مقایسه ام وی ام ۳۱۵ و ۲۰۶ تیپ ۵ در بخش ظاهری برنده قطعی ندارد اما با توجه به متمایزتر بودن ظاهر ۳۱۵ می‌توان آن را انتخاب بهتری دانست.

طراحی داخلی

نسخه اولیه و قبل از فیس لیفت ام وی ام ۳۱۵ از کابین عجیبی سود می‌برد و رنگ‌بندی آن نیز چنگی به دل نمی‌زد. چری در نسخه فیس لیفت این خودرو طراحی کاملاً جدیدتری را بکار گرفته است. داشبورد این هاچبک چینی در عین ساده بودن هماهنگی خوبی با دیگر اجزا دارد و ارگونومی آن نیز جای انتقادی نخواهد داشت. البته طراحی فرمان و پانل تهویه مطبوع می‌توانست بهتر از این‌ها صورت بگیرد. البته از نظر متریال بکار رفته نباید انتظار زیادی داشت چراکه پلاستیک خشک در تمامی بخش‌ها دیده می‌شود. مهم‌ترین مزیت ام وی ام ۳۱۵ نسبت به ۲۰۶ تیپ ۵ را می‌توان فضای داخلی جادارتر آن به ویژه در بخش عقب دانست که باعث برتری قابل‌توجهی نسبت به رقیب خود می‌شود.

کابین پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیز با گذشت چندین سال از تولید همچنان جزو زیباترین کابین‌های موجود بین خودروهای داخلی است و چیدمان زیبایی دارد. البته کیفیت متریال بکار رفته در کابین این خودرو نیز طی این سال‌ها به شدت کاهش یافته و همانند ۳۱۵ پس از گذشت چندین سال به سر و صدا می‌افتد؛ اما از نظر فضای داخل کابین و بار ۲۰۶ تیپ ۵ قافیه را به رقیب چینی خود می‌بازد و در این بخش پیروزی با ۳۱۵ خواهد بود؛ اما از نظر طراحی داخلی نمی‌توان یکی را بر دیگری برتر دانست.

تجهیزات و امکانات

با مقایسه تجهیزات و امکانات بکار رفته در ام وی ام ۳۱۵ و ۲۰۶ تیپ ۵ می‌توان فهمید که چینی‌ها با دست پر وارد میدان شده‌اند. این خودرو در این بخش بر ۲۰۶ برتری دارد و با امکاناتی همچون نمایشگر ۷ اینچی لمسی، صندلی‌های چرمی، سیستم صوتی حرفه‌ای Vifa و… از رقیب پیش می‌افتد. تنها برتری ۲۰۶ تیپ ۵ نسبت به ام وی ام ۳۱۵ در این بخش استفاده از سیستم تهویه مطبوع خودکار خواهد بود.

  • تجهیزات و امکانات ام وی ام ۳۱۵
کیسه هوا برای سرنشینان جلو
کمربند ایمنی ۳ نقطه‌ای برای کلیه سرنشینان
ترمز دیسکی برای چرخ‌های جلو + ترمز کاسه‌ای چرخ‌های عقب
سیستم ترمز ضد قفل و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز
مجهز به سیستم هشداردهنده و ضد سرقت ایموبیلایزر
مجهز به مانیتور ۷ اینچی لمسی + سیستم ناوبری جی‌پی‌اس فارسی
مجهز به کیت اسپرت بدنه
مجهز به دوربین عقب و قابلیت نمایش بر روی صفحه‌نمایش
اتصال تلفن همراه از طریق بلوتوث
سیستم مدیریت پیمایش (نمایش مسافت طی شده، مصرف بنزین و…)
مجهز به سیستم چند رسانه مولتی‌مدیا و MP3 با قابلیت اتصال پورت USB و بلوتوث
مجهز به ۶ بلندگوی استریو
کنترل سیستم صوتی بر روی غربیلک فرمان
مجهز به سنسور عقب
صندلی‌های چرمی با دوخت دو رنگ اسپرت
مجهز به رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی اسپرت
مجهز به سیستم تهویه دستی
قفل مرکزی با ریموت
تنظیم برقی آینه‌های جانبی
شیشه‌بالابر برقی برای کلیه درب‌ها
مجهز به گرم‌کن شیشه عقب
مجهز به سیستم صوتی حرفه‌ای Vifa
مجهز به چراغ خوش‌آمد گویی به داخل خودرو
مجهز به روف راک
  • تجهیزات و امکانات پژو ۲۰۶ تیپ ۵
ترمز سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD ‌و EBA)، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک کاری،۲۶۸۱۵ و ۲۶۸۱۹: ترمز عقب دیسکی،۲۶۸۱۸ و ۲۶۸۲۰ و ۲۶۸۲۱ و ۲۶۸۲۲: ترمز عقب کاسه‌ای
کیسه هوای ایمنی کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
فرمان هیدرولیک، کنترل سیستم صوتی پشت فرمان
سیستم تهویه اتوماتیک
سیستم صوتی رادیوپخش
چراغ‌ها چراغ مه شکن جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو، سیستم روشنایی ترک خودرو (Follow Me Home)
آینه‌ها آینه‌های جانبی برقی، دارای حسگر دماسنج و قاب رنگی
شیشه‌ها شیشه‌بالابر برقی درهای جلو و عقب
تزئینات تریم خاکستری، روکش پارچه‌ای صندلی
تجهیزات ایمنی ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم کنترل بخار بنزین، ۲۶۸۱۵: سنسور دنده‌عقب
رینگ و لاستیک ۱۴ اینچ فولادی
صندلی صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، پشت‌سری جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، پشت‌سری صندلی عقب قابل تنظیم، صندلی عقب ۲ تکه با قابلیت تاشوندگی
سایر تجهیزات دماسنج روی داشبورد

قوای محرکه

در مقایسه ام وی ام ۳۱۵ با ۲۰۶ تیپ ۵ به بخش مهم قوای محرکه می‌رسیم. ام وی ام ۳۱۵ از پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی با ۱۰۷ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتون متر گشتاور استفاده می‌کند. این نیرو از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی راهی چرخ‌های جلو می‌شود. اگرچه قدرت و گشتاور این پیشرانه تقریباً با پیشرانه TU5 پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در یک رده قرار می‌گیرد اما وزن بالاتر ۱۲۱۰ کیلوگرمی باعث می‌شود ۳۱۵ شتاب گیری تندوتیزی نداشته باشد. البته نقطه قوت این پیشرانه را می‌توان مصرف سوخت مناسب آن یعنی حدود ۶.۵ لیتر در صد کیلومتر دانست. همچنین پیشرانه یاد شده عملکرد نرمی دارد و در مجموع مالک را راضی خواهد کرد.

پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به پیشرانه مشهور TU5 مجهز است. قدرت و گشتاور این پیشرانه به ۱۰۵ اسب بخار و ۱۴۲ نیوتون متر می‌رسد. گیربکس ۵ سرعته دستی نیز نیرو را به چرخ‌های جلو می‌رساند. با توجه به اینکه این هاچبک فرانسوی ۱۰۵۴ کیلوگرم وزن دارد بنابراین در عرض حدود ۱۱.۵ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد رسید و از نظر شتاب گیری برتری با ۲۰۶ تیپ ۵ خواهد بود. مصرف سوخت این خودرو نیز در سیکل ترکیبی حدود ۶.۶ لیتر خواهد بود. در جدول زیر مشخصات فنی هر دو خودرو ذکر شده است.

ام وی ام ۳۱۵ پژو ۲۰۶ تیپ ۵
پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری
حداکثر توان موتور (اسب بخار) ۱۰۷ ۱۰۵
حداکثر گشتاور (نیوتون متر) ۱۴۰ ۱۴۲
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) ۱۴ ۱۱.۶
گیربکس ۵ دنده دستی ۵ دنده دستی
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر) ۶.۵ ۶.۶
طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر) ۴۱۸۸/۱۶۸۶/۱۴۸۰ ۳۸۳۵/۱۶۵۲/۱۴۲۶
فاصله بین دو محور چرخ‌های جلو و عقب (میلی‌متر) ۲۵۲۷ ۲۴۴۵
وزن خودرو (کیلوگرم) ۱۲۱۰ ۱۰۵۴
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) ۵۰ ۵۰
حجم فضای صندوق‌عقب (لیتر) ۴۲۰ ۲۴۵

سواری و هندلینگ

با نشستن روی صندلی ام وی ام ۳۱۵ متوجه فضای مناسب داخل آن خواهید شد به گونه‌ای که نیاز به عقب کشیدن زیاد صندلی جهت یافتن موقعیت خود نخواهید بود. صندلی‌های چرمی خودرو نیز نرمی مناسبی دارند و راحت‌تر از ۲۰۶ تیپ ۵ حس می‌شوند. زمانی که استارت می‌زنید صدای زیادی وارد کابین نمی‌شود هرچند با افزایش دور پیشرانه میزان صدای ورودی نیز بیشتر خواهد بود. شتاب گیری خودرو در ابتدا نسبت به ۲۰۶ تیپ ۵ کندتر است و در سربالایی‌ها و وجود ظرفیت پر این موضوع بیشتر به چشم می‌آید. از نظر سواری باید گفت ۳۱۵ خودرویی نرم و خانوادگی است و بهتر از ۲۰۶ دست‌اندازها را جذب می‌کند. فرمان خودرو نیز نرم است و در مانورهای شهری کاملاً رضایت‌بخش ظاهر می‌شود.

۲۰۶ تیپ ۵ شتاب گیری تندوتیزی دارد و قطعاً از این نظر ۳۱۵ را پشت سر خواهد گذاشت. البته سواری ۲۰۶ خشک‌تر از رقیب چینی حس می‌شود و فضای بخش عقب کابین نیز کاملاً کوچک است. در بخش جلو نیز راننده مجبور خواهد بود صندلی را به‌طور قابل‌توجهی عقب بکشد تا بتواند موقعیت مناسب خود را پیدا کند. نکته دیگر به هندلینگ نه چندان خوب ۲۰۶ در مانورهای ناگهانی و در پیچ‌های تند مربوط می‌شود و بنابراین باید در سرعت‌های بالا محتاط بود تا بخش عقب خودرو چسبندگی خود را از دست ندهد.

قیمت

تا به اینجای مقایسه ام وی ام ۳۱۵ با ۲۰۶ تیپ ۵، هاچبک چینی در اکثر بخش‌ها برتری را از آن خود کرده اما یکی از فاکتورهای مهم به بازار خریدوفروش مربوط می‌شود. در این بخش ۲۰۶ کاملاً برتر است و به راحتی می‌توان آن را به پول نقد تبدیل کرد هرچند باید اذعان کرد بازار خریدوفروش ۲۰۶ تیپ ۲ اندکی بهتر از تیپ ۵ است اما درهرحال تقاضای بیشتری برای ۲۰۶ وجود دارد اما برای فروش ۳۱۵ باید کمی بیشتر صبر کنید. البته توقف تولید و فروش اقساطی ۳۱۵ باعث شده بازار دست‌دوم این خودرو بهبود یابد.

هم‌اکنون مدل‌های مختلف ام وی ام ۳۱۵ دنده دستی بسته به کارکرد، شرایط بدنه و فنی و… با قیمت بین ۴۰۰ تا ۵۵۰ میلیون تومان خریدوفروش می‌شوند درحالی‌که برای خرید ۲۰۶ تیپ ۵ بایستی بین ۳۸۰ تا ۵۷۰ میلیون تومان هزینه کنید. با این تفاسیر هر دو خودرو تقریباً در یک بازه قیمتی قرار می‌گیرند و همین امر باعث ایجاد یک دوراهی برای خریداران می‌شود. جهت اطلاع از قیمت روز خودرو می توانید به صفحه ویژه آن در پدال مراجعه کنید.

قضاوت نهایی

افزایش قابل‌توجه قیمت خودرو در سال‌های اخیر دست خریداران از خودروهای صفرکیلومتر را کوتاه کرده هرچند خودروهای تولیدی نیز کیفیت جالبی ندارند. اکثر جوانان به دنبال خرید هاچبک های اسپرت هستند اما از این نظر نیز صنعت خودروی داخلی گزینه‌های جالبی را پیش روی آن‌ها نمی‌گذارد و آن‌ها مجبورند به گزینه‌های موجود از جمله ام وی ام ۳۱۵ و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ روی بیاورند.

ام وی ام ۳۱۵ از نظر تجهیزات، فضای داخلی و طراحی ظاهری برتری محسوسی نسبت به ۲۰۶ تیپ ۵ دارد و سواری آن نیز نرم‌تر است. در مقابل باید گفت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ شتاب گیری و بازار خریدوفروش بهتری دارد. همچنین خدمات پس از فروش و قطعات یدکی ۲۰۶ به تعداد بسیار بیشتری وجود دارد و از این نظر نیز هاچبک ایران‌خودرو دست برتر را خواهد داشت. هرچند ۳۱۵ نیز در طول این سال‌ها ثابت کرده از نظر فنی مشکل چندانی ندارد و واقعاً قوای محرکه آن کیفیت مناسبی دارند.

اگر به دنبال یک هاچبک خانوادگی با فضای داخلی بیشتر و تجهیزات بهتر هستید و خودروی خود را می‌خواهید چندین سال نگه دارید بی‌شک ام وی ام ۳۱۵ گزینه بهتری خواهد بود اما اگر شتاب گیری و بازار خریدوفروش برای شما اهمیت بیشتری دارد پژو ۲۰۶ تیپ ۵ را انتخاب نمایید. البته یک فاکتور مهم درباره خودروهای کارکرده وجود دارد و آن‌هم استهلاک خودروست. در این بخش ۲۰۶ واقعاً خودروی پرخرجی خواهد بود درحالی‌که ۳۱۵ نشان داده حداقل در بخش قوای محرکه استهلاک کمتری نسبت به رقیب خود دارد بنابراین باید این نکته را حتماً مدنظر قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا