اخبار خارجیاسلایدر

مقایسه بوگاتی توربیون با شیرون

هایپرکار جدید بوگاتی توربیون تفاوت‌های زیادی با شیرون دارد اما در اینجا قصد داریم به هفت مورد از مهم‌ترین تفاوت‌ها بین این دو خودرو بپردازیم.

به گزارش دنده 6 – دوران بوگاتی شیرون به پایان رسیده است و حالا پرچم این برند فرانسوی در دستان توربیون قرار گرفته است. قبلاً در پدال به‌طور کامل به ویژگی‌ها و مشخصات توربیون پرداختیم ولی چیزی که خیلی‌ها می‌خواهند بدانند، تفاوت‌های اصلی بین توربیون و شیرون است. می‌توان ساعت‌ها به بررسی جزئیات و تفاوت‌های کوچک بین این دو خودرو پرداخت ولی در اینجا هفت مورد از مهم‌ترین تفاوت‌ها را مرور خواهیم کرد.

۱-پیشرانه
زمانی که مت ریمک سکان هدایت بوگاتی را در دست گرفت، علاقه‌مندان بدبین تصور می‌کردند بوگاتی پیشرانهٔ W16 را کنار می‌گذارد و الکتریکی می‌شود اما ریمک آشکارا اعلام کرد که یک هایپرکار باید خاص باشد و بدین منظور بوگاتی از بهترین پیشرانهٔ بنزینی ممکن استفاده خواهد کرد. برای انجام این کار، بوگاتی از طریق همکاری با کاسورث اقدام به توسعهٔ یک نیروگاه ۸.۳ لیتری V16 تنفس طبیعی کرد که به‌تنهایی ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. تعداد سیلندرهای این موتور مشابه شیرون است اما چیدمان آن متفاوت است و حالا بجای چهار ردیف چهارتایی زیر دو سرسیلندر، دو ردیف هشت‌تایی داریم. به همین دلیل، موتور جدید ۴۰ سانتی‌متر طول بیشتری نسبت به W16 قبلی دارد. تفاوت مهم دیگر در تنفس پیشرانه است. درحالی‌که موتور شیرون به چهار توربوشارژر مجهز بود، موتور توربیون تنفس طبیعی است و در عوض از سیستم هیبریدی با دو موتور الکتریکی در جلو و یکی در عقب بهره می‌برد. نتیجه، تولید مجموعاً ۱۸۰۰ اسب بخار قدرت است درحالی‌که قوی‌ترین نسخه‌های شیرون ۱۶۰۰ اسب بخار قدرت داشتند. برای انتقال نیرو نیز هرچند همچنان از گیربکس دوکلاچه استفاده شده اما گیربکس توربیون بجای هفت سرعته، حالا هشت سرعته است.

مقایسه پیشرانه‌ها
بوگاتی شیرون بوگاتی توربیون
ترکیب پیشرانه W16 V16
حجم موتور ۸.۰ لیتر ۸.۳ لیتر
تنفس چهار توربو طبیعی
سیستم هیبرید ندارد سه موتوره
طول ۶۰ سانتی‌متر ۱۰۰ سانتی‌متر
قدرت ۱۶۰۰ اسب بخار ۱۰۰۰ + ۸۰۰ اسب بخار
گشتاور ۱۶۰۰ نیوتن متر ۹۰۰ نیوتن متر (فقط بنزینی)
وزن ۴۰۰ کیلوگرم ۲۵۰ کیلوگرم

۲-وزن
ما عادت کرده‌ایم ببینیم خودروهای جدید با افزودن تکنولوژی‌های جدید و خصوصاً الکتریکی‌سازی، سنگین‌تر شوند اما توربیون خلاف این اصل عمل کرده است و وزن کمتری نسبت به شیرون دارد. هرچند وزن این خودرو هنوز اعلام نشده است ولی می‌دانیم که شیرون ۱۹۹۵ کیلوگرم وزن داشت. این کاهش وزن از طرق مختلفی حاصل شده که مهم‌ترین آن‌ها ۱۵۰ کیلوگرم وزن کمتر پیشرانهٔ V16 جدید است. علاوه بر این، شاسی کامپوزیت کربنی جدید هم به کاهش وزن کمک می‌کند. حتی ساختار تصادف عقب توربیون هم از کامپوزیت کربن ساخته شده که از موتوراسپرت الهام گرفته است؛ و در آخر هم به کاهش ۴۵ درصدی وزن سیستم تعلیق می‌رسیم که از طریق قطعات آلومینیومی جدید با پرینت سه‌بعدی بجای جناغی‌های فولادی قبلی حاصل شده است.

۳-پرفورمنس
نبرد بر سر رکورد سرعت ممکن است به پایان رسیده باشد اما این به معنای کند بودن توربیون نیست. هایپرکار جدید بوگاتی به لطف افزایش قدرت و کاهش وزن، پرفورمنس بسیار چشمگیری دارد و حتی حداکثر سرعت کنونی ۴۴۵ کیلومتر بر ساعت آن نیز از تمام نسخه‌های شیرون بالاتر است. البته میدانیم که شیرون سوپراسپرت ۳۰۰+ توانسته به سرعت ۴۹۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند اما این یک پروتوتایپ اصلاح‌شده بود و حداکثر سرعت نمونه‌های تولیدی شیرون سوپراسپرت روی ۴۴۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

مقایسه پرفورمنس
بوگاتی شیرون بوگاتی توربیون
صفر تا ۱۰۰ ۲.۳ ثانیه* ۲.۰ ثانیه
صفر تا ۲۰۰ ۵.۵ ثانیه زیر ۵.۰ ثانیه
صفر تا ۳۰۰ ۱۲.۱ ثانیه زیر ۱۰.۰ ثانیه
صفر تا ۴۰۰ ۲۸.۶ ثانیه زیر ۲۵.۰ ثانیه
حداکثر سرعت ۴۴۰ کیلومتر بر ساعت ۴۴۵ کیلومتر بر ساعت

*اعداد ذکرشده برای شیرون متعلق به نسخهٔ سوپراسپرت هستند

۴-طراحی
بدون شک شیرون هایپرکار بسیار زیبایی بود هرچند که شباهت خیلی زیادی به ویرون نداشت. البته شیرون هرچند از هر زاویه‌ای چشمگیر به نظر می‌رسید اما چندان خیره‌کننده نبود زیرا درهای معمولی و خطوط ساده‌ای داشت. توربیون اما جذابیت بصری بیشتری نسبت به سلف خود دارد درحالی‌که به لطف جلوپنجرهٔ نعل اسبی، همچنان فوراً به‌عنوان یک بوگاتی قابل‌تشخیص خواهد بود. حتی چراغ‌های جلو هم یادآور شیرون هستند هرچند که باریک‌تر شده‌اند تا نمای تهاجمی‌تری را ایجاد کنند. در این هایپرکار جدید همچنین از درهای پروانه‌ای دووجهی بسیار بزرگی استفاده شده است که بخش عمده‌ای از سقف را با خود به بالا می‌برند تا به ورود و خروج سرنشینان کمک کنند. تک برف‌پاک‌کن مرکزی هم به تکمیل خط ستون فقرات مرکزی خودرو کمک شایانی می‌کند. توربین همچنین به دلیل طول بیشتر پیشرانه، کشیده‌تر و کمی عریض‌تر از شیرون شده است.

 

مقایسه ابعاد
بوگاتی شیرون بوگاتی توربیون
طول ۴,۵۴۴ میلی‌متر ۴,۶۱۰ میلی‌متر
عرض ۲,۰۳۷ میلی‌متر ۲,۰۵۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۲۱۱ میلی‌متر ۱,۱۸۹ میلی‌متر
فاصله محوری ۲,۷۱۰ میلی‌متر ۲,۷۴۰ میلی‌متر

۵-داخل
کابین شیرون بدون نمایشگر لمسی یا صفحه‌نمایشی برای سرنشین، اصلاً دیجیتالی نیست اما در قیاس با کابین تمام آنالوگ توربیون، داخل هایپرکار قبلی بوگاتی شبیه اتاق مانیتورینگ ناسا به نظر می‌رسد. هرچند سرعت‌سنج مرکزی شیرون واقعاً آنالوگ بود اما در طرفین آن دو نمایشگر قابل تنظیم قرار داشت که به‌عنوان اطلاعاتی-سرگرمی عمل می‌کردند. در توربیون اما صفحه آمپری تمام آنالوگ را می‌بینیم که از سه صفحهٔ دایره‌ای تشکیل شده است. در صفحهٔ میانی، سرعت‌سنج و دورسنج ادغام شده و عقربه‌هایی مثل ساعت مچی، سرعت و دور موتور را نشان می‌دهند. صفحهٔ سمت چپ برای دمای روغن، دمای آب، شارژ باطری و میزان سوخت در نظر گرفته شده و صفحهٔ سمت راست هم قدرت پیشرانه و سیستم هیبریدی را نشان می‌دهد. این آمپرها توسط ساعت‌سازان سوئیسی با استفاده از تیتانیوم و سنگ‌های قیمتی مثل یاقوت ساخته شده‌اند و از ۶۰۰ قطعه تشکیل شده‌اند. علاوه بر این، نمایشگر کوچکی هم در داخل توربیون وجود دارد که کاملاً مخفی است و در صورت خواست راننده از جای خود بیرون می‌آید.

۶-نام
بوگاتی برای محصولات قبلی خود از نام رانندگان مسابقه‌ای معروفی استفاده می‌کرد که با خودروهای مسابقه‌ای این برند رانندگی کرده بودند. به‌عنوان‌مثال، نام ویرون از «پیر ویرون» گرفته شد. وی یک رانندهٔ فرانسوی بود که اولین پیروزی خود در گرند پری ژنو ۱۹۲۰ را با بوگاتی تایپ ۳۷A به دست آورد. نام شیرون هم از «لوئیس شیرون» گرفته شده که از سال ۱۹۲۸ برای بوگاتی مسابقه می‌داد؛ اما ازآنجایی‌که این خودروی جدید اولین بوگاتی جدید طی دو دههٔ گذشته است که از پیشرانهٔ W16 استفاده نمی‌کند، زمان نام‌گذاری جدیدی فرارسیده بود. نام توربیون از اختراع یک ساعت‌ساز سوئیسی ساکن فرانسه در سال ۱۸۰۱ گرفته شده است. این قطعه با خنثی کردن اثر گرانش، باعث افزایش دقت ساعت می‌شوند و هنوز هم پس از ۲۰۰ سال در ساعت‌های گران‌قیمت مورداستفاده قرار می‌گیرد.

۷-قیمت و تولید
هرچند بوگاتی هیچ‌گاه یک خودروساز تولید انبوه نبوده است اما توربیون یکی از خاص‌ترین محصولات این شرکت خواهد بود زیرا درحالی‌که از ویرون ۴۵۰ دستگاه و از شیرون ۵۰۰ دستگاه به همراه تعداد زیادی مدل‌های ویژه مثل دیوو و چنتودیچی ساخته شد، از توربیون فقط ۲۵۰ دستگاه ساخته می‌شود که همگی به‌صورت دست‌ساز در مولشیم فرانسه تولید خواهند شد. قیمت این خودرو نیز از ۴ میلیون و ۷۵ هزار دلار آغاز می‌شود که حدود ۷۰۰ هزار دلار از نسخهٔ پایهٔ شیرون گران‌تر است.

مقایسه تعداد تولید
مدل تعداد تولید
بوگاتی EB110 ۱۳۴
بوگاتی ویرون ۴۵۰
بوگاتی شیرون ۵۰۰
بوگاتی دیوو ۴۰
بوگاتی چنتودیچی ۱۰
بوگاتی بولاید ۴۰
بوگاتی میسترال ۹۹
بوگاتی لاووچیو ۱
بوگاتی توربیون ۲۵۰
مقایسه قیمت
بوگاتی شیرون بوگاتی توربیون
قیمت ۲,۹۹۰,۰۰۰ دلار ۴,۰۷۵,۰۰۰ دلار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا