اخبار خارجیاسلایدر

مقایسه بی ام و M5 تورینگ ۲۰۲۵ با آئودی RS6

از بین ب‌ام‌و M5 تورینگ جدید با ۷۲۷ اسب بخار قدرت و آئودی RS6 پرفورمنس با ۶۳۰ اسب بخار قدرت، کدام‌یک انتخاب بهتری خواهد بود؟

به گزارش دنده 6 – پس از بیش از یک دهه، آئودی RS6 بار دیگر رقیب جدیدی پیدا کرده است. این خودرو ب‌ام‌و M5 تورینگ جدید است و برای کسانی ساخته شده که می‌خواهند سرعت و شتاب را به‌اتفاق خانواده تجربه کنند. هرچند در این بخش سال‌ها مرسدس E63 استیت هم حضور داشته اما حالا یک دوئل واقعی در بازار استیشن‌های اسپرت بین باواریا و انگولشتات شکل گرفته است.

بیرون
از سال ۲۰۱۰ بازار از نسخهٔ تورینگ ب‌ام‌و M5 محروم بود اما با وجود گذاشت ۱۴ سال، فرمول این خودرو برای ساخت نسل جدید تغییری نکرده است و مردان باواریا همان ویژگی‌های M5 سدان را در بدنهٔ کاربردی‌تر استیشن ارائه کرده‌اند. البته M5 تورینگ با ۵.۱۰ متر طول و ۱.۹۷ متر عرض، کمی از همتای سدان خود کشیده‌تر است و فاصلهٔ عرضی چرخ‌های آن‌هم در جلو ۷۵ میلی‌متر و در عقب ۴۸ میلی‌متر بیشتر شده است. سپرهای جلوی و عقب سری ۵ استیشن معمولی در اینجا با نمونه‌های آیرودینامیک‌تری جایگزین شده‌اند و طراحان اسپلیتر و اسپویلر بزرگی را همراه با رکاب‌های اسپرت برای M5 تورینگ در نظر گرفته‌اند تا ظاهری مسابقه‌ای به آن ببخشند. در پایین سپر چهار سر اگزوز دایره‌ای دیده می‌شود که به رنگ کرومی مشکی هستند. رینگ‌های آلیاژی اختصاصی با لاستیک‌های ۲۸۵ در جلو و ۲۹۵ در عقب هم تکمیل‌کنندهٔ ویژگی‌های بیرونی این استیشن اسپرت آلمانی هستند.

آئودی RS6 که حدود ۱۰ سانتی‌متر از M5 کوتاه‌تر است، هرچند در سال ۲۰۱۹ معرفی شده اما همچنان خودروی بروز و جذابی به نظر می‌رسد و کاملاً از A6 آوانت معمولی متمایز است. جلوپنجرهٔ بزرگ شش‌ضلعی و دو ورودی هوای مثلثی در طرفین سپر، نمایی کاملاً اختصاصی و تهاجمی را در این ماشین ایجاد کرده‌اند. RS6 در قسمت جانبی هم با رینگ‌های ۲۲ اینچی، کالیپرهای ترمز قرمزرنگ و دیسک‌های کربن سرامیکی، نمایی عضلانی دارد درحالی‌که در عقب هم با دیفیوزر بزرگ و سر اگزوزهای بیضی‌شکل که صدای جذاب پیشرانهٔ V8 را پخش می‌کنند، به همان اندازه جذاب به نظر می‌رسد. آئودی همچنین نسخه‌ای حتی وحشی‌تر از RS6 را هم با نام پرفورمنس ارائه می‌کند که علاوه بر تغییرات فنی، در بیرون با آینه‌های خاکستری مات و قطعات آیرودینامیکی اضافی از نسخهٔ معمولی متمایز می‌شود.

داخل
کابین M5 تورینگ با چرم پر شده است که هم روی صندلی‌ها و هم داشبورد دیده می‌شود. این استیشن اسپرت همچنین به‌صورت استاندارد از امکانات زیادی مثل کنترل تهویه چهار منطقه‌ای، سیستم صوتی B&O با ۱۸ بلندگو و صفحه‌نمایش خمیده شامل صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی و نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ۱۴.۹ اینچی با گرافیک اختصاصی به همراه نمایشگر هدآپ بهره می‌برد. حجم صندوق بار این خودرو در قیاس با سری ۵ تورینگ معمولی ۷۰ لیتر کمتر شده و به ۵۰۰ لیتر رسیده ولی با خواباندن صندلی‌های عقب، این رقم به ۱۶۳۰ لیتر افزایش پیدا خواهد کرد. M5 تورینگ می‌تواند تا ۲ تن را هم یدک بکشد.

خطوط زاویه‌دار بدنهٔ آئودی در داخل آن‌هم منعکس شده و در اینجا شاهد طراحی ساده و ظریف داشبورد با تریم مشکی پیانو و قاب آلومینیومی در دور نمایشگر مرکزی هستیم. در میانهٔ داشبورد دو نمایشگر دیده می‌شود که یکی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و دیگری برای کنترل سیستم تهویه است درحالی‌که مقابل راننده هم یک صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی قابل تنظیم با گرافیک عالی به چشم می‌خورد. صندوق بار RS6 در حالت عادی ۵۵۰ لیتر ظرفیت دارد که با خواباندن صندلی‌های عقب این عدد به ۱۶۸۰ لیتر می‌رسد. ظرفیت یدک کشی استیشن آئودی هم کمی از ب‌ام‌و بیشتر و برابر با ۲.۱ تن است.

پیشرانه
زیر کاپوت M5 تورینگ پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربوی آشنای ب‌ام‌و قرار دارد که در اینجا ۵۸۵ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه توسط یک موتور الکتریکی همراهی می‌شود که در گیربکس نصب شده و با تولید ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور، نیروی اضافی برای شتاب گیری بین سرعت‌های ۳۰ تا ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت فراهم می‌کند. انرژی موردنیاز این موتور توسط یک باطری لیتیوم یونی ۱۸.۶ کیلووات ساعتی تأمین می‌شود که امکان پیمودن تا ۶۷ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی فراهم می‌کند. مجموع خروجی این قوای محرکه ۷۲۷ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور است که توسط سامانهٔ چهارچرخ محرک xDrive به هر چهارچرخ منتقل می‌شود اما در حالت اسپرت، امکان انتقال بخش عمده‌ای از این نیرو فقط به چرخ‌های عقب هم وجود خواهد داشت. تمام این تکنولوژی‌ها اما اضافه‌وزن را به دنبال دارند و وزن M5 تورینگ را به نزدیک ۲.۵ تن رسانده‌اند درحالی‌که این رقم برای آئودی ۴۰۰ کیلوگرم کمتر است. بااین‌حال، استیشن اسپرت ب‌ام‌و به لطف قدرت بالای خود، ظرف ۳.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و به حداکثر سرعت ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کند.

از سوی دیگر، در سینهٔ RS6 یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو قرار گرفته که برخلاف رقیب باواریایی از نوع هیبریدی خفیف است و در نسخهٔ معمولی ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند اما در نسخهٔ پرفورمنس این اعداد به ۶۳۰ اسب بخار و ۸۵۰ نیوتن متر می‌رسند. در اینجا هم نیرو توسط سامانهٔ کواترو به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. هرچند RS6 حتی در نسخهٔ پرفورمنس بسیار از M5 ضعیف‌تر است ولی به لطف وزن سبک‌تر، ظرف تنها ۳.۴ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و رقیب باواریایی را با اختلاف ۰.۲ ثانیه مغلوب می‌کند. حداکثر سرعت RS6 پرفورمنس روی ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است ولی با سفارش پکیج RS داینامیک پلاس، این عدد به ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت افزایش میابد.

قیمت
قیمت ب‌ام‌و M5 تورینگ در بازار آمریکا از ۱۲۲,۶۷۵ دلار آغاز می‌شود درحالی‌که آئودی RS6 در نسخهٔ پرفورمنس با قیمت پایهٔ ۱۲۷,۶۹۵ دلار، کمی گران‌تر است. بااین‌حال، قیمت نهایی هردو خودرو می‌تواند با سفارش آپشن‌های فراوان و گزینه‌های سفارشی‌سازی بیرونی و داخلی به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا