اخبار داخلی

مقایسه تارا و دنا پلاس

در مقاله پیش رو دو سدان پرفروش ایران‌خودرو در بازار یعنی تارا و دنا پلاس را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم تا خریداران با دید بازتری نسبت به انتخاب خودروی خود اقدام کنند.

به گزارش دنده 6 – بازار خودروی کشورمان پذیرای انبوهی از خودروهای قدیمی با ساختاری مشترک و البته ظاهری نسبتاً متفاوت است. بارزترین مثال این موضوع را می‌توان سمند، سورن، دنا و دنا پلاس دانست که همگی دارای یک ریشه مشترک هستند اما با قیمت‌های گوناگون عرضه می‌شوند. از طرف دیگر باید به سدان تارا اشاره کنیم که در کلاسی مشابه دنا پلاس قرار می‌گیرد و شاید برخی افراد در انتخاب این دو خودرو بر سر دوراهی قرار گیرند.

در حال حاضر اگر به دنبال خرید یک سدان خانوادگی با قیمت حدود ۸۰۰ میلیون تومان باشید دو خودروی تارا و دنا پلاس را پیش روی خود خواهید داشت. ما می‌خواهیم در جدیدترین قسمت از مطالب راهنمای خرید پدال مقایسه تارا و دنا پلاس را داشته باشیم تا در نهایت بتوانیم نقاط قوت و ضعف آن‌ها را خدمت شما عزیزان ارائه کنیم. با اینکه هر دو خودرو با گیربکس اتوماتیک نیز در دسترس هستند و دنا پلاس با پیشرانه توربو نیز عرضه شده اما می‌خواهیم نسخه‌های گیربکس دستی هر دو خودرو را با یکدیگر مقایسه کنیم.ایران‌خودرو پس از افزایش انتقادات نسبت به طراحی دنا معمولی اقدام به معرفی نسخه پلاس آن کرد. عمده‌ترین تغییر این خودرو به پروفایل جانبی و همچنین گرافیک چراغ‌های جلو و عقب مربوط می‌شود. این شرکت پس از نسخه استاندارد دنا پلاس در سال‌های قبل مدل‌های توربو دستی و توربو اتوماتیک آن را نیز تولید نمود و اخیراً هم مدل دنا جوانان رونمایی شده است. تارا هم سدانی شکل گرفته بر اساس پژو ۳۰۱ است که اگرچه از پلتفرمی مدرن‌تر نسبت به دنا پلاس سود می‌برد اما یک خودروی اقتصادی به شمار می‌رود و نباید از آن انتظار چندانی داشت. با این تفاسیر به مقایسه تارا و دنا پلاس می‌پردازیم.

مقایسه تارا و دنا پلاس
طراحی ظاهری

سدان تارا از طراحی متفاوتی نسبت به پژو ۳۰۱ سود می‌برد اما این طراحی خیلی جذاب از کار درنیامده است. طراحان اگرچه سعی داشته‌اند به ویژه در بخش عقب از المان‌های مدرن دنیای خودرو استفاده کنند اما عدم رعایت تناسبات منجر به طراحی ناهماهنگ چراغ‌ها شده است. نوع نورپردازی این چراغ‌ها نیز محل انتقاد بوده تا جایی که ایران‌خودرو در نسخه V4 تارا گرافیک چراغ‌های عقب را تغییر داده است.
با اینکه دنا پلاس در مجموع طراحی مدرن و متناسبی ندارد اما در مقایسه با سایر خودروهای سالخورده بازار می‌توان آن را مطلوب ارزیابی کرد. ایران‌خودرو برای تمایز دنا پلاس از نسخه معمولی این خودرو نسبت به تغییر پروفایل جانبی و استفاده از خطوط گیرا در این بخش استفاده کرده است. چراغ‌های جلو به ویژه با دیلایت های LED و سپر عضلانی طراحی بهتری دارند و در بخش عقب نیز کلیت کار مشابه دنا معمولی است. با این تفاسیر به نظر می‌رسد طراحی ظاهری دنا پلاس دل‌پذیرتر و بهتر از تارا خواهد بود و در بخش طراحی ظاهری کفه ترازو به سمت دنا پلاس سنگینی می‌کند.

شاید از تارا به عنوان خودرویی جدیدتر انتظارات بالاتری به ویژه در بخش طراحی و متریال داخل کابین داشته باشید اما باید دانست تارا و پژو ۳۰۱ سدان هایی کاملاً اقتصادی هستند و این موضوع خود را در کابین نشان می‌دهد. طراحی کابین تارا کاملاً معمولی است و اگرچه از نظر ارگونومی مشکلی ندارد اما کیفیت مواد بکار رفته در آن جالب نیست و ردپای پلاستیک خشک را در جای‌جای کابین می‌توان دید. در نسخه دستی تارا هم محل قرارگیری کلید بالابر شیشه‌ها جای سؤال دارد و یکی دیگر از تغییرات تارا V4 LX به همین موضوع مربوط می‌ود.در مقابل باید به طراحی کابین دنا پلاس اشاره نماییم که تفاوت خاصی با نسخه معمولی دنا ندارد اما از طراحی یک دست و قابل قبولی سود می‌برد. اجزای مختلف و کلیدها در محل مناسبی قرار گرفته‌اند و مشکل خاصی ندارند اما همانند تارا نباید انتظار کیفیت چندانی را از متریال بکار رفته داشته باشیم و افت کیفیت قطعات پس از مدتی استفاده مشهود خواهد بود. اگر بخواهیم درباره طراحی داخلی این دو خودرو نظر دهیم شاید کابین دنا پلاس کمی بهتر از تارا کار شده باشد اما از نظر کیفیتی تارا در رده‌بالاتری قرار می‌گیرد هرچند اختلاف دو خودرو از این نظر زیاد نیست.

تجهیزات و امکانات
مقایسه تارا و دنا پلاس به بخش تجهیزات می‌رسد و علیرغم اینکه هر دو خودرو قیمت بالایی دارند اما حداقل‌های ممکن را در اختیار خریداران قرار می‌دهند. در این بخش اختلاف قطعی و بزرگی بین سدان های ایران‌خودرو وجود ندارد و نمی‌توان بر اساس فقدان برخی تجهیزات در دو مدل نظری قطعی درباره خرید تارا و دنا پلاس داشت. البته فقدان برخی سیستم‌های ایمنی همچون کنترل پایداری و کنترل کشش در دنا پلاس می‌تواند روی توانایی‌های حرکتی آن تأثیرگذار باشد ضمن اینکه ترمزهای عقب این خودرو از نوع کاسه‌ای هستند که جای سؤال دارد. در جدول زیر می‌توانیم لیست تجهیزات و امکانات هر دو خودرو را مشاهده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا