اخبار خارجیاسلایدر

مقایسه جذاب هیوندای آیونیک 5 N با بی ام و M3

هیوندای آیونیک ۵ N در ماه‌های اخیر کاملاً سر و صدا به پا کرده اما می‌تواند برتر از بی ام و M3 به عنوان سنگ محک خودروهای اسپرت باشد؟

به گزارش دنده 6 – یکی از کارشناسان دنیای خودرو می‌گوید اگر فردی که مالک بی ام و M3 است بخواهد عملکرد خودروهای برقی را بررسی کند و پشت فرمان ۵ N بنشیند ناامید نخواهد شد. رسیدن به این نتیجه دقیقاً همان چیزی است که باعث شده محصول بدون آلایندگی هیوندای را با بی ام و دنده دستی مقایسه کنیم. ما می‌دانیم خودروهای برقی سریع هستند و میلیون‌ها ویدئو از مسابقه درگ تسلا منتشر شده و این موضوع را ثابت می‌کند؛ اما هیوندای ۵ N اولین خودروی برقی رده میانی است که ادعای رانندگی جذاب و هیجان‌انگیز را دارد. آیا ۵ N واقعاً می‌تواند به اندازه یک خودروی بنزینی پرفورمنس و سنتی، هیجان‌انگیز و درگیر کننده باشد؟

با نرم‌افزار و سخت‌افزار ارتقا یافته، سیستم تعلیق بازنگری شده و دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی، محصول هیوندای در بازار خودروهای برقی گزینه‌ای منحصربه‌فرد محسوب می‌شود. چنین تغییراتی در یک خودروی برقی دیده نشده اما این قلمروی آشنا برای دنیای خودروست. در حقیقت کره‌ای‌ها فرمول مخصوص خودروهای اسپرت بنزینی را در پلتفرمی برقی بکار برده‌اند.

مقایسه هیوندای آیونیک ۵ N با بی ام و M3 به خودی خود یک دستاورد محسوب می‌شود؛ و اگر بخواهیم صادق باشیم، تحسین هیوندای پس از بررسی M3 معنادار خواهد بود. پس از رانندگی با این دو خودرو به این فکر افتادیم که آیا بی ام و به عنوان نماینده خودروهای درون‌سوز می‌تواند عملکردی درخور در برابر ۵ N به عنوان نماینده جدیدی از خودروهای برقی به نمایش بگذارد یا خیر؛ اما چند دور رانندگی با M3 در جاده‌های کوهستانی به ما یادآوری کرد که این خودرو را چقدر دوست داریم.بخشی از لذت محصول بی ام و به طراحی دیفرانسیل عقب و گیربکس دستی آن مربوط می‌شود. خبری از لاستیک‌های دیواره کوتاه مخصوص پیست نیست و این موضوع درباره پدال شیفترها نیز صدق می‌کند. شاسی بازنگری شده، سه پدال و اعتمادبه‌نفس کافی باعث می‌شود از این خودرو نهایت لذت را ببرید. M3 احساس بسیار واقعی دارد و هیچ نقصی در سیستم تعلیق دیده نمی‌شود و همه کنترل‌ها دقیق و یکدست هستند. سواری M3 در سطح بالایی قرار دارد به گونه‌ای چسبندگی زیادی در بخش جلو و عقب حس می‌شود. حتی در بدترین جاده‌ها نیز M3 پایداری و اعتمادبه‌نفس خود را حفظ می‌کند.

با وجود کنترل‌ها و تنظیمات دیجیتالی متنوع، سواری درگیر کننده و هیجان‌انگیز M3 را می‌توان شوکه کننده دانست. یکی دیگر از جنبه‌های خاص این خودروی اسپرت را می‌توان سیستم اگزوز دانست که بهتر است در زمان عبور از کوچه‌ها کمتر گاز دهید چراکه صدای آن آرامش محیط را بر هم خواهد زد. حتی اگر به این موضوع دقت هم نکنید هم مشخص است که M3 خودرویی سبک‌تر از آیونیک ۵ N است. وزن هیوندای به حدود ۱۷۲۴ کیلوگرم می‌رسد درحالی‌که بی ام و حدود ۴۵۰ کیلوگرم سبک‌تر خواهد بود. خروجی آیونیک ۵ N برابر با ۶۴۱ اسب بخار بوده و این رقم برای M3 به ۴۷۰ اسب بخار می‌رسد. گشتاور دو خودرو نیز به ترتیب ۷۷۰ و ۵۵۰ نیوتون متر اعلام شده است. دو موتور برقی باعث به حرکت درآمدن چرخ‌های جلو و عقب آیونیک ۵ N شده‌اند درحالی‌که M3 خودرویی دیفرانسیل عقب است.

هر دو خودرو در بخش طراحی همانند بخش فنی عمل کرده‌اند. بدنه M3 کمی اسپرت تر به نظر می‌رسد و چهره‌ای عمیق‌تر و گلگیرهایی پف‌کرده دارد. ۵ N نیز مشابه بی ام و نشان می‌دهد و از گلگیرهای عضلانی، بال‌های کوچک و سپر جلوی گیرا سود می‌برد. دیفرانسیل لغزش محدود این خودرو نیز از ولوستر N و النترا N گرفته شده اما برای تحمل گشتاور بیشتر تقویت شده است. دو خودروی موردبحث نسبت به نسخه‌های استاندارد خود ارتقا یافته‌اند و همین موضوع درباره قیمت آن‌ها نیز صدق می‌کند. برای بی ام و M3 باید حداقل ۷۷ هزار دلار پرداخت کرد درحالی‌که قیمت هیوندای ۵ N حدود ۶۷ هزار دلار است. این اختلاف قیمت ۱۰ هزار دلاری می‌تواند برای نصب یک شارژر خانگی صرف شود.

با توجه به استانداردهای یک خودروی اسپرت، بی ام و M3 خودروی جذاب‌تری است چراکه وزن کمتری دارد، ارتباط مکانیکی پیشرانه و گیربکس از طریق پدال کلاچ قابل احساس است و همین موضوع را کاملاً حس می‌کنید. راندن M3 یک تجربه مکانیکی است و شما را به پیش می‌راند؛ و اگر حالت سواری مناسب و درست را انتخاب کنید روی وحشی باورنکردنی این خودرو را تجربه خواهید کرد. برای تجربه این حالت باید حالت قابل‌تغییر M را انتخاب کنید که پیشرانه را در اسپرت ترین حالت قرار می‌دهد.

اما به هیوندای آیونیک ۵ N هم بپردازیم که یکی از دلایل مقایسه آن با بی ام و را می‌توان نصب حالت‌ها و تنظیمات گوناگون دانست. باید دانست مدیر توسعه این خودرو رئیس اسبق بی ام و M بوده و بخشی از تجارب آن در خودروی هیوندای دیده می‌شود. تنظیمات قابل شخصی‌سازی هیوندای با نام حالت N شناخته می‌شود و می‌توان از روی فرمان آن را فعال یا غیرفعال کرد. شما امکان تغییر تنظیمات سیستم تعلیق، فرمان، کشش و پایداری و البته واکنش موتورهای برقی را خواهید داشت.

تیم توسعه هیوندای N می‌گوید این خودرو دو دور پیست نوربرگ رینگ را طی خواهد کرد. هیچ برند برقی ساز دیگری این ادعا را نداشته است، نه بی ام و، نه پورشه و نه تسلا. سیستم خنک کاری گیرای ۵ N باعث می‌شود این خودروی برقی بدون حادثه‌ای بتواند دو دور جهنم سبز را طی کند. در حقیقت با یک خودروی جدیدی که اهداف پرفورمنس جدی‌تری دارد روبرو هستیم. آیونیک ۵ N در حالت درست رانندگی به ردلاین شبیه سازی شده ۸۰۰۰ خواهد رسید هرچند در واقعیت موتورهای برقی این خودرو تا ۲۱۰۰۰ دور در دقیقه دوران می‌کنند.ایده هیوندای این است که ۵ N برقی همان خروجی مدنظر در زمان راندن سریع یک خودروی درون‌سوز را شبیه‌سازی کند و این موضوع به ویژه در پیست بیشتر به چشم می‌آید. شاید همه این اقدامات غیرواقعی در نظر برخی افراد جالب نباشد اما در واقعیت جواب می‌دهد. این نوع تنظیمات برای افرادی طراحی شده که قبلاً تجربه رانندگی با خودروهای برقی را نداشته‌اند اما امیدوارند محصول هیوندای خودروی سریعی باشد؛ اما ما برای لذت بردن از جاده همه این سیستم‌ها را خاموش می‌کنیم و به صدای خود خودرو گوش می‌دهیم. گشتاور تولیدی موتورها همانند جزر و مدی است که انسان را به سمت دریا می‌کشد و ما از این موضوع لذت می‌بریم. به صدای ناله موتورهای برقی گوش می‌دهیم، صدایی که شبیه مته دندان‌پزشکی است و خام و کمی ترسناک حس می‌شود. حتی صدای لاستیک‌ها را نیز به خوبی می‌توان شنید.

هیوندای آیونیک ۵ N به‌طور شوکه کننده‌ای در جاده‌های تنگ پاسخگوست و از یک پیچ به پیچ دیگر حمله می‌کند. اگر بی ام و این‌گونه عمل می‌کرد، ۹۰ درصدی افرادی که آن را می‌خریدند در آینده با آن تصادف می‌کردند. M3 باید پایدار باشد. با وجود قدرت بالا و طراحی دیفرانسیل عقب، پیش‌بینی پذیری و هندلینگ ایمن امری ضروری است. این موضوع یک الزام حداقل در معابر عمومی خواهد بود. اشتباه نکنید! بی ام و M3 خودرویی سریع و مناسب خشن راندن است هرچند نکاتی نیز درباره سواری هیجان‌انگیز با آن وجود دارد.
آیونیک ۵ N چه؟ این خودرو یکی از بهترین هندلینگ ها را دارد و تیم N به خوبی خودرو را تنظیم کرده تا چیزی فراتر از سواری تیز و کنترل بدنه خوب را ارائه کند. هر فردی که ولوستر N و النترا N را رانده باشد با این حس آشناست. تفاوت آیونیک در این است که قدرت بالا را با سیستم چهار چرخ محرک ترکیب می‌کند.از نظر سرعت در خط مستقیم شکی وجود ندارد که ۵ N دست برتر را دارد و برتری خود را حفظ می‌کند. معماری ۸۰۰ ولتی نیز راندمان قوای محرکه را افزایش داده و از گرما و فشار روی سیستم می‌کاهد. مهندسان N اذعان می‌کنند بدون وجود معماری ۸۰۰ ولتی و اینورترهای سیلیکون کاربید امکان دستیابی به این اهداف وجود نداشت. دیگر مزیت این سیستم به شارژر سریع مربوط می‌شود.

بی‌شک بی ام و M3 سزاوار گرامی داشت است. این خودرو فرمول قدیمی خود را حفظ کرده یعنی خودروی خانوادگی دیفرانسیل عقب با تنظیمات خوب شاسی و گیربکس دستی. این فرمول با ایمنی مدرن، آلایندگی کم و امکانات رفاهی زیاد به‌روز شده است؛ اما دستاورد هیوندای آیونیک ۵ N این است که ثابت می‌کند دستورالعمل یک خودروی پرفورمنس مدرن را می‌توان در محصولی برقی به کار برد. هر چیزی که درباره تنظیمات سیستم تعلیق، فرمان و شاسی می‌دانیم صرف‌نظر از نوع پیشرانه جواب می‌دهد. مهم‌تر اینکه شاخصه‌هایی همچون قدرت زیاد، پاسخ تیز پدال گاز و… را می‌توان در خودروهای برقی دید. این یک لحظه هیجان‌انگیز است. از روی صندلی راننده، حس می‌کنیم در یک خودروی هات راد نشسته‌ایم.

اما کدام خودرو را باید بخریم؟ بر اساس آنچه که دو خودرو ارائه می‌دهند، ما سواری هیوندای را ترجیح می‌دهیم اما رقابت نزدیکی وجود دارد. هر دو خودرو در زمان رانندگی خشن خیلی خوب هستند و هیوندای مزیت کمی نسبت به بی ام و دارد که آن‌هم به اشتیاق عبور از پیچ‌ها مربوط می‌شود. زمانی که آیونیک تحت‌فشار قرار گیرد چابک‌تر و سرزنده‌تر از M3 حس خواهد شد. از بین این دو محصول پرفورمنس، دوست داریم مالک کدام‌یک باشیم؟ دو راننده دیگر حاضر در این تست M3 را انتخاب کردند و ما آن‌ها را سرزنش نمی‌کنیم چراکه M3 خودرویی آشناست و یکی از ویژگی‌های جذابش را می‌توان گیربکس دستی دانست، چیزی که ۵ N نمی‌تواند با آن رقابت کند. آن‌ها همچنین به حالت مکانیکی، خالص و ساده M3 اشاره داشته‌اند.

و ما می‌توانیم تشخیص دهیم که ترفندهای ۵ N چگونه می‌توانند باعث حواس‌پرتی شوند و به همین خاطر بود که اکثر آن‌ها را خاموش کردیم تا روی صدای خام و پاسخ‌های قوای محرکه هیوندای تمرکز کنیم. آیونیک ۵ N خودرویی جدید است اما ناراحت نیست. تیم N با این خودرو به هدف بزرگی دست یافته است. هر فرد که پشت این خودرو بنشیند سریع خواهد بود. هرچقدر بیشتر به عمق این خودرو بپردازید بیشتر خواهید یافت. این همان چیزی است که از بخش N انتظار داشتیم. اینکه هیوندای خودرویی ساخته که با سنگ محک بازار یعنی M3 برابری می‌کند لذت بسیار زیادی دارد. این خودروی برقی است که تاریخ‌ساز می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا