اخبار خارجیاسلایدشو

مقایسه داف XF و ولوو FH مدل 2022

دو محصول مشابه اما در دو بازه قیمتی متفاوت.

به گزارش دنده 6 – شرکت ولووو یکی از باسابقه‌ترین و بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کشنده در جهان است که در سال گذشته بیش از ۱۴۵ هزار دستگاه را به دست مشتریانش رسانده است. محصولات این شرکت اروپایی در بیش از ۱۳۰ کشور جهان مورداستفاده قرار می‌گیرند و به دوام، کیفیت و قدرت بالایشان شناخته می‌شوند. کشور ما هم میزبان نسل‌های گوناگون این کشنده شده است و به نظر می‌تواند انتخاب اول بسیاری از علاقه‌مندان باشد. مسئله این است که ولوو رقبای دیگری هم دارد که گاه با قیمت کمتری می‌توانند توانایی‌های آن را به چالش بکشند؛ رقبایی چون داف XF.

ولوو FH

ولوو در سال ۲۰۲۰ دستی دوباره بر سر کامیون FH کشید تا چهره، مشخصات فنی و امکانات آن را مطابق میل بازار به‌روز کند. این کشنده با هشت پیشرانه با چهار کد مختلف و ۵ پیکربندی کابین به جهان معرفی شد که مطابق نیاز خریدار، شخصی‌سازی و عرضه می‌شود. قدرت موتور این خودرو در نسخه پایه D13K420 از ۴۲۰ اسب بخار شروع شده و در نسخه پرچمدار D13K540 به ۵۴۰ اسب بخار می‌رسد. حداکثر گشتاور پیشرانه پایه و بالارده این محصول سنگین‌وزن به‌ترتیب برابر ۲,۱۰۰ و ۲,۶۰۰ نیوتن متر اعلام شده است که از دورهای پایین حدود ۹۰۰ تا ۱,۱۰۰ دوربردقیقه دردسترس راننده خواهد بود. ولوو با درک نیاز مشتریانش، راننده‌های خودروهای سنگین، کابین این نسل را به‌روزتر همیشه و در سه نسخه معرفی کرده است.

از ویژگی‌های کابین این خودرو می‌توان به تنظیم چندحالته فرمان برای یافتن موقعیت مناسب، چرم فرمان، دکمه‌های کنترلی گوناگون روی فرمان برای حفظ تمرکز بیشتر راننده، خط در پایین برای بهبود دید راننده، سه خروجی USB، پنل سیستم کنترل کشش و دسته تعویض دنده ارگونومیک اشاره کرد.ازجمله امکانات فنی این کشنده می‌توان به سیستم کروزکنترل سراشیبی با ترمز خودکار، کروزکنترل تطبیقی به‌همراه ویژگی توقف و حرکت، سیستم‌های کمک راننده و ایمنی و جعبه‌دنده دو کلاچه «آی شیفت» اشاره کرد که بدون ایجاد وقفه، دنده‌ها را تعویض می‌کند.

داف XF

مدل XF در سال ۲۰۲۲ بار دیگر به‌روزرسانی بزرگ ظاهری را دریافت کرد اما در ایران با هما چهره آشنای نسخه ۲۰۱۹ به فروش می‌رسد. این کشنده که مانند ولوو از قاره اروپا به سرزمین ما رسیده است، با پیشرانه «PACCAR» عرضه می‌شود که در دنده‌های بالا ۵۰ تا ۱۰۰ نیوتن متر گشتاور بیشتری را در اختیار راننده قرار می‌دهد.  نسخه بالارده این موتور ۵۳۰ اسب بخار قدرت و ۲,۵۵۰ نیوتن متر گشتاور را ارائه می‌کند که در بالاترین دنده به ۲,۷۰۰ نیوتن متر خواهد رسید. سیستم توربوشارژر تازه داف به آن اجازه می‌دهد تا دسترسی راننده به حداکثر گشتاور از دور ۹۰۰ دوربردقیقه ممکن باشد.

کابین این محصول سنگین‌وزن کاملا دیجیتال شده و حال اطلاعات اصلی را از طریق یک نمایشگر ۱۲ اینچی به راننده نشان می‌دهد. فرمان XF تغییر تم این نمایشگر و تنظیمات شخصی مانند نمایش اطلاعات دلخواه را از طریق دکمه‌های شستی ممکن کرده است. نمایشگر میانی و مرکزی اما درصورت درخواست خریدار برایش نصب می‌شود و کار سیستم اطلاعات-سرگرمی خودروهای سواری را انجام می‌دهد.

ازجمله ویژگی‌های ایمنی و فنی این مدل می‌توان به سیستم هشدار خروج از خط، کروزکنترل تطبیقی، کروزکنترل پیش‌بین، دستیار پارک و ترمز تریلر در سرعت‌های پایین اشاره کرد.

مقایسه ولوو FH و داف XF

هر چند تاکنون به امکانات نسخه ۲۰۲۲ داف XF نگاه کردیم اما نسخه قدیمی‌تر این خودرو هم‌اکنون در بازار ایران به فروش می‌رسد که چهره، کابین و پیشرانه قدیمی‌تری استفاده می‌کند. بنابراین با توجه به اینکه ولوو FH500 2022 خودروی به‌روزتری به شمار می‌رود، می‌توان از همین حالا انتظار داشت که در بخش‌های خاصی عملکرد بهتری را از خود به نمایش بگذارد.

نسخه یورو ۶ پیشرانه‌های ولوو FH وارد ایران شدند که از نظر مصرف سوخت عملکرد مناسبی دارند. از آنجا که پیشرانه و جعبه‌دنده این مدل در مقایسه با داف XF430 و XF530 وارداتی به‌روزتر است، قاعدتا مصرف بهتر و بهینه‌تری هم دارد. با این وجود در بحث ارائه قدرت، هر دو کشنده در یک گستره مشخص از دورموتورهای پایین، حدود ۸۰۰ تا ۱,۲۰۰ دوربردقیقه، حداکثر قدرت و گشتاور را در اختیار راننده قرار می‌دهند. هر دو کشنده به انواع کروزکنترل مجهز شده‌اند تا کار راننده را در سفرهای طولانی راحت‌ کنند.

قیمت ولوو FH و داف XF و رقبا
با توجه به موارد یادشده در این مقاله، مشخص است که مدل‌های گوناگون داف XF به‌مراتب قیمت کمتری داشته باشند. در سوی دیگر، واردات ولوو FH توسط مجموعه‌هایی غیر از سایپا دیزل هم انجام شده است که مدل‌های به‌روز این کشنده را وارد کشور کرده‌اند. قیمت داف XF480 از ۵.۵ تا ۶.۵ میلیارد تومان است. درحالی‌که نسخه‌های قدیمی‌تر با قیمت کمتر هم دردسترس هستند.

اسکانیا R500
اما پایه قیمت ولوو FH500 2022 از ۸ میلیارد تومان آغاز شده و در مدل‌های قدیمی‌تر به ۷ میلیارد و در مدل‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ به ۱۳ میلیارد تومان می‌رسد؛ جایی که کشنده اسکانیا R500 به‌عنوان رقیب ولوو ظاهر می‌شود. در بازه ۷ میلیارد تومان، می‌توان نگاهی هم به مان TGS داشت که یک محصول قدرتمند اروپایی دیگر با سطح امکانات نسبی اما پیشرانه‌ای توانمند، می‌تواند عرصه را بر ولوو و داف تنگ کند. خرید میان این دو کشنده قدرتمند پیش از هر چیزی به بودجه خریدار بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا