اخبار خارجیفناوری و تکنولوژی

مقایسه رانندگی انسان و تکنولوژی خودران در هوای تاریک

یافته‌های جالب یک موسسه نشان می‌دهد انسان در هوای تاریک گرگ‌ومیش عملکرد بهتری نسبت به سیستم‌های خودران دارد.

به گزارش دنده 6 – سیستم کمک‌راننده با سطح مشخصی از قابلیت خودران بی‌شک می‌توانند به جلوگیری از برخورد با سایر وسایل نقلیه و عابران کمک کنند اما این سیستم‌ها کاملا آماده همه‌گیری نیستند. اخیراً یک مطالعه روی بیش از ۳۷ هزار تصادف خودرویی انجام شده و نتایج آن نشان می‌دهد عملکرد انسان‌ها در جلوگیری از تصادف در هوای تاریک یا گرگ‌ومیش بهتر از تکنولوژی خودران است و فاصله بین آن‌ها به رقم قابل‌توجهی می‌رسد.

این مقاله که در نیچر منتشر شده نشان می‌دهد وسایل نقلیه مجهز به سیستم‌های خودران ۵ برابر تصادف بیشتری در زمان طلوع یا غروب آفتاب داشته‌اند. این میزان در زمان عبور از پیچ‌ها ۲ برابر بیشتر از خودروهایی با راننده انسان است. داده‌های این مقاله از ۳۵ هزار تصادف با راننده انسان و ۲۱۰۰ تصادف با سیستم خودران فعال جمع آوری شده است. این مقاله با برجسته ساختن زمان رانندگی به محدودیت‌های دوربین‌ها و سنسورهای تکنولوژی خودران در هوای تاریک و عدم توانایی آن‌ها در تطبیق با شرایط اشاره می‌کند. برای مثال، در اوایل صبح یا اواخر شب، سایه‌ها می‌توانند به عنوان یک مانع در نظر گرفته شوند و نور در حال نوسان نیز برای این تکنولوژی مشکل‌ساز است و باعث تضعیف الگوریتم‌ها و گیج شدن سیستم می‌شود. از طرف دیگر، شاید موانعی که در سایه‌ها قرار دارند اصلاً تشخیص داده نشوند. نتایج این مقاله در راستای تست‌های تصادفی است که نشان می‌دهند در شرایط شبیه‌سازی شده، خودروهای خودران دیر ترمز کرده یا اصلاً توقف نمی‌کنند.

در بخش عبور از پیچ‌ها نیز احتمال خطای سیستم‌های خودران وجود دارد. سنسورها و دوربین‌ها شاید تمامی موانع را تشخیص ندهند. این مطالعه اظهار می‌دارد سیستم‌های کنونی معمولاً فضای نسبتاً نزدیک به خودرو را می‌بینند درحالی‌که انسان می‌تواند فاصله بیشتری را زیر نظر داشته باشد و اقدامات پیشگیرانه را اتخاذ کرده و خودرو را کنترل نماید. شواهدی برای حمایت از این یافته‌ها وجود دارد. با انجام تست‌های قبل از تصادف، اکثر خودروهای خودران پیش از اجرای مانورهای اضطراری، در خط مستقیم و با سرعت ثابت حرکت می‌کردند اما خودروهایی که توسط انسان هدایت می‌شدند تغییر مسیر و کاهش سرعت بیشتری را قبل از برخورد نشان دادند.مطالعه موردبحث متغیرهای زیادی را برای رسیدن به این نتیجه در نظر گرفته هرچند موضوع کاملا مشخص است. سیستم‌های کمک‌راننده نباید بیش از چیزی که هستند نشان داده شوند. سیستم خودران در خط مستقیم خوب عمل می‌کند اما قبل از آنکه خودران سطح ۴ وارد جاده‌ها شده و انسان کنترل وسیله نقلیه را به خودرو واگذار کند باید داده‌های زیادی جمع‌آوری شده و مطالعات بسیاری انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا