اخباراخبار داخلیاسلایدرفناوری و تکنولوژی

مقایسه سایپا شاهین با کوییک اتومات

سایپا شاهین و کوییک اتومات به‌عنوان دو خودرو پرفروش بازار ایران محسوب می‌شوند؛ اما از میان Shahin و Quik دنده اتوماتیک کدام‌یک برای خرید بهتر است؟

به گزارش دنده 6 – سایپا شاهین و کوییک اتومات به‌عنوان دو محصول پرفروش گروه خودروسازی سایپا در بازار ایران به‌شمار می‌روند. هرچند این خودروها در دو کلاس متفاوت قرار دارند، اما مشتریان پیش از خرید آنها را بررسی می‌کنند تا ببینند کدام‌یک برای خرید بهتر است.

سایپا شاهین بهتر است یا کوییک اتومات ؟

در همین راستا برای پاسخ به این پرسش قصد داریم هاچ بک سایپا کوییک اتوماتیک و سدان شاهین را از لحاظ طراحی، مشخصات فنی، سطح امکانات رفاهی و ایمنی با یکدیگر مقایسه کنیم.

بخش طراحی

سایپا شاهین

کوییک در ردیف هاچ‌بک‌های ارزان‌قیمت بازار ایران جای دارد و به همین دلیل می‌توان طراحی آن را راضی‌کننده دانست. ضمن این‌که سایپا برخی عناصر به‌روز و جوان‌پسند نیز برای آن در نظر گرفته است. البته به‌طور کلی این خودرو فیس لیفت تیبا ۲ بوده و به همین دلیل پلتفرم قدیمی آن در طراحی ظاهری این خودرو نیز تاثیر گذاشته است.

کوییک اتومات

در طرف دیگر سایپا شاهین روی یک پلتفرم به‌روز توسعه پیدا کرده و همچنین از طراحی ظاهری هماهنگی بهره می‌برد. شاهین نسبت به سایر سدان‌های هم‌رده خود دارای ظاهری جذاب‌تر بوده و می‌تواند نگاه مشتریان را به‌خوبی به خود جلب کند.

سایپا شاهین

شاهین جی

در بخش طراحی داخلی نیز کیفیت متریال داشبورد این دو خودرو تقریبا در یک سطح قرار دارد، اما اجزای داشبورد شاهین از طراحی به‌روز و هماهنگ‌تری بهره می‌برند. البته طراحان سایپا با استفاده از الگوی استوانه‌ای برجسته صفحه نشان دهنده‌ها، سیستم مالتی‌مدیا و غربیلک فرمان D کات با دکمه‌های کنترلی توانستند داشبورد کوییک اتومات را نسبت به نسخه دنده‌ای آن جذاب‌تر و به‌روزتر کنند.

کوییک اتومات

کوییک اتومات

به‌طور کلی سایپا شاهین در بخش طراحی ظاهری و داخلی نسبت به کوییک اتومات برتری دارد و می‌تواند در زمان خرید نگاه مشتریان را به‌خوبی به خود جلب کند.

امکانات رفاهی

سایپا برای شاهین و کوییک اتوماتیک امکانات رفاهی متعددی را در نظر گرفته است و آنها نسبت به کلاس قیمتی خود در سطح مناسبی قرار دارند. البته شاهین از سنسور نور، تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌های جانبی تاشو برقی و سانروف بهره می‌برد که کوییک اتوماتیک از آنها بی‌بهره مانده است. همین آپشن‌های بیشتر باعث شده تا شاهین گران‌تر از کوییک باشد. ضمن این‌که کوییک اتوماتیک به کروز کنترل مجهز شده و شاهین دنده ای فاقد این آپشن است.

امکانات کوییک اتومات شاهین G
چراغ مه‌شکن جلو و عقب، دی‌لایت مه‌شکن جلو و عقب، دی‌لایت، سنسور نور (اتولایت)
سیستم‌های مالتی‌مدیا USB، AUX، بلوتوث، مسیریاب، مانیتور 7 اینچی لمسی، 4 بلندگو USB، AUX، بلوتوث، مسیریاب، مانیتور 7 اینچی لمسی، 6 بلندگو
رینگ‌ها ۱۴ اینچی آلومینیومی ۱۵ اینچی آلومینیومی
شیشه و آینه شیشه‌های برقی، آینه‌های جانبی با تنظیم برقی شیشه‌های برقی، آینه‌های جانبی تاشوبرقی با گرم‌کن
تهویه مطبوع الکتریکی اتوماتیک
صندلی روکش پارچه‌ای، تنظیم دستی صندلی راننده در ۶ جهت و صندلی سرنشین جلو در چهار جهت، نگه‌دارنده صندلی کودک در ردیف عقب (ایزوفیکس)، صندلی عقب تاشو روکش چرمی، تنظیم دستی صندلی راننده در ۶ جهت و صندلی سرنشین جلو در چهار جهت، نگه‌دارنده صندلی کودک در ردیف عقب (ایزوفیکس)
سایر امکانات کی‌لس استارتر، کروز کنترل، سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد لاستیک، کامپیوتر سفری، دوربین دید عقب، فرمان با نیروی کمکی برقی کی‌لس استارتر، سانروف، سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد لاستیک، دوربین دید عقب، فرمان با نیروی کمکی برقی، کامپیوتر سفری

امکانات ایمنی

کوییک اتومات

شاهین و کوییک اتومات در بخش امکانات ایمنی در سطح بالایی قرار ندارند و سایپا فقط برای آنها حداقل امکانات ایمنی اجباری را در نظر گرفته است. البته در این بخش نیز شاهین با کمربندهای ایمنی پیش‌کشنده، ترمز کمکی و ترمزهای دیسکی محور عقب نسبت به کوییک اتوماتیک برتری دارد.

سایپا شاهین

علاوه بر امکانات ایمنی، استحکام کلی بدنه و نحوه جذب ضربه‌ها در تصادفات نیز بسیار حائز اهمیت است که در این بخش نیز شاهین بهتر عمل کرده است؛ چرا که ویدیوهای تست تصادف این سدان از ایمنی قابل قبول آن حکایت دارد. این در حالی است که کوییک اتومات تاکنون به‌شکل رسمی در تست‌های ایمنی و تصادف شرکت نکرده است.

امکانات کوییک اتومات شاهین G
تجهیزات ایمنی و حفاظتی سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر) سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، کمربند ایمنی سرنشینان جلو با سیستم‌های پیش‌کشنده و محدودکننده نیرو
کیسه هوا راننده و سرنشین جلو (دو عدد) راننده و سرنشین جلو (دو عدد)
سیستم ترمز و پایداری ترمزهای دیسکی خنک شونده در محور جلو و کاسه‌ای در محور عقب، ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) ترمزهای دیسکی در هر دو محور، ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BAS)

مشخصات فنی شاهین و کوییک اتوماتیک

سایپا همانند سایر محصولات خانواده X200 خود برای کوییک اتومات نیز موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی M15 هشت سیلندر را در نظر گرفته که می‌تواند قدرتی برابر با 87 اسب بخار و گشتاور 128 نیوتن‌متر را به تولید برساند.

قدرت تولید شده از این پیشرانه نیز توسط گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این خودرو به‌ازای هر 100 کیلومتر حدود 7.7 لیتر سوخت مصرف می‌کند و ظرف مدت 13.6 ثانیه نیز از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

کوییک اتومات

سایپا شاهین از همان پیشرانه کوییک بهره می‌برد، اما سایپا روی آن تغییراتی را اعمال کرده و برای آن سیستم توربوشارژر را در نظر گرفته است. اکنون این پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ که با نام M15 TC شناخته می‌شود می‌تواند قدرتی برابر با 109 اسب بخار و گشتاور 178 نیوتن‌متر را تولید کند. قدرت تولیدی از این پیشرانه نیز توسط گیربکس 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند.

سایپا شاهین ظرف مدت ۱۳.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کند و میزان مصرف سوخت ترکیبی این سدان نیز به‌ازای هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۷.۲ لیتر اعلام شده است.

سایپا شاهین

کوییک اتومات به‌عنوان یک هاچ بک شهری می‌تواند فضای کابین قابل قبولی را ارائه دهد؛ اما شاهین به دلیل این‌که در ردیف خودروهای سدان جای می‌گیرد، فضای سرنشینان و فضای بار آن بسیار بیشتر است.هرچند هر دو خودرو از یک ساختار سیستم تعلیق بهره می‌برند، اما شاهین در بخش کیفیت سواری و هندلینگ در سطح بهتری قرار دارد؛ زیرا پلتفرم آن به‌روزتر بوده و از فاصله محوری بیشتری نیز بهره می‌برد. سطح عایق‌بندی کابین هر دو خودرو نامناسب بوده و در دورهای بالا صداهای آزاردهنده به گوش سرنشینان خواهد رسید.به‌طور کلی در بخش فنی، سایپا شاهین با پیشرانه قدرتمندتر، حداکثر گشتاور در دور پایین و استفاده از گیربکس دنده ای توانسته نسبت به کوییک اتوماتیک به برتری برسد. البته کوییک به‌دلیل گیربکس اتوماتیک خود نسبت به شاهین دنده ای می‌تواند سواری راحت‌تری را به‌همراه داشته باشد.

ارزش خرید سایپا شاهین بیشتر است یا کوییک اتومات؟

در پاسخ به این پرسش که سایپا شاهین ارزش خرید دارد یا کوییک اتومات؟ باید گفت شاهین در اکثر بخش‌ها شامل عملکرد فنی، امکانات رفاهی و ایمنی، کیفیت سواری و طراحی نسبت به کوییک اتوماتیک برتری دارد و همین برتری باعث شده تا قیمت آن نسبت به کوییک اتومات در بازار حدود ۳۵ درصد بیشتر باشد.از این رو اگر بودجه بالایی دارید، خرید شاهین گزینه مناسب‌تری برایتان خواهد بود. البته اگر با هدف تردد درون شهری به‌دنبال خرید یک خودرو ارزان قیمت هستید، کوییک اتومات با ابعاد کوچک و گیربکس اتوماتیک خود می‌تواند به‌خوبی به نیازتان پاسخ دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا