اخبار خارجیاسلایدر

مقایسه فورد GT با موستانگ GTD

نسل اول فورد GT زمان معرفی در سال ۲۰۰۵ سروصدای زیادی به راه انداخت و حالا موستانگ GTD هم قصد دارد همان جریان را دوباره تکرار کند.

به گزارش دنده 6 – طی ۶۰ سال و فروش بیش از ۱۰ میلیون دستگاه در سراسر جهان، هیچ موستانگی تاکنون پرفورمنس و توانایی‌های موستانگ GTD را نداشته است. این خودرو هم از لحاظ طراحی و هم پرفورمنس، معادل جاده‌ای موستانگ مسابقه‌ای GT3 محسوب می‌شود و بدون شک نقطهٔ اوج شجره‌نامهٔ طولانی و پرافتخار موستانگ خواهد بود. این خودرو نه‌تنها قوی‌ترین موستانگ تاریخ است بلکه قوی‌ترین خودروی کل سبد محصولات فورد محسوب می‌شود و حالا که تولید فورد GT به پایان رسیده است، بی‌رقیب و بلامنازع است.

در تاریخ فورد اما مدل دیگری هم وجود دارد که در زمان عرضه، همین‌قدر توجهات را به خود جلب کرد و به‌عنوان برترین خودروی پرفورمنس فورد، مورد تحسین قرار گرفت. این خودرو نسل اول فورد GT بود که در سال ۲۰۰۵ معرفی شد. هم موستانگ GTD و هم فورد GT خودروهایی بودند که مرزهای توانایی‌های فورد در پرفورمنس، تکنولوژی و تجربهٔ رانندگی را جابجا کردند؛ اما نسل اول GT که نزدیک به دو دهه پیش معرفی شد، در قیاس با موستانگ GTD امروزی چگونه خواهد بود؟

فورد GT

فورد GT با بهره‌گیری از دانش و تخصص فورد در مسابقات اتومبیلرانی ساخته شد و از ابتدا تا انتها، مهندسی موتوراسپرت را به نمایش گذاشت. اصلی‌ترین عنصر این خودرو اما پیشرانهٔ ۵.۴ لیتری V8 سوپرشارژ بود. این موتور عضوی از خانوادهٔ موتورهای V8 ماژولار فورد بود که اولین بار در پیکاپ سری F در سال ۱۹۹۷ معرفی شد. این پیشرانه به چهار سوپاپ در هر سیلندر و دو میل بادامک با لیفت بالا در هر ردیف از سیلندرها مجهز بود. این پیشرانه که بلوک آلومینیومی و سرسیلندر جریان بالا داشت، به‌صورت دست‌ساز ساخته می‌شد. ویژگی‌هایی که موتور فورد GT را از دیگر اعضای خانواده‌اش متمایز می‌کند، سیستم روغن‌کاری کارتل خشک و سوپرشارژر ایتون ۲۳۰۰ از نوع اسکرو هستند. به لطف این ویژگی‌ها، موتور V8 سوپرکار فورد ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۶۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد تا خودرو بتواند ۴۰۰ متر را در کمتر از ۱۲ ثانیه طی کند.

موستانگ GTD

فورد در این موستانگ از پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ نسل قبلی شلبی GT500 استفاده کرده است که با نام پردتور شناخته می‌شود. بااین‌حال، GTD اولین موستانگ جاده‌ای محسوب می‌شود که از سیستم روغن‌کاری کارتل خشک استفاده می‌کند. همچنین به نظر می‌رسد فورد در GT500 تمام خروجی موتور پردتور را آزاد نکرده بود زیرا نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ این موتور حالا در GTD تا ۸۱۵ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و ردلاین بسیار بالاتری هم دارد. فورد فعلاً جزئیات بیشتری در مورد این موتور اعلام نکرده است ولی انتظار نمی‌رود تفاوت چندانی با نسخه‌ای که در GT500 دیده‌ایم داشته باشد. بااین‌حال، یکی از ویژگی‌های متفاوت موتور GTD نسبت به GT500، استفاده از پولی سوپرشارژر کوچک‌تر است.

طراحی بیرونی
فورد GT و موستانگ GTD هردو ظاهر بسیار چشمگیر و زیبایی دارند. GT طراحی سنتی یک سوپرکار موتور وسط را به نمایش می‌گذارد درحالی‌که GTD به سنت موتور جلوی ماسل کارها پایبند مانده ولی پیشرفت‌های آیرودینامیکی بزرگی را تجربه کرده است. نسل اول فورد GT یکی از نمادین‌ترین طراحی‌ها را نه‌فقط در تاریخ فورد بلکه در بین تمام سوپراسپرت‌های اواسط دههٔ ۲۰۰۰ داشت. چراغ‌های جلوی مربع شکل، سقف بسیار کم‌ارتفاع، پروفیل جانبی جذاب و چراغ‌های عقب دایره‌ای از ویژگی‌های این خودرو هستند. این سوپرکار ۱۵۰۰ کیلوگرمی، فاصلهٔ محوری ۲,۷۱۰ میلی‌متری، عرض ۱,۹۵۳ میلی‌متری و ارتفاع ۱,۱۲۵ میلی‌متری دارد. موستانگ GTD اما برخلاف ظاهر شیک و سطح بالای GT، یک ماسل کار خشن و قلدر است که عناصر آیرودینامیکی فراوانی را به نمایش می‌گذارد. این خودرو با فاصلهٔ محوری ۲,۷۱۷ میلی‌متر و عرض ۲,۰۸۳ میلی‌متر، تقریباً اندازه‌ای مشابه GT دارد. فورد وزن GTD را هنوز اعلام نکرده ولی با توجه به اینکه فریم خودرو به‌طور کامل از فیبر کربن ساخته شده است، احتمالاً وزنی زیر ۱۷۷۰ کیلوگرم خواهد داشت.

قیمت
یکی از ویژگی‌های قابل‌توجه موستانگ GTD علاوه بر پیشرانهٔ قدرتمند، برچسب قیمتی آن است که از ۳۲۵ هزار دلار آغاز می‌شود. از سوی دیگر، قیمت پایهٔ فورد GT در سال ۲۰۰۵ حدود ۱۴۷ هزار دلار بود که با احتساب تورم، معادل ۲۳۶ هزار دلار امروز است.

تغییر استانداردهای پرفورمنس فورد
طی حدود دو دههٔ اخیر، سطح پرفورمنس خودروهای فورد بشدت افزایش پیدا کرده است. به‌عنوان‌مثال، درحالی‌که موستانگ GT در سال ۲۰۰۵ تنها ۳۰۰ اسب بخار قدرت داشت، امروز همان نسخهٔ GT با پیشرانهٔ تنفس طبیعی ۵ لیتری ۴۸۰ اسب بخار قدرت دارد؛ بنابراین، چه کسی می‌داند که نسخه‌های شلبی آینده چقدر قدرت خواهند داشت؟ در حال حاضر اما GTD نقطهٔ اوج خانوادهٔ موستانگ محسوب می‌شود. این اساساً یک خودروی مسابقه‌ای با پیشرانهٔ سوپرشارژ، گیربکس ترنس‌اکسل در عقب و قدرتی بیشتر از بسیاری از سوپراسپرت‌های بازار است و قصد شکار پورشه ۹۱۱ GT3 RS را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا