اخبار خارجیاسلایدر

مقایسه مرسدس SLS AMG و AMG GT جدید

مرسدس بنز SLS اولین خودرویی بود که به‌طور مستقل توسط AMG توسعه پیدا کرد اما در برابر جدیدترین سوپرکار افلترباخ یعنی AMG GT63 چگونه خواهد بود؟

به گزارش دنده 6 – مرسدس به‌تازگی قیمت نسل جدید AMG GT که نوهٔ SLS محبوب محسوب می‌شود را اعلام کرده است. قیمت این خودرو از ۱۳۵ هزار دلار برای GT55 آغاز می‌شود و به ۱۷۶ هزار دلار برای GT63 می‌رسد. هرچند این قیمت‌ها ممکن است گران به نظر برسند اما برای یادآوری، SLS در سال ۲۰۱۰ با قیمت ۱۸۳ هزار دلار به بازار عرضه شد که با احتساب تورم معادل ۲۵۲ هزار دلار امروز خواهد بود. البته SLS قرار بود مدلی تولید محدود باشد و به همین دلیل قیمت بالایی داشت. مرسدس طی دورهٔ کوتاه پنج‌ساله، تنها حدود ۱۲ هزار دستگاه از این خودرو تولید کرد درحالی‌که از نسل اول AMG GT بدون احساس نسخهٔ بلک سریز، ۱۷ هزار دستگاه ساخته شد. حال در ادامه قصد مقایسهٔ نسل دوم AMG GT را با SLS داریم تا ببینیم این کوپهٔ جدید در برابر سلف خود چگونه خواهد بود.

طراحی بیرونی
SLS AMG بدون شک زمانی که معرفی شد ظاهر فوق‌العاده‌ای داشت. به گفتهٔ مرسدس، این یک ۳۰۰SL گالوینگ برای دنیای مدرن بود. کاپوت کشیده، بخش عقبی کوتاه، اسپویلر عقب مخفی و سر اگزوزهای ذوزنقه‌ای بزرگ، نمای جذابی به SLS بخشیده بودند اما بدون شک برجسته‌ترین ویژگی طراحی این ماشین درهای گالوینگ بود. البته این درها غیرکاربردی بودند و دسترسی به داخل خودرو را بسیار سخت می‌کردند اما هیچ‌کدام از این‌ها مهم نبود و کارشناسان طراحی سراسر جهان، ظاهر SLS را عالی توصیف کردند. این ماشین علیرغم کاستی‌هایی که داشت موفق به کسب چندین جایزهٔ طراحی شد.

نسل جدید AMG GT تکامل‌یافتهٔ نسل قبلی است که خود تکامل‌یافتهٔ SLS بود. مرسدس در این خودرو فرم کلی SLS را حفظ کرده اما آن را با جدیدترین زبان طراحی خود تطبیق داده است. ازاین‌رو، در عقب چراغ‌هایی را می‌بینیم که حالا توسط یک نوار LED به هم متصل شده‌اند و جای دو سر اگزوز بزرگ قبلی را حالا چهار سر اگزوز مربعی گرفته است. AMG GT همچنین صندوق باری با اندازهٔ مناسب و درهای معمولی دارد. هرچند از روی عکس هرگز مشخص نیست اما این کوپهٔ جدید بزرگ‌تر و بسیار چاق‌تر از SLS است.

پیشرانه
SLS و GT63 هردو به پیشرانه‌های نمادین AMG مجهز هستند. SLS از نیروگاه مشهور ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی استفاده می‌کند که ۵۷۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. بعداً اما AMG مجبور شد به دلیل قوانین آلایندگی این موتور هیولایی را با موتور کوچک‌تر ۵.۵ لیتری V8 توئین توربو جایگزین کند. زیر کاپوت GT63 هم موتور جدیدتر ۴ لیتری V8 توئین توربو قرار دارد که در محصولات مختلف AMG جایگزین ۵.۵ لیتری قبلی شد. این موتور یک شاهکار مهندسی است که در همه‌چیز از رودستر SL گرفته تا شاسی‌بلندهایی مثل G کلاس استفاده می‌شود.

موتور ۴ لیتری موردبحث در GT63 جدید ۵۸۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که تنها ۱۵ اسب بخار بیشتر از SLS تنفس طبیعی است اما تفاوت بزرگ در گشتاور ۸۰۰ نیوتن متری این موتور جدید است. علاوه بر این، برخلاف پیشرانهٔ تنفس طبیعی که حداکثر گشتاور خود را از دور نزدیک به ۵ هزار rpm ارائه می‌کند، V8 جدید این کار را از دور ۲,۵۰۰ rpm انجام می‌دهد. این ویژگی برای شتاب گیری در دنده‌های بالاتر بسیار خوب است و برای سبقت‌گیری گیربکس نیازی به معکوس دادن نخواهد داشت.

انتقال نیرو
در بخش انتقال نیرو بین این دو ماشین یک شباهت و چندین تفاوت وجود دارد. وجه مشترک دو خودرو این است که پیشرانه تا حد امکان به سمت عقب کشیده شده تا ترکیب موتور جلو وسط را ایجاد کند اما شباهت‌ها در همین‌جا به پایان می‌رسد زیرا در SLS برای توزیع وزن بهتر، از گیربکس ترنس‌اکسل در عقب استفاده شده بود. این گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه نیرو را فقط به چرخ‌های عقب منتقل می‌کرد و در مسیرهای خیس سواری وحشیانه‌ای را به دنبال داشت. در نسل دوم AMG GT اما ترکیب پیشرانهٔ کارتل خشک و گیربکس ترنس‌اکسل کنار گذاشته شد و با انتقال گیربکس به جلو، سامانهٔ چهارچرخ محرک به‌صورت استاندارد ارائه می‌شود.

این ترکیب جدید هم معایب و هم مزیت‌هایی دارد. GT63 جدید به لطف سامانهٔ چهارچرخ محرک در خط مستقیم سریع‌تر است. این خودرو ظرف ۳.۱ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که SLS برای انجام این کار به ۳.۸ ثانیه زمان نیاز دارد. اینکه مرسدس به‌صورت استاندارد AMG GT جدید را به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز کرده موضوعی منطقی است. انتقال نزدیک به ۶۰۰ اسب بخار قدرت به جاده فقط با استفاده از چرخ‌های عقب دشوار است و زمانی که سیستم‌های کمکی خاموش شوند خودرو وحشیانه و افسارگسیخته رفتار خواهد کرد.

به همین دلیل، تقریباً همهٔ خودروسازان آلمانی سراغ سامانهٔ چهارچرخ محرک رفته‌اند تا رانندگی با خودروهای خود را آسان‌تر کنند. بااین‌حال، این سیستم از جذابیت رانندگی می‌کاهد. هرچند سامانهٔ چهارچرخ محرک باعث می‌شود بهتر بتوان از قدرت موتور استفاده کرد اما SLS به خاطر تمایل به دریفت کشیدن و لیز خوردن‌های جانبی شهرت داشت. همچنین در صورتی روشن بودن کنترل کشش و کنترل پایداری، رانندگی با SLS آن‌قدرها هم سخت نبود.

کارایی داخلی
SLS یک خودروی تنگ دونفره با صندوق بار کوچک بود اما AMG GT جدید با ترکیب ۲+۲ جهش بزرگی به جلو داشته است. البته شاید برخی بگوید این صندلی‌های عقب کوچک چندان کاربردی ندارند اما دارندگان پورشه ۹۱۱ از این صندلی‌ها برای کودکان استفاده می‌کنند. همچنین از این صندلی‌ها می‌توان به‌عنوان فضای بار هم استفاده کرد. به همین دلیل است که از ۹۱۱ به‌عنوان یک خودروی اسپرت روزمرهٔ عالی یاد می‌شود. حال مرسدس که در نسل اول AMG GT از این موضوع غافل شده بود، دوباره این اشتباه را تکرار نکرده است. همچنین صندلی‌های عقب AMG GT به شکل کاملاً صاف جمع می‌شوند و فضای بار بیشتری را فراهم می‌کنند.

جمع‌بندی
قیمت نمونه‌های کارکردهٔ نسل اول AMG GT نشان می‌دهد که ارزش خود را به‌اندازهٔ SLS حفظ نکرده است. همین موضوع احتمالاً در مورد نسل دوم هم صدق خواهد کرد. این ممکن است خودرویی سریع‌تر و کاربردی‌تر باشد اما ویژگی‌های خاص SLS را ندارد. SLS از جهات مختلف یک ماشین رادیکال بود. طراحی فوق‌العاده جذاب، پیشرانهٔ دست‌سازی که یک شاهکار بود و آن درهای بی‌نظیر، SLS را به خودروی منحصربه‌فردی تبدیل کرده بودند. همچنین این اولین خودرویی بود که به‌طور مستقل توسط AMG توسعه پیدا کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا