اخبار خارجیاسلایدر

مقایسه نسل جدید نیسان پاترول با رقبا

نسل ششم پاترول سرانجام پس از حدود ۱۴ سال جای خود را به نسل جدید نیسان پاترول داده است. در ادامه این شاسی‌بلند ژاپنی را با اصلی‌ترین رقبا مقایسه خواهیم کرد.

نیسان پاترول / آرمادا

فروش بازار آمریکا: ۲۱,۱۸۴ دستگاه

پیشرانه ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو
قدرت ۴۲۵ اسب بخار
گشتاور ۷۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک
طول ۵,۳۵۰ میلی‌متر
یدک کشی ۳۸۵۰ کیلوگرم
قیمت پایه ۶۵,۰۰۰ دلار

به گزارش دنده 6 – پاترول که پیشینهٔ آن به سال ۱۹۵۱ بازمی‌گردد، از سال ۲۰۱۶ در قالب نسل دوم آرمادا در بازار ایالات‌متحده هم عرضه شد اما در این کشور با رقبای زیادی مواجه است که کار را برایش سخت می‌کنند به‌گونه‌ای که سال گذشته در آمریکا تنها ۲۱,۱۸۴ دستگاه فروخته است. بااین‌حال، نسل جدید پاترول یا آرمادا آمده است تا شرایط را تغییر دهد. یکی از مهم‌ترین تغییرات این خودرو، کنار گذاشتن پیشرانهٔ ۵.۶ لیتری V8 تنفس طبیعی و جایگزینی آن با یک موتور جدید ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو است که عضوی از خانوادهٔ موتور GT-R محسوب می‌شود. این پیشرانه در سینهٔ پاترول ۴۲۵ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و به یک گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک متصل می‌شود. البته نیسان در برخی بازارها یک پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V6 تنفس طبیعی را هم برای پاترول ارائه می‌کند که ۳۱۶ اسب بخار قدرت دارد. سازندهٔ ژاپنی همچنین برای آرمادا یک نسخهٔ آفرودی بنام Pro-4X را هم تدارک دیده است که با ویژگی‌هایی مثل لاستیک‌های ۲۰ اینچی آل‌ترین، سیستم تعلیق بادی تطبیقی و قفل دیفرانسیل عقب الکترونیکی، این شاسی‌بلند را در خارج از جاده حتی توانمندتر خواهد کرد.

فورد اکسپدیشن

فروش بازار آمریکا: ۷۳,۳۹۶ دستگاه

پیشرانه ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو
قدرت ۳۸۰ تا ۴۴۰ اسب بخار
گشتاور ۶۳۷ تا ۶۹۰ نیوتن متر
گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک
طول ۵,۳۳۴ / ۵,۶۳۶ میلی‌متر
یدک کشی ۴۲۲۰ کیلوگرم
قیمت پایه ۵۷,۶۲۵ دلار

فورد اکسپدیشن یکی از جدی‌ترین رقبای آرمادا و یکی از پرفروش‌ترین شاسی‌بلندهای این کلاس در بازار آمریکا محسوب می‌شود. البته نسل کنونی این خودرو که اوایل سال ۲۰۱۷ معرفی شده، به پایان عمر خود رسیده و فورد به‌زودی نسل جدید آن را معرفی خواهد کرد. اکسپدیشن از اواسط عمر نسل قبلی یعنی سال ۲۰۱۵ پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی را کنار گذاشت و سراغ موتور ۳.۵ لیتری V6 توئین توربوی اکوبوست رفت. این پیشرانه در نسخهٔ پایهٔ نسل کنونی ۳۸۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند اما در تیپ‌های بالاتر این عدد به ۴۰۰ اسب بخار می‌رسد. کسانی که از این هم قدرت بیشتری می‌خواهند می‌توانند سراغ نسخهٔ آفرودی تیمبرلاین بروند که با همین پیشرانه، ۴۴۰ اسب بخار قدرت دارد. خروجی موتور ۳.۵ لیتری فورد در این نسخه با لینکلن نویگیتور برابر است. این شاسی‌بلند آمریکایی همچنین در نسخهٔ کشیده هم با نام اکسپدیشن مکس ارائه می‌شود که حدود ۳۰ سانتی‌متر طول بیشتری دارد.

تویوتا سکویا

فروش بازار آمریکا: ۲۰,۵۵۷ دستگاه

پیشرانه ۳.۴ لیتری V6 توئین توربو هیبریدی
قدرت ۴۳۷ اسب بخار
گشتاور ۷۹۰ نیوتن متر
گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک
طول ۵,۲۸۶ میلی‌متر
یدک کشی ۴۳۲۰ کیلوگرم
قیمت پایه ۶۴,۱۲۰ دلار

رقیب هم‌وطن آرمادا در بازار آمریکا تویوتا سکویا است. این خودرو اولین بار در سال ۲۰۰۰ به‌عنوان مدلی بزرگ‌تر از لندکروزر برای بازار آمریکا معرفی شد و هم‌اکنون در نسل سوم خود قرار دارد که اوایل سال ۲۰۲۲ معرفی شد و بنابراین، شاسی‌بلند تازه‌نفسی محسوب می‌شود ولی بااین‌وجود، سال گذشته در آمریکا فروش کمتری نسبت به آرمادای سالخورده داشته است. برخلاف دیگر شاسی‌بلندهای این لیست، سکویا با قوای محرکهٔ هیبریدی عرضه می‌شود که از یک پیشرانهٔ ۳.۴ لیتری V6 توئین توربو و یک موتور الکتریکی بین گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک و پیشرانهٔ بنزینی تشکیل شده است و مجموعاً ۴۳۷ اسب بخار قدرت و ۷۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. در خانوادهٔ سکویا هم مثل دیگر رقبا، یک نسخهٔ آفرودی بنام TRD Pro وجود دارد که به لاستیک‌های ۳۳ اینچی آل‌ترین، قفل دیفرانسیل عقب، تعلیق مخصوص آفرود با کمک‌فنرهای فاکس و کرال کنترل مجهز است.

جیپ واگنییر

فروش بازار آمریکا: ۲۹,۱۴۹ دستگاه

پیشرانه ۳.۰ لیتری I6 توئین توربو
قدرت ۴۲۰ اسب بخار
گشتاور ۶۳۵ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
طول ۵,۴۵۳ / ۵,۷۵۸ میلی‌متر
یدک کشی ۴۵۳۵ کیلوگرم
قیمت پایه ۶۴,۹۴۵ دلار

گروه کرایسلر سال‌ها هیچ رقیب مستقیمی برای شاسی‌بلندهای فول سایز فورد و جنرال موتورز نداشت و درحالی‌که از اواسط دههٔ ۹۰ چندین بار از برنامه‌هایی برای احیای جیپ واگنییر خبر داده بود اما این اتفاق تا مارس ۲۰۲۱ که سرانجام واگنییر جدید بر پایهٔ پلت‌فرم رم ۱۵۰۰ رونمایی شد، به وقوع نپیوست. واگنییر جدید که همراه با نسخهٔ لوکس‌تر گرند واگنییر معرفی شد، ابتدا با پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V8 همی قدیمی عرضه شد که ۳۹۲ اسب بخار قدرت داشت ولی از سال ۲۰۲۳، جیپ موتور جدید ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی هوریکین را با ۴۲۰ اسب بخار قدرت برای شاسی‌بلند بزرگ خود ارائه کرد. در حال حاضر نیز موتور ۵.۷ لیتری حذف شده و واگنییر فقط با پیشرانهٔ هوریکین تولید می‌شود؛ بنابراین، واگنییر کوچک‌ترین پیشرانه را در بین رقبا دارد ولی بیشترین ظرفیت یدک کشی را ارائه می‌کند. این خودرو همچنین مثل اکسپدیشن، در نسخه‌های معمولی و کشیده (با نام واگنییر L) تولید می‌شود. بااین‌حال، واگنییر از لحاظ آمار فروش فاصلهٔ بسیار زیادی با رقبای فورد و جنرال موتورز دارد.

تویوتا لندکروزر

فروش بازار آمریکا: –

پیشرانه ۳.۴ لیتری V6 توئین توربو
قدرت ۴۱۰ اسب بخار
گشتاور ۶۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک
طول ۵,۱۱۵ میلی‌متر
یدک کشی ۳۵۰۰ کیلوگرم
قیمت پایه ۶۵,۰۰۰ دلار

لندکروزر هرچند در بازار آمریکا وظیفهٔ رقابت با آرمادا را به سکویا واگذار کرده و در سال ۲۰۲۱ از این بازار خارج شد اما در بازارهای دیگری مثل استرالیا و خاورمیانه، اصلی‌ترین رقیب پاترول محسوب می‌شود. نسل کنونی لندکروزر که تحت عنوان سری ۳۰۰ در اواسط سال ۲۰۲۱ معرفی شد، مثل پاترول و خودروهای قبلی این لیست، پیشرانهٔ V8 را کنار گذاشته و به یک موتور ۳.۴ لیتری V6 توئین توربوی جدید مجهز شده است که ۴۱۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. البته در برخی بازارها مثل امارات، یک موتور ۴ لیتری V6 تنفس طبیعی با ۲۷۰ اسب بخار قدرت و در بازارهایی مثل استرالیا یک پیشرانهٔ ۳.۳ لیتری V6 توربودیزل با ۳۰۴ اسب بخار قدرت هم ارائه می‌شود. قیمت لندکروزر در بازار امارات با موتور ۴ لیتری V6 تنفس طبیعی از حدود ۶۵ هزار دلار آغاز می‌شود اما در نسخهٔ ۳.۵ لیتری توئین توربو این رقم به نزدیک ۸۴ هزار دلار می‌رسد.

شورلت تاهو / سابربن

فروش بازار آمریکا: ۱۶۳,۱۴۸ دستگاه

پیشرانه ۵.۳ لیتری V8
قدرت ۳۵۵ اسب بخار
گشتاور ۵۲۰ نیوتن متر
گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک
طول ۵,۳۵۲ / ۵,۷۳۳ میلی‌متر
یدک کشی ۳۸۱۰ کیلوگرم
قیمت پایه ۵۸,۱۹۵ دلار

محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین شاسی‌بلند این کلاس، شورلت تاهو و همتای کشیدهٔ آن یعنی سابربن هستند. این دو شاسی‌بلند سال‌ها است که در آمریکا بیشترین فروش را در کلاس فول سایز تجربه می‌کنند و هیچ خودرویی حتی به آن‌ها نزدیک هم نمی‌شود. تاهو و سابربن همچنین همراه با پسرعموی لوکس‌تر خود یعنی جی‌ام‌سی یوکان، تنها شاسی‌بلندهای فول سایزی هستند که همچنان با پیشرانه‌های V8 تنفس طبیعی سنتی عرضه می‌شوند. پیشرانهٔ استاندارد تاهو و سابربن یک نمونهٔ ۵.۳ لیتری V8 با ۳۵۵ اسب بخار قدرت است اما در تیپ پرچم‌دار «های کانتری» موتور قوی‌تر ۶.۲ لیتری V8 با ۴۲۰ اسب بخار قدرت ارائه می‌شود. علاوه بر این، خریداران امکان انتخاب یک موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربودیزل را هم دارند. نسل کنونی این شاسی‌بلندهای فول سایز که در سال ۲۰۲۱ معرفی شد و به‌تازگی فیس‌لیفتی را تجربه کرده است، در نسخهٔ آفرودی Z71 هم ارائه می‌شود.

جی‌ام‌سی یوکان

فروش بازار آمریکا: ۸۲,۲۷۰ دستگاه

پیشرانه ۶.۲ لیتری V8
قدرت ۴۲۰ اسب بخار
گشتاور ۶۲۵ نیوتن متر
گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک
طول ۵,۳۳۴ / ۵,۷۲۰ میلی‌متر
یدک کشی ۳۸۱۰ کیلوگرم
قیمت پایه ۶۰,۱۹۵ دلار

یوکان اساساً نسخه‌ای کمی لوکس‌تر از تاهو و سابربن محسوب می‌شود که در دو نسخه معمولی و کشیده با نام XL عرضه می‌شود. این خودرو همچنین پس از تاهو و سابربن، در این کلاس بیشترین فروش را در بازار آمریکا دارد تا مجموع آمار فروش شاسی‌بلندهای فول سایز جنرال موتورز دست‌نیافتنی‌تر شود. یوکان هم مثل همتایان شورلتی خود، در نسخه‌های پایه با پیشرانهٔ ۵.۳ لیتری V8 عرضه می‌شود اما در تیپ لوکس دنالی به پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری مجهز است. هرچند قیمت این خودرو از ۶۰ هزار دلار آغاز می‌شود اما این رقم در لوکس‌ترین نسخه یعنی دنالی آلتیمیت به بیش از ۱۰۰ هزار دلار می‌رسد تا یوکان به قلمروی لوکس‌ترین عضو این خانواده یعنی کادیلاک اسکالید وارد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا