اخبار خارجیاسلایدر

مقایسه همه شاسی‌بلندهای پرچم‌دار

در این مطلب خواهیم فهمید شاسی‌بلندهای پرچم‌دار گروه فولکس‌واگن با اینکه همگی روی پلت‌فرم یکسانی ساخته شده‌اند، چگونه هرکدام شخصیت منحصربه‌فردی دارند.

به گزارش دنده 6 – طی دههٔ گذشته، در بازار خودرو شاسی‌بلندها سریع‌ترین رشد را داشته‌اند و امروز از کراس‌اوورهای شهری گرفته تا هیولاهای آفرود، برای هر خریداری یک شاسی‌بلند پیدا می‌شود. گروه فولکس‌واگن به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های چندملیتی جهان خودرو که در طول تاریخ خود برندهای زیادی مثل آئودی، بنتلی، پورشه و لامبورگینی را به دست آورده است نیز شاسی‌بلندهای زیادی در سبد محصولات خود دارد. به‌عنوان یکی از مزیت‌های حضور در یک مجموعهٔ مشترک، این برندها می‌توانند از پلت‌فرم‌های مشترک استفاده کنند اما درعین‌حال هرکدام شاسی‌بلندهای منحصربه‌فردی بسازند. تمام شاسی‌بلندهای پرچم‌دار کنونی این گروه روی پلت‌فرم MLB ساخته شده‌اند و هرچند شباهت‌های زیادی باهم دارند اما از بسیاری جهات از یکدیگر متمایز می‌شوند؛ بنابراین، در ادامه قصد داریم تمام شاسی‌بلندهای پرچم‌دار زیر چتر گروه فولکس‌واگن را باهم مقایسه کنیم تا ببینیم چه چیزی هرکدام از این خودروها را منحصربه‌فرد می‌کند.

فولکس‌واگن توآرگ R

پیشرانه ۳.۰ لیتری V6 توربو هیبرید
قدرت ۴۶۲ اسب بخار
گشتاور ۷۰۰ نیوتن متر
شتاب صفرتاصد ۵.۲ ثانیه
قیمت پایه ۱۰۵ هزار دلار

ارزان‌ترین شاسی‌بلندی که روی پلت‌فرم MLB ساخته می‌شود توآرگ است. البته این خودرو در ایالات‌متحده عرضه نمی‌شود اما در بازار اروپا عنوان پرچم‌دار شاسی‌بلندهای برند فولکس‌واگن را یدک می‌کشد. قیمت پایهٔ توآرگ در آلمان از ۷۱ هزار یورو آغاز می‌شود ولی این رقم در قوی‌ترین نسخه یعنی توآرگ R به نزدیک ۹۷ هزار یورو معادل ۱۰۵ هزار دلار می‌رسد. این نسخه به یک قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی با یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توربو مجهز است که تنها ۴۶۲ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این رقم هرچند در قیاس با دیگر خودروهای این لیست اندک به نظر می‌رسد اما هنوز هم برای اینکه توآرگ را ظرف حدود ۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برساند کافی خواهد بود. هرچند توآرگ R به سریعی دیگر شاسی‌بلندهای پلت‌فرم MLB نیست ولی یک شاسی‌بلند خانوادگی راحت با قدرت مناسب محسوب می‌شود که رانندگی لذت‌بخشی دارد و خصوصاً در نسخهٔ R می‌تواند جایگزین ارزان‌تری برای کاین باشد.

آئودی RS Q8 پرفورمنس

پیشرانه ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۶۴۰ اسب بخار
گشتاور ۸۵۰ نیوتن متر
شتاب صفرتاصد ۳.۶ ثانیه
قیمت پایه ۱۵۵ هزار دلار

آئودی Q8 علاوه بر نسخهٔ معمولی، در دو نسخهٔ پرفورمنس SQ8 و RS Q8 هم عرضه می‌شود که هردو از یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو استفاده می‌کنند اما کسانی که خواهان نهایت شتاب و سرعت در یک آئودی شاسی‌بلند هستند باید سراغ RS Q8 بروند. این نسخه با ۶۰۰ اسب بخار قدرت، شاسی‌بلند قدرتمند و سریعی بود اما آئودی برای مدل ۲۰۲۵ پا را از این هم فراتر گذاشته است. این خودرو علاوه بر تجربهٔ به‌روزرسانی‌های ظاهری برای مدل ۲۰۲۵، از نسخهٔ جدید پرفورمنس هم بهره‌مند شده است که ارتقاء قابل‌توجهی را در قدرت به همراه دارد. در RS Q8 پرفورمنس، قدرت به ۶۴۰ اسب بخار افزایش پیدا کرده است و بنابراین، تعجبی ندارد که این نسخهٔ جدید تنها چند هفته پس از معرفی، توانست رکود سریع‌ترین شاسی‌بلند تولیدی پیست نوربرگ‌رینگ را بشکند. RS Q8 در داخل با صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی، نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ۱۰.۱ اینچی و یک صفحه‌نمایش ۸.۶ اینچی برای کنترل سیستم تهویه، فضای مدرن و پیشرفته‌ای دارد. این خودرو با شتاب صفرتاصد ۳.۶ ثانیه، اساساً همتای ارزان‌تر لامبورگینی اوروس محسوب می‌شود.

پورشه کاین توربو E-Hybrid

پیشرانه ۴.۰ لیتری V8 توربو هیبرید
قدرت ۷۴۰ اسب بخار
گشتاور ۹۵۰ نیوتن متر
شتاب صفرتاصد ۳.۷ ثانیه
قیمت پایه ۱۵۹ هزار دلار

کاین سال‌ها یکی از جذاب‌ترین شاسی‌بلندهای بازار بوده است. نسخهٔ پایهٔ این خودرو از پیشرانهٔ V6 استفاده می‌کند اما در نسخه‌های بالاتر شاهد موتور ۴ لیتری V8 توئین توربو هستیم. هرچند نسخهٔ توربو GT با ۶۵۰ اسب بخار قدرت و نزدیک ۲۰۰ هزار دلار قیمت، سریع‌ترین و گران‌ترین عضو خانوادهٔ کاین محسوب می‌شود اما عنوان قوی‌ترین عضو این خانواده در اختیار نسخهٔ توربو E-Hybrid با قوای محرکهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی پلاگین‌هیبریدی با ۷۴۰ اسب بخار قدرت است. هرچند خروجی این قوای محرکه بسیار به لامبورگینی اوروس SE نزدیک است اما کاین توربو E-Hybrid به‌گونه‌ای طراحی شده است که وارد قلمروی لامبورگینی نشود. به همین دلیل، هرچند این خودرو شتاب بی‌رحمانه‌ای ندارد اما در عوض مثل یک چاقوی جراحی، ابزار رانندگی دقیقی است که تعامل با راننده را در اولویت دارد. این کاین مناسب کسانی است که از رانندگی در جاده‌های پیچ‌درپیچ لذت می‌برند و برای کسانی که خواهان ظاهر اسپرت‌تری هستند، حتی به شکل کوپه هم ارائه می‌شود.

بنتلی بنتایگا

پیشرانه ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۵۵۰ اسب بخار
گشتاور ۷۷۰ نیوتن متر
شتاب صفرتاصد ۴.۵ ثانیه
قیمت پایه ۲۰۶ هزار دلار

بنتایگا لوکس‌ترین شاسی‌بلند پلت‌فرم MLB محسوب می‌شود. این خودرو قبلاً با پیشرانهٔ ۶ لیتری W12 عرضه می‌شد تا تنها شاسی‌بلند دوازده سیلندر گروه فولکس‌واگن لقب گیرد اما با خاتمهٔ تولید این موتور، بنتایگا هم‌اکنون با همان موتور ۴ لیتری V8 توئین توربویی قابل خریداری است که در دیگر شاسی‌بلندهای پرچم‌دار این گروه می‌بینیم. البته برای شاسی‌بلند بنتلی یک قوای محرکهٔ V6 پلاگین‌هیبریدی مشابه توآرگ R با ۴۵۰ اسب بخار قدرت هم ارائه می‌شود. هرچند قیمت پایهٔ بنتایگا از ۲۰۶ هزار دلار آغاز می‌شود اما این رقم در نسخه‌های بالاتر به‌سرعت افزایش پیدا می‌کند و در نسخهٔ کشیدهٔ مولینر به نزدیک ۳۴۰ هزار دلار می‌رسد. بااین‌حال، در داخل این شاسی‌بلند بریتانیایی نهات تجمل و راحتی ارائه می‌شود. همچنین بنتایگا از امکان شخصی‌سازی بسیار بالایی هم برخوردار است و همهٔ قسمت‌های آن از تریم‌های رنگی داخلی گرفته تا روکش فرمان به‌طور مجزا قابل سفارشی‌سازی است. طراحی داخلی این ماشین هم ترکیبی از سبک کلاسیک با تکنولوژی‌های مدرن و استفادهٔ سخاوتمندانه از متریال باکیفیت مثل چرم و فلز است.

لامبورگینی اوروس SE

پیشرانه ۴.۰ لیتری V8 توربو هیبرید
قدرت ۸۰۰ اسب بخار
گشتاور ۹۵۰ نیوتن متر
شتاب صفرتاصد ۳.۴ ثانیه
قیمت پایه ۲۵۸ هزار دلار

دقیقاً دو سال پیش، لامبورگینی نسخهٔ جدید پرفورمانته و چند ماه بعد اوروس S را معرفی کرد که جایگزین نسخهٔ پایه شد اما برای مدل ۲۰۲۵، قرار است نسخهٔ جدید اوروس SE جایگزینی هردوی آن‌ها شود. در این نسخه هرچند زیر کاپوت همچنان همان پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو قرار دارد اما به لطف سیستم پلاگین‌هیبریدی، قدرت از ۶۶۶ اسب بخار به ۸۰۰ اسب بخار افزایش پیدا کرده است. به لطف این نیرو، اوروس SE ظرف ۳.۴ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد که ۰.۱ ثانیه از پرفورمانته کندتر از اما ۰.۱ ثانیه از اوروس S سریع‌تر است. این نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی علاوه بر قدرت بیشتر، در ظاهر نیز تغییراتی را تجربه کرده و حالا از کاپوت جدید و جلوپنجرهٔ بزرگ‌تری بهره می‌برد. چراغ‌های جلو هم بازطراحی شده و بجای دی‌لایت‌های آشنای Y شکل، به گرافیک C شکل مجهز شده‌اند. اوروس SE در حال حاضر گران‌ترین و قوی‌ترین شاسی‌بلند پلت‌فرم MLB گروه فولکس‌واگن محسوب می‌شود و نشان می‌دهد یک پلت‌فرم انعطاف‌پذیر چطور می‌تواند امکان ساخت شاسی‌بلندهایی با شخیصت کاملاً متفاوت از بسیار لوکس و راحت گرفته تا بسیار اسپرت و وحشی را فراهم کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا