اخبار داخلیاسلایدر

مقایسه کیا سلتوس و جتا VS5

کیا سلتوس و جتا VS5 هردو کراس‌اوورهای جمع‌وجور اقتصادی هستند که در ایران قیمتی بیش از ۲.۵ میلیارد تا ۳.۵ میلیارد تومان پیدا کرده‌اند.

به گزارش دنده 6 – زمانی که صحبت از آزادسازی واردات خودرو به کشورمان شد، قرار بود خودروهای اقتصادی با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار داده شود اما مشخص بود که این وعده‌ها عملی نمی‌شود و حالا می‌بینیم اقتصادی‌ترین خودروهای بازارهای جهانی در کشورمان با قیمت‌های میلیاردی عرضه شده‌اند. درهرحال، آزادسازی واردات باعث شد پس از چندین سال، غیر از خودروهای چینی برندهای دیگری را هم در کشورمان ببینیم. به‌عنوان‌مثال، کوشا خودرو اقدام به واردات خودروهای کیا کرده و ماموت خودرو سراغ جتا رفته که برندی متعلق به فولکس‌واگن است. در ادامه قصد داریم کراس‌اوورهای کامپکت این دو برند در بازار کشورمان را باهم مقایسه کنیم.

معرفی خودروها
سلتوس یک کراس‌اوور ساب‌کامپکت و کوچک‌تر از اسپرتیج است که برای اولین بار در اواسط سال ۲۰۱۹ معرفی شد. سلتوس برای بازارهای گوناگون، در سه نسخه مختلف تولید می‌شود. نسخه اول که SP2 نام دارد، بزرگ‌تر و گران‌تر بوده و برای بازارهای توسعه‌یافته مثل آمریکای شمالی و استرالیا طراحی شده است. این نسخه روی پلت‌فرم B هیوندای کیا مشترک با هیوندای کُنا و کیا سول ساخته شده است. نسخه دوم با نام SP2i، مدلی ارزان‌تر و اقتصادی‌تر است که در هند تولید می‌شود و برای بازارهای نوظهور در نظر گرفته شده است. نسخه سوم هم با نام SP2c مخصوص بازار چین است و در این کشور با نام KX3 عرضه می‌شود. دو نسخه SP2i و SP2c روی پلت‌فرم دیگری با نام K2 ساخته شده‌اند که با خودروهایی مثل هیوندای کرتا مشترک است. نمونه‌های وارداتی کوشا خودرو از نسخهٔ SP2i و تولید هند هستند.

هرچند جتا را به‌عنوان یکی از سدان‌های کامپکت فولکس‌واگن می‌شناسیم اما در سال ۲۰۱۹ این شرکت از نام جتا برای یک برند اقتصادی جدید برای بازار چین استفاده کرد. این برند از طریق سرمایه‌گذاری مشترک بین فولکس‌واگن و شرکت چینی فاو ایجاد شد. محصولات جتا که در کارخانه مشترک فاو و فولکس‌واگن در چنگدوی چین تولید می‌شوند، از پیشرانه، پلت‌فرم و سایر قطعات فنی محصولات گروه فولکس‌واگن استفاده می‌کنند اما قیمت ارزان‌تری دارند. VS5 کراس‌اوور کامپکتی است که در نمایشگاه خودروی شانگهای سال ۲۰۱۹ هم‌زمان با راه‌اندازی برند جتا معرفی شد. VS5 روی پلت‌فرم MQB A1 گروه فولکس‌واگن ساخته شده و اشتاراکات فراوانی با سئات آتکا دارد تا جایی که حتی پانل‌های بدنه این دو خودرو باهم یکسان بوده و صرفاً در طراحی جلو و عقب باهم متفاوت هستند. درواقع، جتا VS5 را باید نسخه ری‌بج شده از سئات آتکا دانست.

طراحی بیرونی
کیا سلتوس حدود دو سال پیش در نسخهٔ جهانی SP2 و یک سال پیش در نسخهٔ اقتصادی SP2i فیس‌لیفتی را تجربه کرد که تغییراتی در طراحی بیرونی و داشبورد جدیدی را به همراه داشت اما نمونه‌های وارداتی کوشا خودرو از نسخهٔ پیش از فیس‌لیفت هستند. بااین‌حال سلتوس حتی در نسخهٔ قدیمی‌تر هم همچنان طراحی قابل‌قبولی دارد. در جلوی خودرو فرم پیچیدهٔ چراغ‌ها در کنار جلوپنجرهٔ عریض نمای متمایزی را ایجاد کرده و در عقب هم چراغ‌هایی جلب‌توجه می‌کنند که توسط یک نوار نقره‌ای به هم متصل شده‌اند. سلتوس همچنین به لطف حجم‌پردازی‌های مختلف، فرم عضلانی دارد. نسخهٔ SP2i این خودرو که به ایران آمده، با ۴,۳۱۵ میلی‌متر طول، ۱,۸۰۰ میلی‌متر عرض و ۱,۶۲۰ میلی‌متر ارتفاع، چند سانتی‌متر از نسخهٔ جهانی SP2 کوتاه‌تر است.

در سمت دیگر، جتا VS5 خودروی قدیمی‌تری است زیرا هرچند در سال ۲۰۱۹ تقریباً هم‌زمان با سلتوس معرفی شده اما در اصل پیشینهٔ آن به سئات آتکا سال ۲۰۱۶ بازمی‌گردد. همچنین تغییراتی که در نمای جلو و عقب VS5 صورت گرفته تا از آتکا متمایز شود باعث شده جذابیت سئات را نداشته باشد. البته این کراس‌اوور چینی آلمانی فیس‌لیفتی جزئی را تجربه کرده و طراحان سعی داشته‌اند بر جذابیت آن بیفزایند. این تغییرات در جلو طراحی سپر اسپرت‌تری را به همراه داشته و با تریم مشکی براق کمی حال و هوای اسپرت به خودرو بخشیده است. در نمای عقب اما چراغ‌های افقی باریک، ارتباط VS5 با آتکا را بیشتر نشان می‌دهند. به‌طورکلی، این کراس‌اوور جتا طراحی اقتصادی و ساده‌ای دارد و در این بخش باید سلتوس را برتر بدانیم. VS5 اما با ۴,۴۱۸ میلی‌متر طول، ۱,۸۴۱ میلی‌متر عرض و ۱,۶۱۶ میلی‌متر ارتفاع، از رقیب کره‌ای بزرگ‌تر است.

داخل
از کابین هیچ‌کدام از این دو خودرو نباید انتظار طراحی و ویژگی‌های پرزرق‌وبرق کراس‌اوورهای جدید چینی را داشته باشید زیرا این‌ها خودروهایی اقتصادی و تا حدودی قدیمی هستند که در نسخه‌های کم‌آپشن به ایران وارده شده‌اند. بااین‌حال، در اینجا هم شرایط سلتوس با طراحی بروزتر و تریم مشکی براق روی داشبورد کمی بهتر است. هردو خودرو از نمایشگرهای لمسی ۸ اینچی استفاده می‌کنند که طبق استانداردهای امروزی کوچک است اما جتا از صفحه آمپر دیجیتالی هم بهره می‌برد درحالی‌که صفحه آمپر سلتوس آنالوگ است. در این کراس‌اوور کره‌ای حتی سیستم تهویه هم به‌صورت دستی کنترل می‌شود که برای خودرویی با این قیمت بسیار آزاردهنده است. فضای داخلی VS5 نیز یادآور محصولات ارزان‌قیمت و قدیمی‌تر فولکس‌واگن است ولی در عوض امکانات بیشتری را ارائه می‌کند که با قیمتش هماهنگی بهتری خواهد داشت.
امکانات و تجهیزات
همان‌طور که اشاره شد، واردکنندگان داخلی نسخه‌های پایه و کم‌آپشن این کراس‌اوورها را برای واردات انتخاب کرده‌اند اما از این لحاظ شرایط جتا بسیار بهتر است و لااقل از ویژگی‌های بدیهی خودروهای مدرن امروزی مثل کنترل تهویهٔ اتوماتیک محروم نیست. در جدول زیر امکانات دو خودرو را باهم مقایسه می‌کنیم:

جتا VS5 کیا سلتوس
سیستم استارت استاپ دارد ندارد
سیستم تهویه اتوماتیک دو منطقه‌ای دستی
سیستم ورود بدون کلید دارد دارد
استارت دکمه‌ای دارد دارد
استارت از راه دور ندارد دارد
نمایشگر لمسی ۸ اینچی ۸ اینچی
گرم‌کن صندلی‌های جلو دارد ندارد
تنظیم صندلی راننده برقی ۶ جهته دستی
سانروف دارد دارد
سنسور باران دارد ندارد
سنسور نور ندارد دارد
صفحه آمپر دیجیتالی آنالوگ
کنترل پایداری دارد دارد
سیستم کمکی حرکت در سربالایی دارد دارد
ترمز کمکی دارد دارد
کروز کنترل دارد تطبیقی دارد
سنسور پارک جلو و عقب عقب
اتوهلد دارد ندارد
ایربگ جلو، جانبی، پرده‌ای جلو
دوربین دنده عقب دارد دارد
سیستم تشخیص خواب‌آلودگی راننده دارد ندارد
سیستم جلوگیری از تصادف جلو دارد ندارد
سیستم پایش باد تایرها دارد دارد
رینگ ۱۸ اینچی آلومینیومی ۱۷ اینچی آلومینیومی

کوشا خودرو سلتوس را در اولین سری با پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی به ایران آورده است که ۱۲۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۴ نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. واردکنندهٔ ایرانی همچنین حدود یک ماه پیش کاتالوگ نسخه دیگری از سلتوس را هم با پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر توربو GDI منتشر کرد که ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۲ نیوتن متر گشتاور دارد و به یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه متصل می‌شود اما این نسخه هنوز برای فروش عرضه نشده است.

در سمت دیگر، جتا VS5 از پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ EA211 فولکس‌واگن استفاده می‌کند که ۱۴۸ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد و نیروی خود را از طریق یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو می‌رساند؛ بنابراین، کراس‌اوور وارداتی ماموت در بخش پیشرانه نسبت به سلتوس ۱.۶ لیتری برتری قابل‌توجهی دارد و ازآنجایی‌که این پیشرانه ساخت فولکس‌واگن، از کیفیت آن‌هم می‌توانیم مطمئن باشیم هرچند که موتور تنفس طبیعی سلتوس سازگاری بهتری با بنزین بی‌کیفیت ایران خواهد داشت.

قیمت و جمع‌بندی
سلتوس از سوی کوشا خودرو در سامانهٔ یکپارچه با قیمت ۲ میلیارد و ۶۲۵ میلیون تومان عرضه شد درحالی‌که ماموت خودرو جتا VS5 را با قیمت ۲ میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان عرضه کرد اما میدانیم که هم‌اکنون امکان خرید این خودروها با قیمت نمایندگی وجود ندارد و خریداران باید راهی بازار شده و چند صد میلیون تومان بیشتر پرداخت کنند. این دو کراس‌اوور وارداتی اما در بازار اختلاف قیمت بسیار زیادی دارند زیرا درحالی‌که جتا با قیمتی در حدود دو میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان خریدوفروش می‌شود، قیمت سلتوس به ۳.۵ میلیارد تومان رسیده که رقم بسیار گزافی برای کراس‌اووری کوچک با پیشرانهٔ ضعیف و امکانات اندک است؛ بنابراین، در این مقایسه باید جتا VS5 را برتر بدانیم زیرا هرچند این خودرو برندی نوپا و اقتصادی دارد اما اساساً یک فولکس‌واگن ارزان‌قیمت است که از پلت‌فرم و قوای محرکهٔ این شرکت آلمانی بهره می‌برد. همچنین هرچند جتا در چین تولید می‌شود اما همان‌طور که اشاره شد، سلتوس وارداتی کوشا خودرو هم مونتاژ هند است. درنتیجه، جتا VS5 با پیشرانهٔ قوی‌تر، تجهیزات بیشتر، ابعاد بزرگ‌تر و قیمت به‌مراتب ارزان‌تر، گزینهٔ بهتری از بین این دو کراس‌اوور جمع‌وجور خواهد بود.

مقایسهٔ مشخصات فنی

جتا VS5 کیا سلتوس
پیشرانه ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر توربو ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر
قدرت ۱۴۸ اسب بخار ۱۲۱ اسب بخار
گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر ۱۵۴ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو جلو
طول ۴,۴۱۸ میلی‌متر ۴,۳۱۵ میلی‌متر
عرض ۱,۸۴۱ میلی‌متر ۱,۸۰۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۶۱۶ میلی‌متر ۱,۶۲۰ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۶۳۰ میلی‌متر ۲,۶۱۰ میلی‌متر
وزن ۱۳۵۵ کیلوگرم ۱۲۶۰ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۴۸۲ لیتر ۴۳۳ لیتر
ظرفیت باک ۵۱ لیتر ۵۰ لیتر
قیمت نمایندگی ۲ میلیارد و ۱۲۰ میلیون ۲ میلیارد و ۶۲۵ میلیون
قیمت بازار ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا