اخبار خارجیاسلایدر

ملاقات پدر و پسر

دو نسل مختلف از ب‌ام‌و سری ۵ با ربع قرن اختلاف سن را موبه‌مو در کنار هم مقایسه می‌کنیم تا ببینیم طی این سال‌ها چقدر پیشرفت کرده است.

E39، یکی از بهترین سدان‌های لوکس تاریخ
به گزارش دنده 6 – بدون شک باید سری ۵ نسل E39 را یکی از بهترین سدان‌های لوکس تاریخ دانست. این سدان آلمانی به‌عنوان خودروی سال ۱۹۹۵ تاپ گیر انتخاب شد و زمانی که تاپ گیر به مناسبت سی‌سالگی انتخاب خودروی سال خود تمام برندگان دوره‌های قبلی را گرد هم جمع کرد، کریس هریس E39 را به‌عنوان «کامل‌ترین خودرویی که تاکنون با آن رانندگی کرده‌ام» توصیف کرد. وی از میان دریایی از فراری‌ها و فوردهای سریع، به این سری ۵ رأی داد.

چرا E39 این‌قدر خوب بود؟
E39 که در سال ۱۹۹۵ به‌عنوان نسل چهارم سری ۵ راهی بازار شد، هم از لحاظ طراحی، هم رانندگی و هم از دید سرنشینان خودرویی عالی بود. این سدان لوکس با طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های شش سیلندر خطی و V8 بنزینی و همین‌طور چند موتور دیزلی به بازار عرضه می‌شد. خودروی آزمایشی ما یک ۳۵۳i است که از پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V8 با ۲۳۵ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند. این خودرو با شتاب صفرتاصد ۷.۷ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۴۵ کیلومتر بر ساعت، به تمام سدان‌های لوکس زمان خود می‌خندید.
سری ۵ کنونی نسل چندم است؟
سری ۵ فعلی که با کد G60 شناخته می‌شود، چهار نسل و ربع قرن بعد از E39 به بازار آمده است و هرچند ظاهر آن به‌اندازهٔ برخی دیگر از محصولات جدید ب‌ام‌و زشت و بحث‌برانگیز نیست اما در کنار مدل شیک و باوقار قدیمی، تا حدودی ناامیدکننده به نظر می‌رسد. خریداران می‌توانند برای این ماشین از بین پیشرانه‌های بنزینی هیبریدی خفیف، پلاگین‌هیبریدی و یا تمام الکتریکی نمونهٔ موردنظر خود را انتخاب کنند. در اینجا ما مدل پایهٔ ۵۲۰i را داریم که پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر هیبریدی خفیف آن با ۲۰۵ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور، خروجی نزدیک به E39 دارد. این سری ۵ جدید ظرف ۷.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و می‌تواند به حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

E39 با استانداردهای امروز چه حس و حالی دارد؟
وقتی پشت فرمان یک E39 بنشینید، زمان زیادی طول نمی‌کشد تا بفهمید چرا این خودرو این‌قدر تحسین شد. از تنظیم بی‌نقص فرمان و آرامش در پیچ‌ها گرفته تا تحویل قدرت نرم و سواری راحت روی جاده‌های خراب، همه‌چیز در E39 نشان از یک سدان لوکس بی‌نقص دارد. درحالی‌که کارکرد این خودرو نزدیک ۱۶۰ هزار کیلومتر است، هرچند در کابین فاقد فستیوال تکنولوژی سری ۵ جدیداست اما حتی با توجه به استانداردهای امروزی، هنوز هم احساس لوکسی دارد.
سری ۵ جدید چگونه است؟
هرچند G60 وقار و جذابیت E39 را ندارد اما ازآنجایی‌که از لحاظ ابعاد ازهرجهت بزرگ‌تر از سلف دهه ۹۰ خود شده است، چشمگیرتر شده است. همچنین سری ۵ با نیروی کمکی برقی که به پوشاندن هرگونه وقفه در تحویل قدرت پیشرانه کم می‌کند و با سواری مطمئن‌تر، هنوز هم بهترین احساس رانندگی را در کلاس خود دارد هرچند که اندکی از راحتی E39 را از دست داده است. مطمئناً G60 شخصیت سری ۵ قدیمی را ندارد و حالا به سدانی بالای ۵۰ هزار پوند تبدیل شده است درحالی‌که E39 در زمان تولید قیمت ۳۵ هزار پوندی داشت اما اصل و نسب خانوادگی هنوز هم در جدیدترین نسخهٔ سری ۵ احساس می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا