اخبار خارجیاسلایدر

مهم‌ترین رکوردهای خودروهای بنزینی

با وجود فراگیری خودروهای الکتریکی، هنوز هم رکوردهای زیادی در اختیار خودروهای درون‌سوز است که در اینجا شش نمونه از مهم‌ترین‌های آن‌ها را مرور خواهیم کرد. 

به گزارش دنده 6 – غریزهٔ انسان برای رقابت همراه با اشتیاق به نوآوری که مهندسی خودرو را از ابتدا به پیش برده، منجر به تلاش‌های بی‌شماری برای ساخت خودروهایی شده است که رکوردهای مختلف را به‌ویژه در زمینهٔ سرعت و شتاب شکسته‌اند. هرچند طی سال‌های اخیر خودروهای الکتریکی رکوردهای متعددی را به‌خصوص در زمینهٔ شتاب شکسته‌اند اما هنوز هم رکوردهای زیادی در اختیار خودروهای بنزینی است. ازاین‌رو، در ادامه به معرفی شش رکورد بزرگ جهان خودرو خواهیم پرداخت که در دست خودروهای تولیدی بنزینی یا هیبریدی است.

حداکثر سرعت: بوگاتی شیرون سوپراسپرت

رکوردهای حداکثر سرعت بخشی از تاریخ خودروسازی از همان زمان اختراع این وسیلهٔ نقلیه بوده‌اند. از زمانی که اولین خودروی تولیدی واقعی جهان یعنی بنز ولو در سال ۱۸۹۴ به حداکثر سرعت ۲۰ کیلومتر بر ساعت رسید، خودروسازان مختلف برای دستیابی به سرعت‌های بالاتر باهم رقابت کرده‌اند. بیشترین سرعتی که تاکنون با یک خودروی تولیدی روی کره زمین ثبت شده، ۴۹۰ کیلومتر بر ساعت است. این رکورد در سال ۲۰۱۹ توسط بوگاتی شیرون سوپراسپرت ۳۰۰+ ثبت شد و تاکنون هیچ خودروی دیگری به آن نزدیک نشده است. البته ازآنجایی‌که بوگاتی فقط در یک جهت به این سرعت رسید، این رکورد در کتاب گینس ثبت نشد ولی بااین‌وجود، چنین سرعتی برای یک خودروی تولیدی بسیار چشمگیر است. بوگاتی همچنین پیش‌ازاین رکوردهای سرعت دیگری را هم شکست که رسماً در گینس ثبت شد. در سال ۲۰۰۵، ویرون در دو جهت به میانگین سرعت ۴۰۸ کیلومتر بر ساعت رسید و پنج سال بعد، ویرون سوپراسپرت این رکورد را به ۴۳۱ کیلومتر بر ساعت ارتقاء داد.

شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر: دوج چلنجر دیمن ۱۷۰

رکورد شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت نیز یکی دیگر از رکوردهایی است که در طول تاریخ تلاش‌های زیادی برای شکستن آن صورت گرفته است. این رکورد هم‌اکنون در بین خودروهای درون‌سوز در اختیار دوج چلنجر دیمن ۱۷۰ است. این خودرو که در سال ۲۰۲۳ معرفی شد، نسخه‌ای سریع‌تر و قوی‌تر از دیمن سال ۲۰۱۸ بود که خود نسخه‌ای پرفورمنس بالاتر از هلکت محسوب می‌شد. دیمن ۱۷۰ که برای خداحافظی با چلنجر و دوران پیشرانه‌های V8 همی ساخته شد، با ۱۰۲۵ اسب بخار قدرت، در دنیای خودروهای درون‌سوز دو رکورد را در اختیار دارد. این چلنجر در ۴۰۰ متر تایم ۸.۹۱ ثانیه را ثبت کرده که تنها دو خودرو از آن سریع‌ترند (پینین‌فارینا باتیستا و ریمک نورا) که هردو الکتریکی هستند و بنابراین، دیمن ۱۷۰ سریع‌ترین خودروی درون‌سوز در ۴۰۰ متر محسوب می‌شود. رکورد بعدی هم شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر با تنها ۱.۶۶ ثانیه است. البته این رکوردها هردو روی آسفالت مخصوص با لاستیک‌های درگ ثبت شده و تکرار آن‌ها توسط افراد عادی به‌نوعی غیرممکن خواهد بود.

۸۰۰ متر: هنسی ونوم F5

این رکورد برخلاف ۴۰۰ متر، اندازه‌گیری زمان پیمودن ۸۰۰ متر یا نیم مایل نیست بلکه اندازه‌گیری حداکثر سرعتی است که یک خودرو می‌تواند در این مسافت به آن دست پیدا کند. همین چند هفته پیش، هنسی ونوم F5 این رکورد ۸۰۰ متر را شکست. طی یک رویداد آزمایشی، «دیوید دوناهو» قهرمان مسابقات اتومبیلرانی آمریکا که این روزها رانندهٔ آزمایشی هنسی است، در ۸۰۰ متر به سرعت ۳۵۷ کیلومتر بر ساعت رسید و رکورد جدیدی را در حداکثر سرعت نیم مایل به ثبت رساند. این رکورد در حالی ثبت شد که نه‌تنها هوا بسیار گرم بود بلکه مسیر برای رکوردشکنی آماده نشده و پوشیده از گردوغبار بود. بااین‌حال، F5 توانست رکوردی بالاتر از ریمک نورا و بوگاتی شیرون سوپراسپرت را در نیم مایل به ثبت برساند.

پیست نوربرگ‌رینگ: مرسدس AMG One

نوربرگ‌رینگ یکی از مشهورترین پیست‌های جهان است که در طول دهه‌ها میزبان رویدادهای مختلفی از فرمول یک گرفته تا مسابقات استقامتی بوده است. بااین‌حال، شهرت نوربرگ‌رینگ بیشتر به خاطر لپ تایم‌هایی است که توسط خودروهای پرفورمنس مختلف در دور این پیست ۲۰ کیلومتری ثبت می‌شود. درواقع، شکستن رکورد نوربرگ‌رینگ نوعی اعتبار برای خودروها به همراه دارد. رکورددار کنونی این پیست در بین خودروهای تولیدی، مرسدس AMG One است که حدود دو سال است این رکورد را با زمان ۶ دقیقه و ۳۵ ثانیه در فرمت طولانی‌تر ۲۰.۸ کیلومتری و ۶ دقیقه و ۳۰ ثانیه در فرمت کوتاه‌تر ۲۰.۶ کیلومتری در اختیار دارد. رکورددار قبلی نوربرگ‌رینگ هم پورشه ۹۱۱ GT2 RS با کیت منتی بود که مرسدس با اختلاف ۸ ثانیه آن را شکست. چنین پرفورمنس فوق‌العاده‌ای به لطف تکنولوژی‌های فراوانی حاصل شده که One از فرمول یک گرفته است.

مسیر گودوود: زینگر ۲۱C

مسیر تپه نوردی مشهور در فستیوال سرعت گودوود هم یکی دیگر از مکان‌های شناخته‌شده برای اثبات توانایی‌های خودروها است و حدود یک ماه پیش زینگر ۲۱C رکورد سریع‌ترین خودروی تولیدی در این مسیر را شکست. این هایپرکار هیبریدی آمریکایی، در مسیر گودوود تایم ۴۸.۸۲ ثانیه را به ثبت رساند و رکورد قبلی که با ۴۹.۳۲ ثانیه در اختیار ریمک نورا بود را شکست تا به سریع‌ترین خودروی تولیدی تبدیل شود که مسیر تپه ‌نوردی مشهور گودوود را طی می‌کند. جالب اینکه زینگر هنگام این رکوردشکنی، از حداکثر راندمان آیرودینامیکی خود بهره نبرده است زیرا یکی از آینه‌های جانبی آن به خاطر برخورد با دسته‌های کاه کنار مسیر کنده شده بود. زینگر ۲۱C که در سال ۲۰۲۰ معرفی شد، هرچند نامی ناشناخته در دنیای هایپرکارها بود اما به لطف رکورد زنی در پیست‌های مختلف، توانست خود را مطرح کند و قرار است اولین نمونه‌های آن اواخر امسال به خریداران تحویل داده شود.

صفر-۴۰۰-صفر کیلومتر: کونیگزگ یسکو ابسلوت

یکی دیگر از رکوردهای قابل‌توجه در جهان خودروها، رکورد صفر-۴۰۰-صفر کیلومتر بر ساعت است. در این فرایند، اندازه‌گیری می‌شود که خودرو در چند ثانیه از صفر به سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت و دوباره به توقف کامل می‌رسد. کمتر از دو ماه پیش، کونیگزگ یسکو ابسلوت این رکورد را با ۲۷.۸۳ ثانیه شکست. رکورد قبلی صفر-۴۰۰-صفر کیلومتر هم در اختیار خود کونیگزگ بود ک سال گذشته توسط مدل هیبریدی رگرا با مغلوب کردن ریمک نورا ثبت شد اما یسکو توانست این رکود را نزدیک به یک ثانیه بهبود ببخشد. کونیگزگ همچنین قصد دارد رکورد حداکثر سرعت خودروهای تولیدی را هم با یسکو بشکند. طبق شبیه‌سازی‌ها، این خودرو می‌تواند به سرعتی بیش از ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا