اخبار خارجیاسلایدر

موفق ترین موتورسیکلت های تاریخ سوزوکی

در مقاله پیش رو با موفق ترین موتورسیکلت های تاریخ سوزوکی آشنا خواهید شد.

به گزارش دنده 6 – سوزوکی از سال ۱۹۵۲ تاکنون مشغول تولید موتورسیکلت است. اولین محصول این شرکت دوچرخه‌ای بود که از موتوری با ۱ اسب بخار قدرت استفاده می‌کردند. ژاپنی‌ها در ادامه رشد سریعی داشتند و از نامی ناشناخته به یکی از بزرگ‌ترین سازندگان موتورسیکلت دنیا بدل شدند. با اینکه سوزوکی محصولات متنوعی در کلاس‌های گوناگون تولید می‌کند اما برخی از آن‌ها به موفقیت ویژه‌ای دست یافته‌اند. موفقیت این محصولات را می‌توان ترکیبی از عملکرد، فروش و تأثیر روی کلاس و بازار دانست.

موفق ترین موتورسیکلت های تاریخ سوزوکی
GSX1300R هایابوسا

اولین نسل هایابوسا با معرفی در سال ۱۹۹۹ سر و صدای زیادی به پا کرد. این موتورسیکلت نه تنها سریع‌تر از تمامی محصولات سوزوکی بود بلکه در ترددهای روزمره نیز به درد می‌خورد. هایابوسا شتاب گیری خیره کننده‌ای داشت و حداکثر سرعت آن به حدود ۳۲۰ کیلومتر در ساعت می‌رسید. پیشرانه ۱۳۰۰ سی‌سی هایابوسا بیش از ۱۷۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. این محصول از نظر فروش موفق عمل کرد و در دو نسل اول خود به فروش بیش از ۱۹۰ هزار دستگاهی رسید. هایابوسا هم‌اکنون در نسل سوم خود قرار دارد.

RG500

این موتورسیکلت توسط تیمی بسیار کوچک توسعه یافت اما تا چندین سال حرف اول را در مسابقات کلاس ۵۰۰ سی‌سی می‌زد. پیشرانه RG500 برخلاف دیگر مدل‌ها بود اما موفق ظاهر شد و دیگر رقبا هم طراحی سوزوکی را کپی کردند. این موتورسیکلت مسابقه‌ای نه تنها در پیست عملکرد درخشانی داشت بلکه بین کلکسیونرها نیز به محصول ارزشمندی بدل شد و یکی از آن‌ها در سال ۲۰۱۶ با قیمت حدود ۶۱ تا ۷۵ هزار دلار حراج شد.

GSX-R600

GSX-R600 هم در جاده و هم در پیست موفقیت زیادی کسب کرد چراکه از پیشرانه‌ای هیجان‌انگیز سود می‌برد. محصول موردبحث به عنوان مدل سال ۱۹۹۷ معرفی شد و قطعات مشترک زیادی با مدل بزرگ‌تر R750 داشت. در واقع R600 را می‌توان جزو بهترین‌های کلاس خود دانست و به همین خاطر نسخه‌های زیادی از آن به فروش رسیدند. این موتورسیکلت علاوه بر فروش مناسب در مسابقات نیز مقام‌های زیادی به دست آورد.

GSX-R1000 K5

K5 را می‌توان نسخه نهایی GSX-R1000 دانست که اولین بار در سال ۲۰۰۱ عرضه شد. K5 در سال ۲۰۰۵ و با ظاهر و عملکردی ارتقا یافته پدیدار گردید اما نباید اشتباه کرد چراکه نسخه استاندارد آن نیز توانایی‌های زیادی داشت. سوزوکی با این محصول به دنبال شکست دادن یاماها در کلاس محصولات ۱۰۰۰ سی‌سی بود و K5 نیز باعث شد سوزوکی دست برتر را داشته باشد. علیرغم سرعت بالا و ظاهری زیبا، جذابیت اصلی K5 به ترکیب قدرت بالا و وزن پایین مربوط می‌شود که بهترین از هر محصول ۱۰۰۰ سی‌سی سوزوکی بوده است.

RGV250

سوزوکی RGV250 نسخه رده پایین‌تر از RGV500 بود که در سال ۱۹۸۷ عرضه شد و غوغایی به پا کرد. این موتورسیکلت جزو تیزترین و سریع‌ترین موتورسیکلت های کلاس خود بوده و اگرچه قدرت ۵۵ اسب بخاری آن در مقایسه با استانداردهای امروزی خیلی به چشم نمی‌آید اما در زمان خود و به همراه بدنه‌ای سبک‌وزن باعث شد RGV250 عملکرد درخشانی را به نمایش بگذارد. موتورسیکلت یاد شده در زمان خود به فروش بالایی دست یافت و با اینکه به‌صورت رسمی در آمریکا عرضه نشد اما طرفداران زیادی در ژاپن و اروپا داشت.

GSF1200 بندیت

سوزوکی محصولی با قدرت مناسب و قیمت پایین را در دسترس خریداران قرار داد. مدل بندیت از فرمولی همیشگی پیروی می‌کرد به گونه‌ای که طراحی سرراست خود را با پیشرانه‌ای قوی ترکیب کرده بود و درعین‌حال برای کاربری‌های روزمره نیز جواب می‌داد. همانند اکثر موتورسیکلت های خوب سوزوکی، بندیت از سیستم‌های الکترونیکی پیچیده استفاده نمی‌کرد و این موضوع در زمان خود یک نقطه قوت محسوب می‌شد. مدل ۱۲۰۰ در سال ۱۹۹۶ معرفی شد و یک دهه روی خط تولید بود تا اینکه جای خود را به مدل آب‌خنک ۱۲۵۰ داد. بی‌شک بین اعضای خانواده بندیت، مدل ۱۲۰۰ موفق ترین آن‌ها بوده است.

T20 سوپر سیکس

سوزوکی در اولین سال‌های حضورش در بازار به سختی می‌توانست خارج از بازار ژاپن عرض‌اندام کند. به‌طورکلی در آن دوران تصویر ذهنی خوبی از شرکت‌های ژاپنی سازنده موتورسیکلت وجود نداشت اما مدل T20 سوپر سیکس این موضوع را تغییر داد. سوپر سیکس یک موتورسیکلت ۲۵۰ سی‌سی بود که در سال ۱۹۶۶ معرفی شد و به سوزوکی کمک کرد تا برای اولین بار در بازارهای بین‌المللی حضور یابد. قدرت ۲۹ اسب بخاری این محصول خیلی بالا نیست اما به لطف وزن پایین و ساختار ساده شاهد پرفورمنس و هندلینگی برابر با بهترین‌های آن دوران هستیم. سوپر سیکس بعدها استعداد خود در مسابقات را نیز به نمایش گذاشت. T20 علاوه بر موفقیت‌های یاد شده دارای ظاهر جذابی نیز هست.

GSX-S1100S کاتانا

نسل اول کاتانا را می‌توان دستاورد طراحی در تاریخ ابر موتورسیکلت‌ها دانست. این محصول بر پایه مدل GS1100 شکل گرفته بود اما شرکت آلمانی تارگت دیزاین کار طراحی آن را بر عهده داشت. سوزوکی به طراحان آزادی عمل زیادی داده بود تا یک محصول کاملاً جدید را طراحی کنند. مدل اصلی در سال ۱۹۸۰ معرفی شد و به لطف بازخوردهای بسیار مثبت رسانه‌ها و بازدیدکنندگان در سال بعد راهی خط تولید شد. فروش بالای کاتانا نه تنها به سوزوکی کمک کرد تصویر بهتری از خود به نمایش بگذارد بلکه به بهبود وضعیت مالی شرکت نیز کمک نمود.

GT750 لمان

شاید GT750 لمان از نظر پیروزی در رقابت‌ها با پرفورمنس محصولی بسیار چشمگیری نباشد اما برخی ویژگی‌ها را برای اولین بار به همراه داشته است. GT750 لمان اولین موتورسیکلت آب‌خنک تولیدی ژاپن و همچنین اولین موتورسیکلت تولیدی با دیسک‌های ترمز دوبل در جلو محسوب می‌شود. هر دو ویژگی یاد شده جلوتر از زمان خود بودند هرچند عملکرد این موتورسیکلت خیلی برجسته نشده است. GT750 هرگز نتوانست به اندازه رقبای خود همچون هوندا و کاوازاکی سریع باشد و به همین خاطر در بین افرادی که دنبال حداکثر سرعت بودند محبوب نشد. البته GT750 به فروش خوبی دست یافت و سوزوکی حدود ۷۰ هزار دستگاه از آن را به فروش رساند. آمریکایی‌ها به خاطر وزن بالا و پیشرانه آب‌خنک به این موتورسیکلت لقب بوفالوی آبی را داده بودند.

GSX-R750

پایان بخش لیست موفق ترین موتورسیکلت های تاریخ سوزوکی مدل R750 است. این محصول را می‌توان از نظر طراحی و عملکرد یک محصول ساختارشکن برای سوزوکی دانست زیرا در سال ۱۹۸۵ و در کلاسی بسیار رقابتی بسیار خوب ظاهر شد. R750 بسیار سبک‌تر از رقبای کلاس خود بود و به همین خاطر در پیست و جاده خوش درخشید. سوزوکی اعلام کرد به موتورسوارانی که بتوانند با این محصول در مسابقات ملی و محلی به پیروزی دست یابند جایزه خواهد داد هرچند تحولات سریع بازار موتورسیکلت‌ها باعث شد R750 در نهایت از بازار کنار رود. البته نسل جدید این موتورسیکلت نتوانست همانند نسل اول ساختارشکن و خبرساز باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا