آفروداخبار خارجی

نبرد آفرودجیپ رانگلر، لندروور دیفندر و اینیوس گرنادیر

در یک رقابت هیجان‌انگیز و دیدنی در مسیرهای گل‌آلود، سه شاسی‌بلند آفرودی در چالش‌های مختلفی به نبرد با یکدیگر می‌پردازند.

به گزارش دنده 6 – ریشه‌های آفرود را باید در سال‌های ابتدایی جنگ جهانی دوم جستجو کرد یعنی زمانی که ویلیز جیپ به وسیلهٔ نقلیهٔ اصلی ارتش ایالات‌متحده تبدیل شد. این خودروی کوچکی بود که می‌توانست از هر مسیری عبور کند. سپس در سال ۱۹۴۵ نسخهٔ غیرنظامی جیپ با نام CJ برای عرضه به عموم مردم ساخته شد. این ۴×۴ توانست انسان‌ها را به نقاطی از کرهٔ زمین ببرد که تا قبل از آن هیچ خودروی معمولی نمی‌توانست به آن فکر کند. اندکی بعد، در آن سوی اقیانوس اطلس، جیپ به پایه و اساس خلق یکی دیگر از آفرودرهای نمادین تاریخ یعنی لندروور تبدیل شد که بعدها دیفندر نام گرفت. چند دهه بعد نیز نسل اول دیفندر الهام‌بخش خلق یک آفرود دیگر بنام اینیوس گرنادیر شد

حال هر سهٔ این خودروها گرد هم جمع شده‌اند. سه نمایندهٔ مغرور از نگرش «همه‌جارو» در صنعت خودروسازی که در مسابقه‌ای گل‌آلود در انگلستان به مصاف هم می‌روند. این رقابت چالش بسیار بزرگی پیش روی خودروها می‌گذارد زیرا باران خاک را به گل فوق‌العاده چسبناکی تبدیل کرده که لاستیک‌های آفرود را شبیه لاستیک‌های اسلیک مسابقه‌ای جلوه می‌دهد؛ بنابراین، پیش از دیدن این ویدئو هر آنچه که در مورد سامانهٔ چهارچرخ محرک، قفل دیفرانسیل، گیربکس کمکی ضریب سنگین و هر چیز دیگری که در انتقال قدرت به مسیر نقش دارد می‌دانید را فراموش کنید.

در این رقابت خودروها با چندین چالش مثل مسابقهٔ درگ روی مسیر گلی، بالا رفتن از یک سربالایی لغزنده و عبور از روی گودال‌ها بدون ریختن آب از داخل یک لیوان مواجه می‌شوند. البته سه شاسی‌بلند موردبحث از لحاظ قدرت و گشتاور در یک سطح نیستند. جیپ کوچک‌ترین پیشرانهٔ جمع را دارد یعنی یک ۲ لیتری چهار سیلندر توربو که ۲۷۲ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. زیر کاپوت گرنادیر یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی ساخت ب‌ام‌و قرار دارد که البته از نوع دیزلی است و ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور را در اختیار راننده می‌گذارد.

عنوان قوی‌ترین عضو گروه هم به دیفندر با موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربو می‌رسد که مثل گرنادیر دیزلی است اما خروجی بسیار بیشتری برابر با ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. علاوه بر این، دیفندر حاضر در این رقابت از نوع دودر یا ۹۰ است که اندازهٔ کوچک‌تر و وزن سبک‌تری نسبت به دو رقیب چهاردر خود دارد. برخلاف مسابقات درگ، در اینجا نتیجهٔ رقابت بین سه شاسی‌بلند آفرودی را لو نمی‌دهیم تا خودتان ویدئوی زیر را تماشا کنید و از جدال این ماشین‌ها سخت‌ترین مسیرها لذت ببرید.

مقایسه مشخصات فنی

جیپ رانگلر روبیکان لندروور دیفندر ۹۰ اینیوس گرنادیر
پیشرانه ۲ لیتری I4 توربو ۳ لیتری I6 توربودیزل ۳ لیتری I6 توئین توربودیزل
قدرت ۲۷۲ اسب بخار ۳۰۰ اسب بخار ۲۵۰ اسب بخار
گشتاور ۴۰۰ نیوتن متر ۶۵۰ نیوتن متر ۵۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
قیمت ۴۸,۶۹۰ دلار ۵۷,۸۷۵ دلار ۷۳,۱۰۰ دلار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا