اخبار خارجیاسلایدر

نبرد تانک 300 و تویوتا پرادو، تازه‌وارد چینی یا کهنه‌کار ژاپنی؟

آیا یکی از اولین شاسی‌بلندهای ۴×۴ جالب و قابل‌توجه چینی می‌تواند برای رقابت با آفرودر نمادین تویوتا امیدوار باشد؟

به گزارش دنده 6 – با دیدن تیتر این مطلب شاید تعجب کنید زیرا اختلاف قیمت، اندازه و سن زیادی بین تانک ۳۰۰ و تویوتا پرادو که به‌زودی با نسل جدید جایگزین خواهد شد وجود دارد اما تانک می‌خواهد همان چیزی باشد که پرادو هست یعنی یک شاسی‌بلند قابل‌احترام و محبوب با توانایی‌های آفرود عالی و کیفیت بی‌نظیر. حال در ادامه خواهیم دید تانک چینی که قرار است در کشورمان هم عرضه شود خواهد توانست به هدف خود برسد یا نه.

قیمت

تانک ۳۰۰ آزمایشی ما از تیپ اولترا با قیمت ۳۳,۲۰۰ دلار آمریکا است درحالی‌که تویوتا پرادو از تیپ پرچم‌دار کاکادو با قیمت ۵۷ هزار دلار است. تانک در چهار تیپ با پیشرانه‌های ۲ لیتری بنزینی و ۲ لیتری هیبریدی عرضه می‌شود که گران‌ترین آن‌ها تیپ لوکس هیبریدی با قیمت ۳۹,۷۰۰ دلار است. تمام تیپ‌های پرادو هم با یک پیشرانهٔ ۲.۸ لیتری توربودیزل عرضه می‌شوند و قیمت ارزان‌ترین آن‌ها از ۴۱ هزار دلار آغاز می‌شود. به‌زودی طی سال جاری هم نسل جدید پرادو راهی بازار خواهد شد. پرادو و تانک هردو از شاسی نردبانی سنتی با گیربکس اتوماتیک و سیستم دو دیفرانسیل دائمی با ضریب سنگین استفاده می‌کنند اما درحالی‌که تویوتا با سه ردیف صندلی ظرفیت حمل هفت نفر را دارد، تانک پنج‌نفره است.

تجهیزات و تکنولوژی

تانک ۳۰۰ ارزش بالا در برابر قیمت را با لیست تجهیزات خود نشان می‌دهد که شامل مواردی مثل سانروف برقی، تودوزی چرمی ناپا، تنظیم برقی، گرم‌کن و تهویهٔ صندلی‌های جلو، ماساژور صندلی راننده، گرم‌کن فرمان و سیستم تهویه دو منطقه‌ای می‌شود. البته پرادو هم خودروی فقیری نیست و از مواردی مثل صندلی‌های چرمی، گرم‌کن صندلی‌های ردیف اول و دوم، کول باکس و کنترل تهویهٔ سه منطقه‌ای بهره می‌برد. در نگاه اول، تانک ۳۰۰ با برخورداری از شارژر بی‌سیم گوشی، صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی و نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی اطلاعاتی-سرگرمی، از لحاظ تکنولوژی نسبت به پرادوی قدیمی برتری دارد اما در عوض تویوتا سیستم صوتی قوی‌تر JBL با ۱۴ بلندگو را در مقابل سیستم صوتی ۹ بلندگوی اینفینیتی تانک ارائه می‌کند. علاوه بر این، نمایشگر لمسی تانک هم گاهی هنگ می‌کرد. گریت وال برای شاسی‌بلند خود گارانتی هفت‌ساله بدون محدودیت پیمایش را در نظر گرفته درحالی‌که گارانتی تویوتا پنج‌ساله است.

پیشرانه

تانک ۳۰۰ از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با ۲۱۷ اسب بخار قدرت و ۳۸۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند که به یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک متصل است. سیستم دو دیفرانسیل با ضریب سنگین و قفل دیفرانسیل در جلو و عقب هم تکمیل‌کنندهٔ این ترکیب هستند. پرادو به یک پیشرانهٔ ۲.۸ لیتری چهار سیلندر توربودیزل آشنا مجهز است که در هایلوکس و فورچونر هم می‌بینیم. این موتور ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر را به یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی تحویل می‌دهد تا به سیستم دو دیفرانسیل با ضریب سنگین و قفل دیفرانسیل مرکزی و عقب انتقال دهد. گریت وال برای تانک مصرف سوخت ترکیبی ۹.۵ لیتر در هر صد کیلومتر را اعلام کرده است اما در دنیای واقعی با مقدار کمی آفرود این رقم با افزایش چشمگیری به ۱۴ لیتر رسید درحالی‌که پرادو مصرف ۱۰.۸ لیتر را ثبت کرد. مصرف سوخت اعلامی این شاسی‌بلند ژاپنی هم ۷.۹ لیتر در هر صد کیلومتر است.

رانندگی

هنگام رانندگی، تانک به دلیل وزن سبک‌تر، اندازهٔ کوچک‌تر و پیشرانهٔ شاداب‌تر، نرم‌تر و کم‌صداتر، قابلیت مانور بیشتری دارد اما به دلیل تأخیر در پاسخ پدال گاز و ترکیبی از کیفیت سواری ضعیف، فرمان برقی بدون احساس و دایرهٔ چرخش بزرگ‌تر (۱۲ متر در مقابل ۱۱.۶ متر پرادو)، نمی‌تواند از مزیت‌ها و برتری‌های خود بهره ببرد. همچنین شاسی‌بلند چینی‌ها روی جاده‌هایی که پرادو سواری نرمی را ارائه می‌کند، گاهی سواری خشن و ناراحتی را به نمایش می‌گذارد. تویوتا نیز به دلیل فرمان مبهم و بادی‌رول، حس زمخت و سنگینی دارد اما چهارده سال تنظیم و بهسازی پیشرانه و سیستم تعلیق مطمئناً پرادو را به بهترین حالت پویایی ممکن رسانده است. این خودرویی آرام، راحت و توانمند است که برای پیمایش‌های طولانی شگفت‌انگیز خواهد بود و به راننده اعتمادبه‌نفس می‌دهد حتی اگر رانندگی چندان لذت‌بخشی نداشته باشد. هردو خودرو دید بیرونی خوبی دارند اما اندازهٔ کوچک‌تر تانک باعث می‌شود در فضاهای شهری مثل پارکینگ‌ها عملکرد بهتری داشته باشد.

آفرود

تویوتا پرادو و تانک ۳۰۰ هردو در آفرود خودروهای توانمندی هستند و می‌توانند قوای محرکهٔ خود را متناسب با مسیر تنظیم کنند اما درحالی‌که شاسی‌بلند چینی از قابلیت نمایش زیر خودرو بهره می‌برد، تویوتا آنتی‌رول بار قطع شونده را ارائه می‌کند که در آفرود قطع می‌شود تا انعطاف چرخ‌ها بیشتر شود و روی جاده وصل می‌شود تا بادی‌رول را کاهش دهد و باعث بهبود هندلینگ شود. تانک به لطف ۲۲۴ میلی‌متر فاصله از زمین و اوورهنگ‌های کوتاه، زاویهٔ حمله ۳۳ درجه، زاویهٔ شکست ۲۳.۱ درجه و زاویهٔ فرار ۳۴ درجه را ارائه می‌کند درحالی‌که به خاطر فاصلهٔ کمتر ۲۲۰ میلی‌متری پرادو از زمین، این زوایا به ترتیب ۳۰.۴ درجه، ۲۱.۱ درجه و ۲۳.۵ درجه هستند.

داخل

اختلاف سن دو خودرو در داخل بیشتر خود را نشان می‌دهد. داشبورد تانک ۳۰۰ تحت سلطهٔ دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی است درحالی‌که پرادو صفحه آمپر آنالوگ و نمایشگر لمسی بسیار کوچک‌تر ۹ اینچی را ارائه می‌کند. در تانک همچنین شاهد ویژگی‌های چشمگیر دیگری مثل دریچه‌های تهویهٔ مشابه مرسدس و نورپردازی داخلی قابل‌تغییر هم هستیم اما تویوتا بجای زرق‌وبرق، بیشتر روی کارایی تمرکز دارد و هرچند تودوزی چرمی آن خیلی خاص به نظر نمی‌رسد اما راحت است. این ماشین همچنین با تعداد زیادی دکمه و سوئیچ فیزیکی روی داشبورد سن بالای خود را نشان می‌دهد. بااین‌حال، در تویوتا دسترسی به کنترل‌های سیستم تهویه آسان‌تر است.

در صندلی‌های ردیف دوم، فضای پای پرادو حتی زمانی که صندلی‌ها در عقب‌ترین حالت خود قرار گیرند کمتر از رقیب چینی خواهد بود اما به‌طورکلی هردو خودرو در صندلی‌های عقب فضای سخاوتمندانه‌ای را برای دو نفر ارائه می‌کنند اما اضافه شدن نفر سوم می‌تواند فضا را محدود کند. همچنین صندلی‌های ردیف سوم پرادو هم فقط برای کودکان مناسب خواهد بود. صندوق بار تانک فضایی ۴۰۰ لیتری دارد درحالی‌که در پرادو هنگام باز بودن هر سه ردیف صندلی این فضا تنها ۱۲۰ لیتر خواهد بود که با خواباندن صندلی‌های ردیف سوم به ۶۲۰ لیتر افزایش میابد.

نتیجه‌گیری

احتمالاً افراد بسیار کمی بجای تویوتا پرادو سراغ تانک ۳۰۰ خواهند رفت اما این هنوز هم مثال ارزشمندی از موج جدید خودروهای چینی محسوب می‌شود. این ماشین پکیجی وسوسه‌برانگیز و درعین‌حال ناقص است که اگر درست تنظیم شود یکی از گزینه‌های ارزان‌قیمت و مناسب بخش شاسی‌بلندهای آفرودی خواهد بود. برای دستیابی به این مهم، گریت وال باید از شر تأخیر توربو خلاص شود و مشکل سواری ناراحت را برطرف کند. در این صورت، تانک ۳۰۰ با توجه به توانایی‌های آفرود، قیمت و تجهیزات قابل‌توجهی که دارد، این شانس را خواهد داشت که مثل سوزوکی جیمنی جایگاه خاصی برای خود دست‌وپا کند. برای این کار، تانک ۳۰۰ لازم نیست بی‌نقص باشد، فقط این‌قدر ناقص نباشد. از سوی دیگر، پرادو هرچند به آخر خط رسیده اما هنوز هم پکیجی کاملاً قانع‌کننده محسوب می‌شود که استانداردی را نه‌تنها برای تانک ۳۰۰ بلکه برای نسل جدید خود تعیین می‌کند.

مشخصات فنی

تانک ۳۰۰ تویوتا پرادو کاکادو
پیشرانه ۲.۰ لیتری I4 توربو بنزینی ۲.۸ لیتری I4 توربودیزل
قدرت (اسب بخار) ۲۱۷ ۲۰۵
گشتاور (نیوتن متر) ۳۸۰ ۵۰۰
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
مصرف سوخت (لیتر اعلامی) ۹.۵ ۷.۹
مصرف سوخت (لیتر واقعی) ۱۴.۰ ۱۰.۸
طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر) ۴,۷۶۰ / ۱,۹۳۰ / ۱,۹۲۷ ۴,۸۲۵ / ۱,۸۸۵ / ۱,۸۸۰
فاصلهٔ محوری (میلی‌متر) ۲,۷۵۰ ۲,۷۹۰
فاصله از زمین (میلی‌متر) ۲۲۴ ۲۲۰
زاویه حمله/شکست/فرار (درجه) ۳۳.۰ / ۲۳.۱ / ۳۴.۰ ۳۰.۴ / ۲۱.۱ / ۲۳.۵
وزن خالص (کیلوگرم) ۲۱۵۵ ۲۳۵۵
ظرفیت یدک کشی (کیلوگرم) ۲۵۰۰ ۳۰۰۰
ظرفیت سرنشین (نفر) ۵ ۷
حجم صندوق بار (لیتر) ۴۰۰ ۱۲۰ تا ۶۲۰
قیمت (دلار) ۳۳,۲۵۰ ۵۷,۰۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا