اخبار خارجیاسلایدر

نسل جدید سیتروئن C3 ایرکراس

سیتروئن فرانسه از نسل جدید کراس اور C3 ایرکراس با قوای محرکه متنوع و کابین هفت‌نفره رونمایی کرد.

به گزارش دنده 6 – C3 ایرکراس اواخر سال جاری میلادی راهی بازار خواهد شد تا یکی از کوچک‌ترین و ارزان‌ترین خودروهای هفت‌نفره اروپا باشد. با طول ۴.۳۹ متری، این خودرو به‌طور قابل‌توجهی کوتاه‌تر از داچیا جاگر (۴.۵ متر)، سیتروئن برلینگو XL برقی (۴.۸ متر) و لندرور دیسکاوری اسپرت (۴.۶ متر) است. همچنین باید گفت نسل جدید C3 ایرکراس بجای پلتفرم PFA1 قبلی که ریشه‌اش به پژو ۲۰۶ بازمی‌گردد از پلتفرم جدید استلانتیس برای خودروهای کوچک و ارزان‌قیمت استفاده می‌کند.
این پلتفرم در سیتروئن C3 کراس اور، فیات گرند پاندا و اوپل فرونترا بکار رفته و می‌تواند از چند نوع قوای محرکه پشتیبانی کند. خودروی موردبحث در آینده با قوای محرکه بنزینی، هیبریدی و برقی عرضه خواهد شد. مدل بنزینی به پیشرانه ۳ سیلندر ۱.۲ لیتری توربو پیورتک با ۱۰۰ اسب بخار قدرت مجهز است. این نیرو از طریق گیربکس ۶ سرعته دستی راهی چرخ‌های جلو می‌شود.

مدل هیبریدی نیز در واقع نسخه تکامل یافته از پیشرانه بنزینی است هرچند از ۴۰ درصد قطعات جدید از جمله زنجیر تایم بجای تسمه تایم استفاده می‌کند و توربو شارژر آن از نوع ژئومتری متغیر است. مدل هیبریدی سیتروئن C3 ایرکراس به گیربکس دوکلاچه و موتور برقی ۲۸ اسب بخاری و باتری لیتیوم یون ۴۸ ولتی مجهز است. فرانسوی‌ها مدعی هستند این سیستم می‌تواند تنها با تکیه بر موتور برقی نیمی از سفرهای درون‌شهری مشتریان را پوشش دهد. هر دو مدل بنزینی و هیبریدی به‌صورت پنج و هفت‌نفره در دسترس خواهند بود درحالی‌که مدل برقی فقط ظرفیت حمل پنج نفر را دارد.
مدل برقی C3 ایرکراس به همان قوای محرکه C3 برقی کوچک‌تر مجهز است و یک موتور برقی با ۱۱۱ اسب بخار قدرت چرخ‌های جلو را به حرکت درمی‌آورد. باتری لیتیوم آهن فسفات خودرو نیز ظرفیت ۴۴ کیلووات ساعتی دارد و می‌تواند با یک‌بار شارژ شعاع حرکتی ۳۰۰ کیلومتری را فراهم سازد. این رقم نسبت به شعاع حرکتی C3 برقی حدود ۲۷ کیلومتر کاهش را نشان می‌دهد. در سال آینده باتری بزرگ‌تری برای C3 ایرکراس برقی معرفی خواهد شد تا توان پیمایش آن را به بیش از ۴۰۰ کیلومتر برساند.

سیتروئن هنوز اشاره‌ای به صفر تا صد این مدل نداشته اما بی‌شک پرفورمنس آن کندتر از زمان ۱۰.۴ ثانیه‌ای مدل C3 برقی خواهد بود چراکه C3 ایرکراس ابعاد بزرگ و وزن بیشتری دارد. گفته می‌شود شاسی‌بلند موردبحث از پرفورمنس کافی برای تردد در ترافیک روزمره برخوردار می‌شود و بنابراین این موضوع به تمرکز سیتروئن روی ارائه خودرویی شهری اشاره دارد. همچنین مهندسان شرکت در توسعه خودرو اولویت اصلی را به راحتی اختصاص داده‌اند و از همان سیستم تعلیق C3 استفاده کرده‌اند.داخل کابین نسل جدید سیتروئن C3 ایرکراس یک نمایشگر سربالا برای راننده و یک نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی نصب شده است. صندلی‌های ردیف اول و دوم به دو درگاه شارژ USB-C مجهز هستند و مدل‌های فول مکس از شارژر بی‌سیم نیز برخوردار هستند. پیش‌فروش این خودرو از چند ماه دیگر شروع می‌شود و انتظار داریم قیمت آن از زیر ۲۵ هزار دلار برای مدل بنزینی پایه آغاز گردد. در انتها باید گفت داچیا جاگر تنها خودروی هفت‌نفره بازار اروپا با قیمت کمتر از ۲۵ هزار دلار است و قیمت پایه آن به حدود ۲۳ هزار دلار می‌رسد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا