اخبار خارجیاسلایدر

نسل جدید M5 سنگین‌تر از شورلت تاهو

ب‌ام‌و M5 که زمانی به وزن سبک و چابکی بالا شهرت داشت، در نسل جدید خود از بسیاری از خودروها مثل سدان‌های بزرگ الکتریکی و حتی پیکاپ‌ها سنگین‌تر شده است.

به گزارش دنده 6 – اپیدمی افزایش وزن خودروها پدیدهٔ جدیدی نیست و ترکیبی از الزامات ایمنی اجباری، افزایش امکانات و رشد ابعاد باعث شده خودرها طی سال‌ها سنگین‌تر شوند. از زمانی که اولین ب‌ام‌و M5 در سال ۱۹۸۴ معرفی شد، در هر نسل بعدی شاهد افزایش مداوم وزن بوده‌ایم ولی بااین‌وجود، تاکنون هرگز چنین جهش وزنی که در جدیدترین نسل M5 رخ داده است را ندیده بودیم. این خودرو با وزن ۲۴۴۵ کیلوگرم، حتی از برخی شاسی‌بلندهای فول سایز و پیکاپ‌ها هم سنگین‌تر است.

خودرو وزن
ب‌ام‌و M5 ۲۴۴۵ کیلوگرم
شورلت تاهو ۲۴۳۰ کیلوگرم
مرسدس میباخ S کلاس ۲۴۲۵ کیلوگرم
لوسید ایر سافایر ۲۴۲۰ کیلوگرم
رنجروور اسپرت ۲۳۱۰ کیلوگرم
ب‌ام‌و ۷۶۰i xDrive ۲۲۵۵ کیلوگرم
فورد F150 دو کابین ۲۲۴۰ کیلوگرم

این بزرگ‌ترین افزایش وزن در تاریخ M5 محسوب می‌شود. با نگاه به جدول زیر می‌توانید ببینید که روند افزایش وزن در نسل‌های مختلف M5 نسبتاً تدریجی بوده است. به‌عنوان‌مثال، نسل سوم یا E39 تنها ۵۰ کیلوگرم از نسل دوم سنگین‌تر بود و نسل قبلی M5 فقط ۲۵ کیلوگرم از نسل قبل‌تر از خود وزن بیشتری داشت درحالی‌که در نسل جدید ناگهان بیش از نیم تن به وزن سدان اسپرت ب‌ام‌و اضافه شده است.

نسل سال‌های تولید وزن تفاوت وزن
اول E28 ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۸ ۱۴۳۰ کیلوگرم
دوم E34 ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۵ ۱۶۷۰ کیلوگرم +۲۴۰ کیلوگرم
سوم E39 ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۳ ۱۷۲۰ کیلوگرم +۵۰ کیلوگرم
چهارم E60 ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ ۱۷۸۰ کیلوگرم +۶۰ کیلوگرم
پنجم F10 ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ ۱۸۷۰ کیلوگرم +۹۰ کیلوگرم
ششم F90 ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۳ ۱۸۹۵ کیلوگرم +۲۵ کیلوگرم
هفتم G90 ۲۰۲۴ ۲۴۴۵ کیلوگرم +۵۵۰ کیلوگرم

M5 جدید در قیاس با رقبای آمریکایی که قبلاً به خاطر سنگین‌تر و تنبل‌تر بودن نسبت به سوپرسدان ب‌ام‌و مورد تمسخر قرار می‌گرفتند هم حالا سنگین‌تر شده است. برای مقایسه، دوج چارجر هلکت ۲۰۷۳ کیلوگرم وزن داشت که ۳۷۲ کیلوگرم از M5 جدید کمتر است. کادیلاک CT5-V بلک‌وینگ، رقیب مستقیم M5 در آمریکا نیز به میزان چشمگیر ۵۷۵ کیلوگرم سبک‌تر است. شرم‌آور است که حتی i5 M60 تمام الکتریکی با باطری ۸۰ کیلووات ساعتی هم ۶۵ کیلوگرم سبک‌تر از M5 است. به گفته ب‌ام‌و، سیستم پلاگین‌هیبریدی M5 جدید ۴۰۰ کیلوگرم وزن دارد و بدون این سیستم وزن خودرو به حدود ۲۰۴۰ کیلوگرم می‌رسید.

به نظر می‌رسد اضافه‌وزن به یک مشکل سیستماتیک در ب‌ام‌و تبدیل شده باشد زیرا این مشکل حتی در خودروهای غیرهیبریدی این شرکت مثل M2 با وزن ۱۷۳۰ کیلوگرم هم دیده می‌شود درحالی‌که در XM با ۲۷۵۰ کیلوگرم به اوج رسیده است. می‌توان موارد مختلفی مثل قوانین آلایندگی اروپا و استراتژی اشتراک پلت‌فرم ب‌ام‌و در الکتریکی‌سازی را مقصر این اتفاق دانست ولی میدانیم که از لحاظ تکنولوژی نباید چنین افزایش وزن چشمگیری را در M5 شاهد باشیم. خودروهای هیبریدی نباید این‌قدر سنگین باشند. برای گرفتن تنها ۱۹۰ اسب بخار قدرت از سیستم هیبریدی، نیازی به پکیج باطری ۱۸.۶ کیلووات ساعتی نیست. به‌عنوان‌مثال، کوروت E-Ray برای ۱۶۰ اسب بخار از یک پکیج باطری ۱.۹ کیلووات ساعتی استفاده می‌کند و تنها حدود ۳۰ کیلوگرم از M2 سنگین‌تر است.

همچنین خودروهای پرفورمنس هیبریدی لازم نیست از نوع پلاگین باشند زیرا شارژر داخلی باعث افزایش وزن می‌شود. یک نفر بگوید برد تمام الکتریکی ۴۰ کیلومتری چه ضرورتی برای M5 دارد؟ البته مطمئناً قوانین آلایندگی اروپا سخت‌گیرانه‌تر از آمریکا هستند اما سدان‌های پرفورمنس مقدس ب‌ام‌و باید آخرین خودروهایی باشند که تسلیم این قوانین می‌شوند. ب‌ام‌و اما در پاسخ به این انتقاد می‌گوید سیستم هیبریدی معمولی پرفورمنس را به‌طور موقت تقویت می‌کند درحالی‌که سیستم پلاگین‌هیبریدی انرژی مداوم را ارائه خواهد کرد. این شرکت معتقد است وزن M5 با سیستم هیبریدی غیر پلاگین به حدود ۲۲۲۰ کیلوگرم می‌رسید اما رئیس بخش M گفته است:

منطقی بود که تمام مسیر را طی کنیم و از حداکثر مزیت الکتریکی‌سازی بهره ببریمدر همین حال، با استفاده از باطری‌های چگالی بالا می‌توان خودروی هیبریدی سبک‌وزنی ساخت و این موضوع را پورشه با ۹۱۱ GTS جدید ثابت کرده اما ب‌ام‌و این مسیر را طی نکرده است. استراتژی این شرکت برای ادغام موتور الکتریکی در یک پیشرانهٔ بنزینی قدیمی قطعاً مزیت‌های خود را خواهد داشت اما کاهش وزن جزء آن‌ها نیست. M5 همچنان از سامانهٔ چهارچرخ محرک معمولی با گیربکس اتوماتیک و شافت‌های انتقال قدرت جلو استفاده می‌کند و حالا یک موتور الکتریکی هم به این قطعات اضافه شده است.

افزایش نیم تنی وزن، تأثیر خود را روی پرفورمنس M5 هم نشان می‌دهد زیرا درحالی‌که M5 کامپتیشن قبلی با ۶۲۵ اسب بخار قدرت ظرف ۳.۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید، نسل جدید با وجود بیش از ۱۰۰ اسب بخار قدرت بیشتر، این کار را در ۳.۵ ثانیه انجام می‌دهد. علاوه بر این، هنوز مشخص نیست این اضافه‌وزن چه تأثیری روی شخصیت و رانندگی پیست محور M5 خواهد گذاشت یعنی چیزی که سوپرسدان ب‌ام‌و همیشه به آن شهرت داشته است.

هرچند ما از محدودیت‌های مهندسی ب‌ام‌و خبر نداریم ولی این چیزها از دید خریداران مخفی هستند. مهم نیست M5 چقدر قدرت دارد، این خودرو هرگز نخواهد توانست از این واقعیت که از شورلت تاهو و فورد F150 سنگین‌تر است فرار کند. زمانی را به یاد دارید که برندهایی مثل آئودی، کادیلاک، جگوار و مرسدس همگی به دنبال مغلوب کردن M3 و M5 بودند؟ هیچ‌کدام از آن‌ها واقعاً در این هدف موفق نشدند و سدان‌های اسپرت رقیب همیشه زیر سایهٔ غول باواریا قرار داشتند اما حالا مشخص شد رقبا تنها کاری که باید می‌کردند این بود که بنشینند و منتظر بمانند تا ب‌ام‌و با دست خودش M5 را نابود کند.

مقایسه مشخصات فنی M5 جدید با نسل قبلی و کادیلاک CT5-V بلک‌وینگ

کادیلاک CT5 بلک‌وینگ ب‌ام‌و M5 F90 ب‌ام‌و M5 کامپتیشن ب‌ام‌و M5 CS ب‌ام‌و M5 G90
پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو ۴.۴ لیتری V8 توربو هیبرید
قدرت ۶۶۸ اسب بخار ۶۰۰ اسب بخار ۶۲۵ اسب بخار ۶۳۵ اسب بخار ۷۲۷ اسب بخار
گشتاور ۸۹۵ نیوتن متر ۷۵۰ نیوتن متر ۱۰۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۳.۷ ثانیه ۳.۴ ثانیه ۳.۳ ثانیه ۳.۰ ثانیه ۳.۵ ثانیه
وزن ۱۸۷۰ کیلوگرم ۱۸۹۵ کیلوگرم ۱۸۹۵ کیلوگرم ۱۸۲۵ کیلوگرم ۲۴۴۵ کیلوگرم
قیمت ۹۴,۸۹۵ دلار ۱۱۱,۸۹۵ دلار ۱۱۷,۴۹۵ دلار ۱۴۳,۹۹۵ دلار ۱۲۰,۶۷۵ دلار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا