اخبارفناوری و تکنولوژی

نقش میکروالکترونیک در تقویت قدرت دفاعی و تاب‌آوری زیر ساخت‌ها در شرایط بحران

اینفوگرافی برنامه ملی میکروالکترونیک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نشان می‌دهد صنعت میکروالکترونیک نه تنها به افزایش کیفیت و کارایی در صنایع مختلف کمک می‌کند، بلکه نقش کلیدی در تقویت قدرت دفاعی و ارتقای تاب‌آوری زیرساخت‌ها در شرایط بحران‌ها و چالش‌های جهانی دارد.

به گزارش دنده6 :  صنعت میکروالکترونیک نقش حیاتی در بهبود عملکرد اقتصادی، قدرت ملی و تاب‌آوری جوامع مدرن ایفا می‌کند و از نظر اقتصادی، این صنعت با افزایش بهره‌وری و ایجاد فرصت‌های جدید در بازارهای جهانی، به رشد و توسعه صنایع مختلف کمک می‌کند به ویژه، کاربردهای پیشرفته مانند هوش مصنوعی و خودروهای خودران که به واسطه پیشرفت‌های صنعت ریزتراشه به وجود آمده‌اند، نقش بزرگی در تحول اقتصادی و ایجاد بازارهای جدید دارند.

همچنین، در حوزه قدرت ملی، صنعت میکروالکترونیک به توسعه سیستم‌های پیشرفته نظامی و دفاعی و حفاظت از اطلاعات حیاتی کمک می‌کند. از دیدگاه تاب‌آوری، این صنعت به بهبود زیرساخت‌های حیاتی و سیستم‌های ضروری در مواجهه با بحران‌ها و تغییرات ناگهانی همانند پاندمی کرونا، یاری می‌رساند.

با توجه به اهمیت این صنعت، سرمایه‌گذاری در توسعه و پیشبرد آن به‌منظور تقویت ابعاد اقتصادی، اقتداری و تاب‌آوری ضروری است. صنعت میکروالکترونیک نه تنها به افزایش کیفیت و کارایی در صنایع مختلف کمک می‌کند، بلکه نقش کلیدی در تقویت قدرت دفاعی و ارتقاء تاب‌آوری زیرساخت‌ها در شرایط بحران‌ها و چالش‌های جهانی دارد.

اینفوی حاضر از سوی برنامه ملی میکروالکترونیک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در اختیار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) قرار گرفت و در آن در خصوص اهمیت و ضرورت صنعت ریزتراشه در سه بخش اقتصادی، اقتداری و تاب‌آوری به تفکیک پرداخته است.

در این اینفوگرافی با اشاره به اهمیت میکروالکترونیک در حوزه هوش مصنوعی، تاکید شده است توسعه مدل‌های پیشرفته هوش مصنوعی وابسته به جدیدترین نسل‌های ریزتراشه است و بدون ریزتراشه‌های هوش مصنوعی شرکت انویدیا، چت جی‌پی‌تی امروزی وجود نداشت.

همچنین در خودروهای الکتریکی نیز از چند هزار ریز تراشه استفاده می‌شود و میکروالکترونیک یکی از ستون‌های توسعه صنعت خودروی مدرن به شمار می‌آید.

در کنار آن یکی از مهمترین مؤلفه‌های یک ابرقدرت جهانی، دسترسی پایدار به پیشرفته‌ترین نسل فناوری ریز تراشه است و بدون ریز تراشه هیچ جنگنده‌،‌ موشک، خودروی نظامی و بسیاری دیگر از ادوات دفاعی وجود نخواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا