اخبارفناوری و تکنولوژی

نوعی جلبک‌ که زمین را خنک می‌کنند

یک پژوهش جدید نشان می‌دهد نوع معمولی از جلبک‌های اقیانوس، نقشی مهم در تولید ترکیبی دارد که به خنک شدن آب و هوای زمین کمک می‌کند.

به گزارش دنده6  از وبگاه فیز، یافته‌های پژوهشگران دانشگاه ایست آنگلیای انگلیس و دانشگاه اقیانوس‌شناسی چین، فهم ما را از نحوه تأثیر این موجودات دریایی کوچک زمین تغییر می‌دهد.

پژوهشگران جلبک‌های قهوه‌ای Pelagophyceae را به‌عنوان تولیدکنندگان فراوان و مهم ترکیبی به نام دی‌متیل سولفونیوپروپیونات یا DMSP شناسایی کردند.

جلبک قهوه ای یکی از انواع فراوان جلبک‌های روی زمین است، اما قبلاً به عنوان تولیدکنندگان مهم دی‌متیل سولفونیوپروپیونات شناخته نمی‌شدند.

این کشف مهم است؛ زیرا دی‌متیل سولفونیوپروپیونات یک ترکیب کمک‌کننده در برابر تغییرات ناخوشایند و یک منبع غذایی برای سایر میکروارگانیسم‌ها (میکروب‌ها) و منبع اصلی گازهای خنک‌کننده آب و هوا است.

هر سال میلیاردها تُن دی‌متیل سولفونیوپروپیونات در اقیانوس‌های زمین توسط میکروارگانیسم‌های دریایی تولید می‌شود که با محافظت در برابر وقایع گوناگون از جمله تغییرات شوری، سرما، فشار بالا و استرس اکسیداتیو به زنده ماندن آن‌ها کمک می‌کند.

نکته مهم این است که دی‌متیل سولفونیوپروپیونات منبع اصلی گاز فعال آب و هوایی به نام دی متیل سولفید (DMS) است که به بوی ساحل معروف است.

این پژوهش نشان می‌دهد که تولید دی‌متیل سولفونیوپروپیونات و در نتیجه انتشار دی متیل سولفید در جَو، احتمالاً بیش از آنچه قبلاً تصور می‌شد بر خنک شدن زمین تأثیر دارد و بر نقش مهم میکروب‌ها در تنظیم آب و هوای جهانی تأکید می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا