اخبار خارجیاسلایدر

هزینه تولید یک ناو هواپیمابر چقدر است؟

حتماً شما هم با دیدن ناوهای هواپیمابر بزرگ و غول‌آسا به این فکر افتاده‌اید که هزینه تولید یک ناو هواپیمابر چقدر است.

به گزارش دنده 6 – ناو هواپیمابر جزو تجهیزاتی نیست که روزه رؤیت شود و برخلاف تانک‌ها امکان خرید آن وجود ندارد! اما برخی کشورها تولید کننده ناوهای هواپیمابر هستند و همانند داشتن برنامه‌های فضایی و هسته‌ای، به‌کارگیری این سازه‌های دریایی عظیم‌الجثه نشان دهنده قدرت و ثروت یک کشور خواهد بود. در واقع ناوهای هواپیمابر پایگاه‌های دریایی شناوری هستند که می‌توانند دور دنیا را بدون سوخت‌گیری مجدد طی کنند؛ اما همه این موارد هزینه بالایی را طلب می‌کنند. با این تفاسیر، هزینه تولید یک ناو هواپیمابر چقدر است؟

جدیدترین ناو هواپیمابر آمریکا که از نظر فنی نیز پیشرفته‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود بالاترین هزینه تولید را داشته است. ناو یو اس اس جرالد آر فورد در سال ۲۰۱۷ توسعه یافته و هزینه‌ای بالغ بر ۱۳.۳۲ میلیارد دلار داشته است. با صرف بیش از ۱۳ میلیارد دلار، این ناو هواپیمابر نسبت به ناو نسل قبلی کلاس نیمیتز دارای عرشه پروازی بزرگ‌تر، سیستم لانچ الکترومغناطیس و تجهیزات پیشرفته جدید بجای نسخه‌های هیدرولیکی قدیمی است. ناو هواپیمابر بعدی کلاس فورد که قرار است در جولای ۲۰۲۵ تحویل شد جان اف کندی نام دارد و هزینه تولیدش به ۱۲.۷ میلیارد دلار می‌رسد. در کنار ناو جان اف کندی، ناوهای اینترپرایس با هزینه تولید ۱۲.۸ میلیارد دلار و دوریس میلر با هزینه ۱۲.۷ میلیارد دلار جلب‌توجه می‌کنند.

باید دانست هزینه تولید هر ناو هواپیمابر کلاس نیمیتز به حدود ۴.۵ میلیارد دلار می‌رسد. با اینکه رقم یاد شده تفاوت زیادی با ارقام قبلی دارد اما نیروی دریایی آمریکا می‌گوید هزینه‌های مالکیت و نگهداری ناوهای کلاس فورد در بازه زمانی ۵۰ ساله حدود ۵ میلیارد دلار کمتر خواهد بود. این رقم برای ناو کلاس نیمیتز و یو اس اس جرالد آر فورد به ترتیب ۳۲.۱ و ۲۶.۸ میلیارد دلار تخمین زده شده است. بخش اعظم این هزینه‌ها به سرویس و نگهداری، عملیات و پرسنل و سیستم‌های مختلف تعلق دارد و طراحی ناوهای کلاس فورد به گونه‌ای انجام شده که تعداد پرسنل و سرویس‌های نگهداری آن کمتر باشد. برای مثال، یو اس اس جرالد آر فورد اولین ناو هواپیمابری است که از سیستم‌های تمام برقی بجای خطوط سرویس بخار قبلی استفاده می‌کند.

بسیاری از ناوهای کلاس نیمیتز فعلی در آستانه رسیدن به سن ۵۰ سال هستند و با وجود برخی تأخیرها در تولید ناوهای کلاس فورد، نیروی دریایی آمریکا باید درباره بازنشستگی ناوهای فعلی یا ادامه استفاده از آن‌ها تصمیم بگیرد. ناوهایی همچون یو اس اس نیمیتز بجای بازنشستگی اولیه در سال ۲۰۲۵ بازهم به خدمت گرفته می‌شوند و شاید این آخرین برنامه استفاده از ناوهای نیمیتز باشد. نکته جالب اینکه بازنشسته کردن یک ناو هواپیمابر و جدا کردن قطعات آن فرایندی پیچیده و پر هزینه است که شاید گاهی اوقات سخت‌تر از ادامه به‌کارگیری آن باشد چراکه راکتور ناو هواپیمابر باید جمع آوری شده و زباله‌های هسته‌ای به دقت راهی تأسیسات ذخیره‌سازی مخصوص شوند. شرکت‌های زیادی برای این کار وجود نداد و شاید به همین خاطر است که به تنها سه شرکت برای جدا کردن راکتور ناو یو اس اس اینترپرایس اعلام آمادگی کردند. اما زمانی که طول عمر حدود ۵۰ ساله و توانایی تردد در سراسر جهان بدون نیاز به سوخت‌گیری را در نظر بگیرید، قابل‌درک خواهد بود که چراکه ناوهای هواپیمابر علیرغم هزینه تولید و نگهداری بالا همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا