اخباراخبار داخلیاختصاصی دنده 6اسلایدر

هم‌چنان اندر خم یک کوچه‌ایم

روز گذشته سیدحمید حسینی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران در چهاردهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی به نکته‌ای اشاره کرد که از جهات مختلف از جمله تولید خودرو، قابل تامل و البته تلخ بود.
وی گفت: رتبه نخست ارزش معاملات محصولات پتروشیمی متعلق به کشور چین است که رقم هزار و ۷۲۹ میلیارد دلار را به ثبت رسانده است.
به گفته‌ی این فعال اقتصادی مجموع ارزش معاملات صنعت پتروشیمی ایران در سال گذشته 38 میلیارد دلار بوده است تا حتی جزو ۱۰ کشور اول دنیا در این عرصه نباشد.
اگر کنجکاو شده‌اید این آمار و اعداد چه ارتباطی با مقوله‌ی خودرو دارد لازم است به بخشی از سخنرانی یکی دیگر از حاضران در این همایش نیز توجه کنیم.
شخصی که در بدو امر، به نظر می‌رسید حضورش بی‌ارتباط با این همایش باشد؛
بیوک علیمرادلو، مدیر عامل گروه خودروسازی بهمن.
وی در این مراسم به سرعت پیشرفت کشور چین در عرصه خودروسازی و سفر اخیر خود به این کشور جهت حضور در نمایشگاه خودروی شانگهای که از مهم‌ترین رویدادهای خودرویی جهان است اشاره کرد و گفت: برای من تغییر آب و هوای شهر ۳۰ میلیونی شانگهای در مقایسه با چند سال قبل به هیچ عنوان باورکردنی نبود. زمانی متوجه دلیل این تغییر می‌شویم که بدانیم بیش از ۹۰ درصد خودروهای این شهر برقی هستند.
علیمرادلو در ادامه به نمایش ۹۵ درصدی خودروهای برقی تولید چین در نمایشگاه شانگهای اشاره کرد و اظهار داشت: در تولید و ساخت خودروهای برقی، کاهش وزن یک ضرورت است و این‌جاست که محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های آن بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرند. نکته‌ای که داخل کشور هیچ جایگاهی ندارد تا چین بزرگترین خریدار محصولات پتروشیمی ما باشد و پس از تبدیل آن به کالاهای مصرفی آن را با چندین برابر قیمت به خود ما و دیگر کشورها به فروش برساند.
با قرار دادن اظهار نظر یکی دیگر از فعالان حوزه پتروشیمی کشور در این همایش در کنار دو مطلب فوق که واقعیتی انکارناپذیر است به یک نتیجه هولناک می‌رسیم؛
اغلب شرکت‌های دانش‌بنیان کشور، دروغ‌بنیانی بیش نبوده تا بر اساس روابط بتوانند وام‌های کلان بگیرند که نمونه‌ی پروموت شده‌ی آن مستعان ۱۱۰ است و در عرصه پتروشیمی هم کم نیستند.
بله این روزها صحبت ثبت‌نام مجدد برای خودروهای وارداتی چینی و داخلی با مسدود کردن ۱۰۰ میلیون تومان در بانک‌های کشور، داغ است حال آن‌که موضوع داغ در چین که تا چند سال قبل هیچ جای مهمی در خودرسازی دنیا نداشت، کشف بازارهای جدید خودروهای برقی خود در اروپا و آمریکاست بی‌توجه به ایران. چرا که منفعت بازی‌گردان‌های داخلی و خارجی در عرصه اقتصاد و خودرو، شرایطی است که می‌بینیم. نبود هیچ چشم‌اندازی برای تغییر کیفیت زندگی در این کشور.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا