اخبار داخلی

هوندا CR-V و ZR-V وارداتی

ثبت نام دو خودروی جدید برای پیش‌فروش طرح واردات مخصوص جانبازان شروع شده است. هوندا CR-V  و ZR-V مدل ۲۰۲۴ تایید قانونی برای ورود به ایران دارند.

به گزارش دنده 6 – دی‌ماه ۱۴۰۲ هوندا وزل (Vezel) در کلاس کراس‌اور کوچک با ابعاد مشابه ام‌وی‌ام X33 مجوز واردات گرفت. این خودروی چینی، همراه پیشرانه‌ی ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی، امکانات چندانی ندارد؛ اما کراس‌اورهای مشهور هوندا مثل CR-V  و ZR-V می‌توانند علاقه‌مندان زیادی را در بازار ایران، جذب کنند.

هوندا در سراسر دنیا، به عنوان یک خودروساز درجه یک ژاپنی شناخته می‌شود؛ ولی برای مردم ایران به حاشیه رفته است و شهروندان کشورمان با تویوتا و مزدا و نیسان آشنایی بیشتری دارند. حتی در زمان آزادسازی نسبی واردات خودرو که از اوایل دهه‌ی ۸۰ خورشیدی تا سال ۱۳۹۶ انجام شد، تعداد بسیار محدودی از محصولات هوندا به بازار ایران رسیدند.  نام هوندا برای مردم ما، انواع موتورسیکلت‌های را یادآوری می‌کند اما این برند، بیش از یک قرن سابقه دارد و هم‌اکنون در گروه ۱۰ خودروساز مهم دنیا است.

مشابه وزل، CR-V  و ZR-V هم نسخه‌ی مونتاژ چین دارند که احتمالا برای ورود به ایران، انتخاب خواهند شد. در بازار جهانی، CR-V یکی از پرفروش‌ترین کراس‌اورهای اندازه متوسط دنیا است و از سال ۱۹۹۵ تاکنون با ۶ نسل تولید شده. در سمت دیگر، ZR-V که ابعاد کوچک‌تر از CR-V  دارد، سال ۲۰۲۳ معرفی شد و محصولی کاملا جدید محسوب می‌شود. هر دو خودرو، پیشرانه‌های متنوع دارند با فناوری هیبرید یا ساده دارند؛ اما احتمالا با نسخه‌ی پایه وارد ایران خواهند شد.

طراحی بیرونی و نمای بدنه هوندا CR-V  و ZR-V وارداتی

چراغ‌های باریک و جلوپنجره‌ی بزرگ با طرح ۶ ضلعی در CR-V  دیده می‌شوند. این خودرو، وابستگی چندانی به ادوات پلاستیکی ندارد و حتی برای سپر، تقریبا تمام ادوات را با فلز هم‌رنگ بدنه ارایه می‌‌کند. حجم‌دهی بدنه در هوندا CR-V، جلوه‌‌ی عضلانی و تهاجمی دارد.

در ZR-V ساختار جلوپنجره ساده‌تر است و مشابه بسیاری دیگر کراس‌اورهای کوچک دنیا، سپر پلاستیکی ارایه می‌دهد. این مدل برخلاف CR-V، چراغ‌های ساده و کاملا مستقل از دیگر اجزای بدنه دارد؛ اما به لطف خطوط روی بدنه، حس اسپرت مورد انتظار از یک خودروی ساخت هوندا را فراهم می‌کند.

هوندا C-RV نمای جانبی

نمای جانبی CR-V جدید باوجود شیب در شیشه‌ی عقب، حالت مکعبی و کلاسیک بدنه را حفظ کرده است. مدل پایه، ادوات پلاستیکی در گلگیر و رکاب دارد اما نسخه‌های سفارشی، فاقد تجهیزات سیاه‌رنگ هستند و لوکس‌تر دیده می‌شوند. خطوط روی بدنه، شامل پیوند بین چراغ‌های جلو و عقب، حاشیه‌ی گلگیرها و رکاب است؛ اما چندان پیچیده نیست.  این خودرو برای غالب کشورهای دنیا با رینگ آلومینیوم ۱۸ اینچ سیاه و آینه بغال‌های مشکی ارایه می‌شود.

هوندا Z-RV k نمای جانبی

هوندا ZR-V به دلیل شیب سقف در انتهای بدنه، حس اسپرت بیشتری دارد. این موضوع، خصوصا با رینگ‌های ۱۸ اینچ روی بدنه‌ی کوچک‌، تقویت می‌شود. خطوط حجم‌دهنده برای ZR-V، ساده و کم‌عمق هستند. این کراس‌اور به شکل استاندارد، فاقد ریل باربند است و چندان مرتفع به نظر نمی‌رسد.

هوندا C-RV نمای پشت

در نمای پشت CR-V، چراغ‌های کشیده به سمت سقف وجود دارد که سبک طراحی ولوو را تداعی می‌کند. روی کاپوت عقب، حجم‌دهی ساده و حساب‌شده دیده می‌شود. مشابه نمای جانبی، سپر سیاه مخصوص مدل پایه و سپر هم‌رنگ بدنه، برای نمونه‌های آپشنال (سفارشی) وجود دارد. جایگاه ویژه برای خروجی اگزوز، از نکات مثبت در طراحی CR-V است.

هوندا Z-RV نمای پشت

چراغ‌های نسبتا بزرگ، سپر پلاستیکی سیاه و حجم‌دهی ساده، نمای پشت هوندا ZR-V را مشابه خودروهای چینی نشان می‌دهد. حالت گرد و تخم مرغی، همراه با خروجی اگزوز داخل سپر، نکات مثبت در طراحی این خودروهستند.  مدل‌های سفارشی هوندا ZR-V، تزئینات کروم مخصوص نمای عقب دارند.

هوندا CR-V طول ۴,۶۹۴ و عرض ۱,۸۶۶ و ارتفاع ۱,۶۸۲  میلی‌متر همراه فاصله محوری ۲,۷۰۱  میلی‌متر دارد. برای CR-V، طول ۴,۵۶۷  و عرض ۱,۸۳۹ و ارتفاع ۱,۶۱۰  میلی‌متر همراه فاصله محوری۲,۶۵۴   میلی‌متر ارایه شده است. با شرایط ذکر شده، هوندا CR-V از تویوتا راوفور موجود در ایران، حدود ۱۰ سانتی‌متر طول و فاصله محوری بیشتر دارد. هوندا ZR-V هم نسبت به هیوندای توسان و کیا اسپورتیج، ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر ابعاد بزرگ‌تر فراهم می‌کند و تقریبا هم‌اندازه‌ی تویوتا راوفور است.

 

نمای داخلی هوندا CR-V  و ZR-V وارداتی

طراحی کابین و ادوات داشبورد برای کراس‌اورهای هوندا، تفاوت چندانی ندارد. نمایشگر ایستاده روی داشبورد و پنل دیجیتال پشت فرمان، برای CR-V  و ZR-V ارایه می‌شود اما، مدل بزرگ‌تر از مواد باکیفیت‌تر استفاده می‌کند. مانیتور لمسی ۷ و ۹ و ۱۲/۳ اینچ، در نسخه‌های مختلف این خودرو استفاده شده است.

هوندا C-RV نمای داخلی
هوندا C-RV

صندلی‌های چرم و تودری‌های مبله برای هردو خودرو وجود دارد. نکته‌ی عجیب اینکه، دسته‌ی دندی سنتی از ZR-V مدل ۲۰۲۴ حذف شده است و حس یک خودروی مدرن را تداعی می‌کند اما CR-V  طرح کنسول قدیمی به اهرم تعویض دنده دارد. استارت دکمه‌ای و ترمز دستی برقی (غیر اهرمی) در هردو خودو نصب شده است.

هوندا Z-RV نمای داخلی
هوندا Z-RV 

کراس‌اورهای هوندا، به راحتی ۴ سرنشین بلندقد را جای می‌دهند. بعضی مدل‌های CR-V  سه ردیف صندلی هستند اما نسخه‌ی پایه با ۴ صندلی، ۶۱۲ لیتر فضای صندوق عقب دارد.این مورد برای ZR-V، معادل ۳۸۰ لیتر است.

پیشرانه و تجهیزات  فنی CR-V  و ZR-V وارداتی

هنوز مشخص نیست خودروهای هوندا همراه با کدام نوع محرک وارد ایران می‌شوند. احتمالا نسخه‌ی پایه برای این کراس‌اورها ارایه خواهد شد تا قیمت نهایی، کاهش یابد. دیگر موضوع مهم، نصب گیربکس CVT برای تمام مدل‌های CR-V  و ZR-V بازار جهانی بدون استثناء است. طبیعتا سیستم دو دیفرانسیل یا محرک جلو آپشن انتخابی این خودروها است.

هوندا CR-V جدید نمای اصلی

هوندا CR-V  در بازار جهانی، موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ با قدرت ۱۹۰ اسب بخار و گشتاور ۲۴۳ نیوتن‌متر دارد. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت CR-V  با موتور ۱۹۰ اسب بخار، ۹ تا ۱۰ ثانیه است و ۷ لیتر در صد کیلومتر، میانگین مصرف سوخت دارد.

مدل پایه از ZR-V هم موتور ۱/۵ لیتر توربو دارد اما از CR-V کمی ضعیف‌تر است. قدرت ۱۸۰ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتن‌متر، ZR-V را در زمان ۹ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رساند و میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در صد کیلومتر فراهم می‌کند.

هوندا Z-RV نمای چراغ

باتوجه به تخفیف مالیاتی برای خودروهای وارداتی برقی و کم‌مصرف ، ممکن است CR-V  و ZR-V پلاگین هیبرید مونتاژ چین نیز به ایران وارد شوند. این مدل‌ها از ترکیب موتور ۲ لیتر تنفس طبیعی با محرک برقی، ۱۸۵ اسب بخار قدرت و ۱۸۵ نیوتن‌متر گشتاور می‌گیرند. سرعت‌گیلر صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۰ ثانیه، نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر برساعت و میانگین مصرف سوخت ۱/۵ تا ۲ لیتر بنزین در صد کیلومتر، مشخصات CR-V  و ZR-V سری eCVT  هستند. این خودرو فقط با سیستم دیفرانسیل جلو عرضه می‌شوند.

قیمت هوندا CR-V  و ZR-V در بازار جهانی و ایران

هوندا CR-V مونتاژ چین با موتور ۱/۵ لیتر توربو و سیستم دو دیفرانسیل، آستانه قیمت ۲۴ هزار دلار دارد. این کراس‌اور، همراه سیستم پلاگین هیبرید، حدود ۴ هزار دلار گران‌تر است. هوندا ZR-V، به قیمت ۲۲ هزار دلار فروخته می‌شود. از مجموع اطلاعات موجود و هزینه‌های مرتبط با خودروهای وارداتی، هوندا CR-V  و ZR-V برای مشتری ایرانی، حداقل ۲/۸ تا ۳ میلیارد تومان هزینه خرید خواهند داشت. این پیش‌بینی البته برای مدل‌های پایه و فاقد امکانات اضافی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا