اخبار خارجیاسلایدر

ویژگی‌های عجیب و شگفت انگیز خودروهای فرمول یک

قطعاً، اکتشافات و خلاقیت‌ها در دنیای فرمول یک به هیچ وجه محدود به مواردی نیست که تا به حال گفته شده است. خودروهای فرمول دنیایی از نوآوری‌ها و ویژگی‌های بی‌نظیر هستند که گاهی اوقات شگفت‌انگیز و عجیب به نظر می‌آیند. در سری از مقالات هفته نامه مجله پدال به چند مورد از ویژگی‌های عجیب و کمتر شناخته شده در مورد خودروهای فرمول یک اشاره می‌کنیم. با دنده 6 همراه باشید.

قدرت ترمز
به گزارش دنده 6 – جالب است بدانید خودروهای فرمول یک قادرند از ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در حدود ۲.۵ ثانیه شتاب بگیرند و سپس در کمتر از دو ثانیه از همین سرعت به صفر کاهش یابند. قدرت ترمزگیری این خودروها به حدی زیاد است که راننده در هنگام ترمزگیری شدید، شتاب منفی تا ۵G را تجربه می‌کند.

دمای موتور در هنگام استارت
موتورهای فرمول یک نمی‌توانند در دمای معمولی روشن شوند. قبل از روشن کردن موتور، باید با استفاده از یک دستگاه خارجی، روغن موتور به طور خاصی گرم شود تا در دمای تقریبا ۸۰ درجه سلسیوس برسد. این کار به جلوگیری از آسیب به موتور در اثر اصطکاک در هنگام استارت در دماهای پایین کمک می‌کند.

مواد سازنده بدنه خودروهای فرمول یک
بدنه خودروهای فرمول یک از یک ماده بسیار پیشرفته و سبک به نام فیبر کربن ساخته شده است. این ماده به قدری قوی است که می‌تواند از راننده در برابر نیروهایی بیش از ۵۰ برابر نیروی جاذبه زمین (G-force) محافظت کند، ضمن اینکه وزن کمی دارد.

مصرف سوخت و اسپری‌ آب
خودروهای فرمول یک می‌توانند با هر لیتر سوخت تقریبا ۷۵ کیلومتر طی کنند، اما به دلیل سرعت‌های بالا و نیاز به توان بالا، مصرف سوخت آن‌ها به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد. علاوه بر این، برخی تیم‌ها از اسپری‌های آب برای خنک کردن خودرو در زمان‌های خاص استفاده می‌کنند.

صدای بلند خودروهای فرمول یک
صدای ایجاد شده توسط موتورهای فرمول یک به قدری بلند است که می‌تواند به بیش از ۱۴۰ دسی‌بل برسد که تقریبا معادل صدای یک هواپیما در زمان پرواز است. این سطح از صدا می‌تواند آسیب زیادی به سیستم شنوایی بدن انسان بزند.

تایرها
با وجود اینکه تایر خودروهای فرمول یک تحمل سرعت و فشار بالایی را دارند بسیار زود مستهلک می‌شوند. به طوری که در یک گرندپری هرتیم ۲۶ دست تایر برای دو خودروی خود استفاده می‌کند.

بازیافت انرژی حرارتی و جنبشی
خودروهای فرمول یک قابلیت‌های پیشرفته‌ای برای بازیافت انرژی دارند. یکی از این راه‌ها  به دست آوردن انرژی از حرارت گازهای خروجی موتور است. MGU-H بخشی از سیستم هیبریدی است که انرژی حرارتی موجود در گازهای اگزوز را به انرژی الکتریکی تبدیل کرده و آن را ذخیره می‌کند. این انرژی می‌تواند برای افزایش قدرت یا بهبود کارایی موتور استفاده شود. همچنین سیستم بازیابی انرژی جنبشی (ERS) قابلیت دیگری است که به خودرو اجازه می‌دهد که انرژی تلف شده در هنگام ترمزگیری را بازیابی و ذخیره کند و در زمان‌های نیاز به عنوان انرژی اضافی برای تقویت قدرت موتور استفاده کند.

سیستم هیدرولیک خودروهای فرمول یک
خودروهای فرمول یک از سیستم‌های هیدرولیک پیچیده‌ای برای کنترل بال‌ها، کلاچ، و حتی تعویض دنده استفاده می‌کنند. این سیستم‌ها باید تحت فشار و دمای بالا کار کنند و دقت بالایی داشته باشند. پیچیدگی سیستم‌ها و اهمیت حیاتی‌شان برای عملکرد، آن‌ها را به یکی از حیاتی‌ترین و دقیق‌ترین بخش‌های خودرو تبدیل کرده است.

فرمان خودروهای فرمول یک
فرمان یک خودروی فرمول یک به خودی خود یک تکنولوژی پیشرفته است، با صفحه‌های نمایش، دکمه‌ها، و دستورهایی که راننده را قادر می‌سازد تنظیمات پیچیده‌ای مانند تنظیمات پیشرانه، تنظیمات ارتفاع، و غیره را همگام با حرکت کنترل کند.این ویژگی‌ها تنها بخشی از دنیای پیچیده و فوق پیشرفته فرمول یک را نشان می‌دهند، که هر ساله با نوآوری‌های بیشتری مواجه است تا هم میزان ایمنی را بالا برده و هم پرفورمنس خودروها را به سطح بالاتری برساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا