اخبار خارجیاسلایدر

پایان تولید تمام خودروهای جگوار

جگوار تا پایان امسال به تولید تمام محصولات خود پایان خواهد داد تا برای آغاز استراتژی تمام الکتریکی در سال ۲۰۲۵ آماده شود. 

به گزارش دنده 6 – بیش از سه سال از زمانی که جگوار استراتژی بازسازی خود را برای حرکت به سمت الکتریکی‌سازی مطرح کرد می‌گذرد. طبق این طرح، قرار است جگوار تا سال ۲۰۲۵ به برندی تمام الکتریکی تبدیل شود و سخنگوی JLR حالا خبر از پایان شش خودروی کنونی جگوار تا پایان سال جاری داده است. به گفتهٔ وی، مدل‌های XE، XF سدان و استیشن، F تایپ، E-Pace و I-Pace همگی از روی خط تولید کنار خواهند رفت. جگوار در ابتدا گفته بود که کراس‌اوور الکتریکی I-Pace در کنار موج جدید خودروهای الکتریکی جدید این شرکت تولید خواهد شد اما بعداً خودروساز بریتانیایی نظر خود را تغییر داد و اعلام کرد که I-Pace هم همراه با خودروهای درون‌سوز شرکت کنار گذاشته خواهد شد.

اما جگوار چرا با این عجله خودروهای درون‌سوز خود را کنار می‌گذارد؟ «آدریان ماردل» مدیرعامل شرکت گفته است این شش مدل درآمدی چندانی برای جگوار ندارند و سودآوری آن‌ها نزدیک به صفر است. وی هنگام صحبت با سهامداران اظهار داشته است که هیچ‌کدام از این خودروها سودی را نصیب شرکت نمی‌کنند. تنها محصول جگوار که نامش در بین این شش مدل دیده نمی‌شود، F-Pace است که شرکت بریتانیایی چندی پیش با معرفی دو نسخۀ ویژه، خبر از خاتمۀ تولید آن تا پایان سال جاری داد. جگوار برای پیش‌نمایش عصر خودروهای الکتریکی خود، اواخر امسال گرن تورر کانسپتی را معرفی خواهد کرد که در نسخهٔ تولیدی بیش از ۱۰۰ هزار پوند قیمت خواهد داشت. طبق گزارش‌ها، یک شاسی‌بلند بزرگ هم در دست توسعه است.

JLR با تمرکز روی خودروهای تیراژ پایین اما با سود بالاتر، قصد دارد جایگاه جگوار را در حد بنتلی ارتقاء دهد. بااین‌حال، تفاوت بزرگ اینجا است که بنتلی تا دههٔ آینده همچنان به عرضهٔ خودروهای بنزینی ادامه خواهد داد. برنامهٔ اولیه این بود که بنتلی تا سال ۲۰۳۰ تمام الکتریکی شود اما اخیراً این تاریخ سه سال به تعویق افتاده است. JLR در نظر دارد فروش سالانهٔ جگوار را در دوران جدیدش زیر ۵۰ هزار دستگاه نگه دارد. تمام خودروهای آیندهٔ این شرکت بریتانیایی روی پلت‌فرم کشیدهٔ JEA ساخته می‌شوند که به‌طور خاص برای این برند روبه‌زوال توسعه پیدا کرده است. انتظار می‌رود خودروهای الکتریکی جدید جگوار به سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب، سامانهٔ چهارچرخ محرک و قابلیت شارژ سریع مجهز باشند.

برای این شرکت زبان طراحی جدیدی با تمرکز بر مینیمالیسم در نظر گرفته شده است و خودروهای آیندهٔ جگوار هیچ شباهتی به مدل‌های درون‌سوز کنونی نخواهند داشت. همچنین نشان نمادین گربهٔ در حال پرش شرکت هم کنار گذاشته می‌شود و بجای آن از نوشتهٔ JAGUAR استفاده خواهد شد. به‌طورکلی، جگوار با قرار دادن تمام تخم‌مرغ‌های خود در سبد الکتریکی، ریسک بسیار بزرگی خواهد کرد آن‌هم زمانی که دیگر شرکت‌ها استراتژی الکتریکی خود را تعدیل کرده‌اند. علاوه بر این، با افزایش قیمت قابل‌توجه محصولات آیندهٔ جگوار، فروش این شرکت هم کاهش پیدا خواهد کرد. زمان نشان خواهد داد که آیا این استراتژی با تغییرات بنیادین در جگوار جواب خواهد داد یا نه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا