اخبار خارجیاختصاصی دنده 6

پژو زیبا ترین فرمون خود را رونمایی کرد!

پژو اخیراً فاش کرد که از سال 2026، مدل‌های آن به فرمان مستطیلی شکل مجهز می‌شوند که اعتراض‌ها را برانگیخت. اما چه کسی گفته است که فرمان باید گرد باشد؟ علاوه بر این، همیشه اینطور نبود، دور از آن.

به گزارش دنده 6 – دانستن اینکه چه کسی، بین فرانسوی ها و آلمانی ها، خودرو را اختراع کرد، یک معما است. اگر اولین وسیله نقلیه ای که بدون دخالت خارجی جابجا می شود، Cugnot fardier (1769) باقی بماند، دیگران معتقدند که بنز پتنت واگن 1886، مجهز به موتور احتراق داخلی، اولین خودروی واقعی است. اما هیچ یک از این ماشین ها فرمان نداشتند: اهرم های عمودی، طولی (معروف به “دم گاو”) یا عرضی برای هدایت آنها استفاده می شد. خیلی راحت نیست!

شما باید حدود ده سال صبر کنید، دقیقاً در سال 1894، تا کسی بگوید: “هی، چیزی برای هدایت ماشین من کاربردی تر خواهد بود.” » کسی که این را تصور می کند آلفرد واچرون فرانسوی است. در طول اولین مسابقه اتومبیل رانی واقعی، که بین پاریس و روئن در 22 ژوئیه 1894 برگزار شد، فرمانی را روی پایه خود نصب کرد که نه بنز، بلکه یک پانهارد و لواسور بود.

او برنده نشد، رتبه چهارم را به پایان رساند، امتیاز خوبی که با این حال، سازنده را متقاعد نکرد که اختراع خود را بپذیرد. یک خطای مهلک به این دلیل که امیل لواسور در پی تصادفی که در طول مسابقه در سال 1897 داشت، جان باخت، زیرا نتوانست به درستی ماشین خود را مانور دهد. از سال 1898، همه پانهاردها دارای فرمان بودند. یک نوآوری بزرگ که پس از آن مانند آتش سوزی در صنعت خودروسازی گسترش می یابد زیرا بسیار ارگونومیک است.

لازم به ذکر است که یک فرمان دایره ای شکل است، زیرا در دهه 1920، یک سازنده ایده ای را معرفی کرد که تا مدت ها بعد شکوفا نمی شد. Voisin در واقع C6 Laboratoire خود را به یک فرمان دو تخته مجهز می کند، اما این تنها یک نمونه اولیه است.

چند دهه بعد، در ایالات متحده، در دهه 1950، ما دورانی را تجربه کردیم که در آن هوانوردی پیشرفت خیره کننده ای داشت و از طریق نفوذ خود، بال هایی به طراحی خودرو داد. پس از آن همه چیز برای برجسته شدن خوب است. بنابراین، در پایان سال 1959، پلیموث با نصب فرمانی که دیگر گرد نبود، اما عملاً مستطیل شکل بود، در مدل 1960 Fury خود، یک وسیله جانبی که در سال 1960 در تاج امپراتوری و در تاج سلطنتی یافت می شد، پاکت را جلوتر از سایر سازندگان برد. 1963 در کرایسلر 300، هر سه مدل توسط یک گروه تولید می شوند. این یک موفقیت به یاد ماندنی نخواهد بود: در سال 1964، گروه بدون کپی برداری از آن دست کشید.

در سال 1970، نوبت به سیتروئن SM افسانه ای رسید که فرمان گرد را که بیضی شکل و تک پره بود، کنار بگذارد. اما، باز هم، این الهام بخش کسی نخواهد بود. با این حال، در سال 1973، آستین آلگرو، به نوبه خود، به فرمان مستطیل شکل بازگشت، کمی شبیه به پلیموث، که آن را کوارتیک نامید. واقعا کمی قدردانی شد، فقط دو سال دوام آورد و در سال 1975 ناپدید شد … مانند SM!

پس از آن، چرخ‌های فرمان به شدت دایره‌ای خواهند ماند تا طرفداران نوآوری رایگان را ناامید کند. اما به لطف سری K2000، جایی که مایکل نایت خود را بر روی یک پونتیاک فایربرد می بیند و فرمان گرد خود را با یک کنترل از نوع هوانوردی جایگزین می کند، دوباره امید خود را به دست خواهند آورد. ما نمی دانیم، اما این ماشین تلویزیونی با ترکیب صدا، صفحه نمایش، رانندگی مستقل و هوش مصنوعی خود، بیش از یک راه رویایی خواهد داشت!

علاوه بر این، فرمول 1، در پایان دهه 1980، شروع به استفاده از فرمان هایی کرد که در قسمت پایین صاف شده بودند، به دلایلی که فضا برای رانندگان وجود داشت. بهتر است، در سال 1999، مک لارن MP4/14 فرمان کاملاً عجیب و غریبی را انتخاب کرد، بدون لبه در قسمت های بالایی و پایینی آن، در حالی که ده ها عملکرد را یکپارچه کرد. بهتر از K2000!

با مدل S Plaid، تسلا در سال 2021 با معرفی Yoke در سری های بزرگ، نوعی چرخ نیم فرمان مربعی بدون قسمت بالایی (قبلاً یکی از آن ها را در سال 2020 در استون مارتین ویکتور بسیار انحصاری دیده بودیم) از سد عبور می کند. که فقط تقلید نمی شود.

و در سال 2024، پژو قرار است اعلامیه خود را اعلام کند. این برند از فرمان مستطیلی بسیار بیشتری نسبت به بقیه استفاده خواهد کرد: این لوازم جانبی با نام Hypersquare اکنون مربعی خواهد بود و از سال 2026 در دسترس خواهد بود. ارگونومی؟ اما چه کسی اهمیت میدهد ؟ در دنیایی که به طور فزاینده ای کودک خوار می شود، تعجب آور نیست که خودرو به طور فزاینده ای به یک اسباب بازی غول پیکر شبیه می شود، جایی که وسایل کم و بیش مضحک بر کارکردهای ضروری اولویت دارند. از این به بعد، بازی های ویدیویی، که حدود بیست سال است به شدت حضور دارند، تأثیر مستقیمی بر طراحی ماشین های ما دارند، وارونگی عجیبی از ارزش ها…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا