اخبار خارجیاسلایدشو

پیشرانه کوچک با عملکرد فراتر از حد انتظار

تویوتا، ولوو، مرسدس و فولکس‌واگن با بهینه‌سازی این موتورهای کوچک ۲ لیتری خودروهایی قدرتمند و اقتصادی را روانه بازار کردند.

به گزارش دنده 6 – وقتی بت از خودروهای با خروجی بالا می‌شود، ذهن مخاطبان به سراغ پیشرانه‌های قدرتمند V8، V10، V12 و حتی W16 سوپراسپرت‌ها و ابرخودروها می‌رود. خوشبختانه در صنعت، خودروهای دیگری هم وجود دارند که با وجود قیمت اقتصادی و دسترسی بهتر، خروجی قدرت خوبی دارند. به‌لطف تزریق اجباری سوخت، موتورهای امروزی درکنار بهره‌وری از قدرت بیشتر مصرف بهینه‌تری هم دارند.با بالاتر بردن خروجی موتور می‌توان در وزن و ابعاد بدنه خودرو صرفه‌جویی کرد. در ادامه به پیشرانه‌هایی نگاه خواهیم انداخت که کمتر از ۲ لیتر حجم موتور و کمتر از ۴ عدد هم سیلندر دارند اما توانسته‌اند به‌خوبی بدرخشند.

فولکس واگن EA888 ایوو ۴

پیشرانه محبوب EA888 برای نخستین‌بار در سال ۲۰۰۴ رونمایی شد و به دست خودروسازان زیرمجموعه فولکس‌واگن مانند سئات و آئودی هم رسید. از این موتور که به‌عنوان قابل اطمینان‌ترین موتور فولکس‌واگن یاد می‌شود، یک نسخه عملکرد بالا هم ساخته شد و توانست به یکی از قدرتمندترین پیشرانه‌های ۴ سیلندر خطی جهان تبدیل شود. این شرکت با نصب همین موتور در مدل ۲۰۲۲ هاچبک گلف R به خروجی ۳۲۹ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور دست یافت. بنابراین راننده به ازای هر لیتر گنجایش پیشرانه دو لیتری به ۱۶۴.۵ اسب بخار قدرت دسترسی دارد.

خوشبختانه آئودی A3 وفولکس‌واگن تیگوآن هم افتخار میزبانی EA888 را داشتند. وانت آماروک، سدان پاسات و جتا هم از نسخه ۱.۸ لیتری آن سود بردند.

تویوتا G16E-GTS

چند سالی است که تویوتا تمرکزی بیشتری را روی هاچبک‌های GR یاریس و GR کرولا گذاشته است. تویوتا برای جذب مشتریان بیشتر و درعین‌حال، ارائه یک محصول مقرون‌به‌صرفه از کوچک‌ترین خود استفاده کرد که از قضا، قدرتمندترین هم بود.

موتور یادشده که با نام G16E-GTS شناخته می‌شود به‌طور به‌خصوص برای GR یاریس توسعه پیدا کرد اما بعدا برای استفاده در GR کرولا بهبود یافت. این پیشرانه ۱.۶ لیتری سه سیلندر توان تولید ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۰ نیوتن متر گشتاور را دارد؛ یعنی ۱۸۷.۵ اسب بخار بر لیتر. G16E-GTS برای بهره‌وری بهتر به سیستم کمک‌پیشرانه توربوشارژر مجهز شده بود. از جمله فناوری‌ها به‌کاررفته در این موتور می‌توان به دو ژاکت خنک‌کننده سرسیلندرها و سیستم خنک‌کاری آبی اشاره کرد که نقش اساسی در خروجی بالای آن داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا