اخبار خارجیاسلایدر

چرا تسلا برنامه‌ای برای ساخت نسل دوم مدل S ندارد؟

در این مطلب، با مرور تاریخچهٔ مدل S، خواهیم فهمید چرا با وجودی که ۱۵ سال از زمان توسعهٔ این خودرو می‌گذرد، تسلا برنامه‌ای برای ساخت نسل دوم آن ندارد.

به گزارش دنده 6 – مدل S پس از رودستر، دومین محصول تسلا محسوب می‌شود و اولین خودرویی بود که این شرکت را به سمت بازار اصلی خودرو سوق داد و تسلا را به نامی آشنا در آمریکا و جهان تبدیل کرد. اکنون اما سن مدل S از مرز ۱۰ سال گذشته و علاقه‌مندان را به این فکر انداخته که آیا تسلا برنامه‌ای برای ساخت نسل دوم مدل S دارد یا خیر. بااین‌حال، به دلیل رویکرد منحصربه‌فرد تسلا برای تغییر و به‌روزرسانی مدل‌های خود، پاسخ به این سؤال ساده نخواهد بود. بنابراین، بیایید تاریخچهٔ مدل S را مرور کنیم و ببینیم چرا تسلا در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای ساخت نسل دوم مدل S ندارد.

هزار خودروی اول
داستان مدل S در سال ۲۰۰۷ آغاز می‌شود. در آن زمان، تسلا یک استارتاپ ناشناختهٔ چهارساله بود که دو سال از تولید اولین محصولش یعنی رودستر می‌گذشت. این خودرو قبل از آنکه مدل S نام گیرد، با نام پروژهٔ وایت‌استار شناخته می‌شد. این پروژه در ابتدا توسط هنریک فیسکر رهبری می‌شد که بعداً شرکت خودروسازی ناموفق فیسکر راه‌اندازی کرد. پس‌ازاین اتفاق، درگیری بین فیسکر و ایلان ماسک آغاز شد و درنتیجه، «فرانتس فون هولزاوزن» به‌عنوان طراحی اصلی پروژه بجای فیسکر منصوب شد درحالی‌که «پیتر راولینسون» مسئولیت مهندسی پروژه زا بر عهده گرفت. راولینسون که اکنون مدیرعامل لوسید است، پدر واقعی مدل S محسوب می‌شود و حالا به منتقد سرسخت شرکتی تبدیل شده که به معروف شدنش کمک کرد.

نسخۀ کانسپت مدل S
این تیم به‌صورت شبانه‌روزی در چادری در تأسیسات اسپیس ایکس در تگزاس کار می‌کرد و درنهایت، اولین پروتوتایپ مدل S در سال ۲۰۰۹ در کالیفرنیا رونمایی شد. تولید این خودرو سه سال بعد در کارخانهٔ سابق تویوتا و جنرال موتورز که پس از رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ توسط تسلا خریداری شده بود آغاز شد. اولین هزار دستگاهی که از مدل S تولید شد، از سری تولید محدودی با نام سیگنیچر با یک موتور الکتریکی با ۳۶۲ اسب بخار قدرت و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۵.۶ ثانیه بود. سه نسخهٔ قوی‌تری بنام سیگنیچر پرفورمنس با ۴۱۶ اسب بخار قدرت هم ارائه شد که شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر را به ۴.۶ ثانیه رساند. درمجموع، مدل S در سال اول در سه نسخه ارائه شد که یکی به باطری ۶۰ کیلووات ساعتی و دو نمونهٔ دیگر به باطری ۸۵ کیلووات ساعتی مجهز بودند.

P85D می‌آید
مدل S اولین تغییر اساسی خود را در سال دوم عرضه تجربه کرد. در سال ۲۰۱۴، تولید نسخهٔ پرفورمنس بالای P85 متوقف شد و بجای آن P85D به بازار آمد. حرف D در نام این نسخه به معنای دوگانه بود که به وجود دو موتور اشاره داشت. بزرگ‌ترین پیشرفتی که در P85D صورت گرفت، اضافه شدن یک موتور دوم در جلو بود درحالی‌که تمام نسخه‌های قبلی فقط به یک موتور در عقب مجهز بودند. این قوای محرکهٔ دو موتوره از آن زمان تاکنون به استانداردی برای خودروهای الکتریکی پرفورمنس تبدیل شده است زیرا کشش چهارچرخ محرک را بدون اتصال فیزیکی بین محورهای جلو و عقب فراهم می‌کند. نتیجه، قوای محرکه‌ای چهارچرخ محرک با ۶۹۱ اسب بخار قدرت بود که P85D را ظرف تنها ۳.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رساند.

یک سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۵، مدل دو موتورهٔ ۷۰D به‌عنوان جایگزین نسخهٔ ۶۰ کیلووات ساعتی با باطری ۷۰ کیلووات ساعتی و دو موتور با مجموع خروجی ۵۱۴ اسب بخار معرفی شد. نسخهٔ تک موتوره با همین پکیج باطری هم ارائه می‌شد. در سال ۲۰۱۶، باطری ۸۵ کیلووات ساعتی با ۹۰ کیلووات ساعتی جایگزین شد و نسخه‌های جدید ۹۰D و P90D جایگزین نمونه‌های قبلی با باطری ۸۵ کیلووات ساعتی شدند. ۹۰D مجموعاً ۴۱۷ اسب بخار قدرت داشت درحالی‌که این رقم در P90D به ۷۶۲ اسب بخار رسیده بود. این باعث شد شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت مدل S برای اولین بار به زیر ۳ ثانیه (۲.۸ ثانیه) برسد.

فیس‌لیفت سال ۲۰۱۷
در نیمه‌های سال ۲۰۱۶، تسلا اعلام کرد مدل S که سه سال از عمرش می‌گذشت، قرار است فیس‌لیفتی را تجربه کند و نسخهٔ جدید با مدل ۲۰۱۷ به بازار عرضه خواهد شد. در این فیس‌لیفت، جلوپنجرهٔ تزئینی قبلی حذف و با پانل بدنه جایگزین شد که ظاهر مدل S را بیشتر از خودروهای درون‌سوز بازار متمایز کرد زیرا هدف تسلا دیگر تقلید خودروهای درون‌سوز نبود بلکه قصد ایجاد طراحی منحصربه‌فرد و آینده‌نگری را برای خودروهای الکتریکی داشت. با این فیس‌لیفت، مدل ۶۰ کیلووات ساعتی که قبلاً کنار گذاشته شده بود، این بار با مدل دو موتورهٔ جدیدی بنام ۶۰D بازگشت. در همان سال‌ها، به‌روزرسانی از راه دور توجه خودروسازان را جلب کرد و تسلا یکی از پیشگامان آن بود. خریداران می‌توانستند از این طریق، ظرفیت باطری ۶۰D را به ۷۵ کیلووات ساعت افزایش دهند که این کار شعاع حرکتی را ۶۵ کیلومتر بیشتر می‌کرد. بااین‌حال، ۶۰D خیلی دوام نیاورد و در ابتدای سال ۲۰۱۷ کنار گذاشته شد تا راه را برای مدل‌های قوی‌تر و با باطری بزرگ‌تر باز کند. نسخه‌های جدید ۱۰۰D و P100D با باطری بزرگ‌تر و پرفورمنس بهتر نیز یکی دیگر از تغییرات مدل S برای مدل ۲۰۱۷ بود.

ترکیب جدید
دو سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۹ تغییر عمده‌ای در مدل S رخ داد و تسلا نام‌گذاری جدید و ساده‌تری را برای خانوادهٔ این خودرو معرفی کرد. مدل‌های ۷۵D، ۱۰۰D و P100D با نام‌هایی که امروز می‌شناسیم برد استاندارد، دوربرد و پرفورمنس جایگزین شدند. در این مدل‌های جدید، قدرت و پرفورمنس ارتقاء پیدا کرد و شتاب مدل پرفورمنس با ۷۵۴ اسب بخار قدرت به زیر ۲.۵ ثانیه رسید. بااین‌حال، برد استاندارد خیلی دوام نیاورد و همان سال کنار رفت. در سال ۲۰۲۰ نسخهٔ دوربرد پلاس جایگزین دوربرد شد. این اولین مدل S بود که از مرز شعاع حرکتی ۴۰۰ مایلی معادل ۶۴۰ کیلومتر فراتر رفت.

پروژهٔ پالادیوم
درحالی‌که تنها دو سال از فیس‌لیفت مدل S می‌گذشت، تسلا به‌روزرسانی بزرگ بعدی را معرفی کرد. این به‌روزرسانی که تحت عنوان پروژهٔ پالادیوم شناخته می‌شد، با بازطراحی داخلی و تغییراتی اساسی در قوای محرکه، بالاترین پرفورمنس در تاریخ مدل S را به ارمغان آورد. یکی از بزرگ‌ترین تغییرات در این نسخهٔ جدید که در ژانویهٔ ۲۰۲۱ معرفی شد، معرفی نسخهٔ سه موتورهٔ پلد بود که با ۱۰۲۰ اسب بخار قدرت، سد قدرت چهاررقمی را شکست. این قدرت شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت شگفت‌انگیز ۱.۹۸ ثانیه را به ارمغان آورد. در سال ۲۰۲۳ نیز مدل برد استاندارد که برای چهار سال از خانوادهٔ مدل S غایب بود، دوباره بازگشت.

نتیجه‌گیری
به عبارت ساده، دلیل عرضهٔ نسل دوم مدل S این است که همین نسخهٔ کنونی اساساً نسل دوم محسوب می‌شود زیرا این خودرو فقط در ظاهر شبیه نمونه‌ای است که سال‌ها پیش معرفی شد و تقریباً تمام قطعات فنی آن ارتقاء پیدا کرده‌اند. مدل S که امروز به بازار عرضه می‌شود، شباهت بسیار کمی به خودرویی که یک دهه پیش عرضه شد دارد. یکی دیگر آر دلایل عدم عرضهٔ نسل دوم مدل S نیز رویکرد متفاوت تسلا نسبت به بازار خودرو در قیاس یا خودروسازان سنتی است. این شرکت به بازه‌های زمانی معین برای اعمال تغییرات و به‌روزرسانی‌ها روی خودروها پایبند نیست و به همین دلیل، کل مفهوم نسل‌های یک خودرو را منسوخ کرده است خصوصاً در دنیایی که به‌روزرسانی‌های از راه دور می‌تواند خودرویی که قبلاً فروخته شده و در خیابان‌ها در حال حرکت است را بسیار تغییر دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا