اخبار داخلی

چرا موتورسیکلت ها کمربند ایمنی ندارند؟

حتما متوجه شده‌اید که موتورسیکلت ها بر خلاف خودروهای سواری فاقد کمربند ایمنی هستند! دلیل این مساله چیست و آیا در آینده شاهد اضافه شدن کمربند به موتورسیکلت‌ها خواهیم بود؟

به گزارش دنده 6 – موتورسیکلت وسیله نقیه‌ای جذاب است که مانورپذیری فوق‌العاده‌ای دارد. یک موتور سیکلت قادر است کارهایی انجام دهد که خودروهای سواری هرگز قادر به انجامشان نیستند. به‌عنوان مثال، حرکات سریع در ترافیک یا تعویض لاین بسیار سریعتر از جمله مهم‌ترین مزیت‌های موتورسیکلت‌ها به شمار می‌روند. از سوی دیگر اما امنیت پایین‌تر مهم‌ترین هزینه‌ای‌ست که باید در ازای این قابلیت‌های جذاب پرداخت کنید! نبود کمربند ایمنی یکی از همین ضعف‌های ظاهری ایمنی موتورسیکلت هاست!

با توجه به ابعاد و اندازه کوچک‌تر موتورسیکلت‌ها در مقایسه با خودروها و مانورهای سریع‌تر آن‌ها حین تعویض لاین یا سبقت، احتمال زیر گرفته شدن آن‌ها بسیار بیشتر از یک خودرو سواری است. با این وجود جالب است که حتی در قابل اعتمادترین موتورسیکلت های جهان نیز خبری از کمربند ایمنی نیست!

اما چرا موتورسیکلت‌ها نباید کمربند ایمنی داشته باشند؟ پاسخ به این سوال با بررسی تفاوت‌های موتورسیکلت و اتومبیل امکان‌پذیر است.

چرا موتورسیکلت ها بر خلاف اتومبیل‌ها کمربند ایمنی ندارند؟
شاید گمان کنید خودروها هم از اول کمربند ایمنی نداشتند و به همین دلیل، موتورسیکلت‌ها نیز احتمالا در آینده به کمربند ایمنی مجهز می‌شوند. اما در عمل این‌چنین نیست و سازندگان موتورسیکلت حتی برنامه‌ای هم برای تجهیز محصولات آینده‌شان به کمربند ایمنی ندارند! دلیل این مساله، تفاوت اساسی میان طراحی وسایل نقلیه بسته‌ای مثل خودرو و وسایل بسته روباز مانند موتورسیکلت است.

به بیان ساده، هنگامی که یک خودرو تصادف می‌کند، بیشترین شانس سالم ماندن برای سرنشینان آن است که از کابین خودرو به بیرون پرتاب نشوند. از سوی دیگر اما اوضاع برای موتورسیکلت‌ها کاملا برعکس است و پرتاب شدن از موتور حین تصادف می‌تواند شانس زنده ماندن موتورسوار را افزایش دهد!

قانون اول نیوتن می‌تواند به درک بیشتر این مساله کمک کند. بنا به این قانون، یک جسم در حال حرکت تا زمانی که تحت یک یا چند نیروی بازدارنده خارجی قرار نگیرد به حرکتش ادامه خواهد داد. فرض کنید یک موتور که با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در حال حرکت است، به‌طور ناگهانی به یک مانع برخورد کند. در صورتی که موتورسوار کمربند ایمنی بسته باشد طبیعتا به موتورسیکلت چسبیده و همراه با موتور سیکلت جابجا خواهد شد.

وزن سبک موتور سیکلت باعث می‌شود که در اثر برخورد با مانع انحراف شدیدی از مسیر داشته باشد و با سرعتی بسیار زیاد به موانع یا سایر اجسام محیط برخورد کند یا حتی از زمین جدا شود! در این شرایط حین فرود مجدد، سرنشین باید علاوه بر نیروی ضربه ناشی از تصادف، وزن موتورسیکلت را نیز تحمل کند. این مساله خطری جدی برای سلامتی راننده به شمار رفته و حتی با پوشیدن مطمئن‌ترین کلاه‌های ایمنی نیز ممکن است باعث مرگ موتورسوار شود.

به همین دلیل است که موتورسیکلت‌ها فاقد کمربند ایمنی هستند.با نبود کمربرند ایمنی، در صورت بروز تصادف، موتورسوار از موتور جدا شده و در فاصله نسبتا کوتاهی از محل تصادف به زمین برخورد می‌کند. البته این مساله همچنان می‌تواند باعث آسیب دیدن جدی او شود؛ اما شانس زنده ماندن او در این شرایط بسیار بیشتری از زمانی‌ست که همراه موتور به اطراف پرتاب می‌شد!

بد نیست بدانید که در سال ۲۰۲۱ حدود ۸۳ هزار موتورسوار در اثر تصادفات رانندگی آسیب دیدند. از این میان، ۵۹۳۲ نفر در اثر شدت جراحات جان باختند. در عین حال اگر موتورسیکلت ها به کمربند ایمنی مجهز بودند، بدون شک تعداد مرگ و میرها بسیار بیشتر از این مقادیر می‌بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا