اخبار خارجی

چگونه از خودروی در حال غرق شدن نجات پیدا کنیم؟

یکی از بدترین اتفاقاتی که می‌توان تصور کرد حضور در کابین خودروی در حال غرق شدن است اما اگر این اتفاق رخ داد چگونه جان خود را نجات دهیم؟

به گزارش دنده 6 – حادثه ریزش پل فرانسیس اسکات کی در بالتیمور آمریکا نشانه‌ای هشدار دهنده از عدم آمادگی رانندگان در موقعیت‌های اضطراری همچون حضور در خودروی در حال غرق شدن است. تصور کنید در حال رانندگی هستید و ناگهان خودروی شما به داخل آب سقوط می‌کند. در این لحظه شاید تنها چند ثانیه زمان برای واکنش درست داشته باشید. البته که فکر کردن درست می‌تواند مرز بین مرگ و زندگی را ترسیم کند. بی‌شک غرق شدن داخل خودرو سناریویی وحشتناک و زجرآور است اما زمانی که بتوانید خونسرد بمانید و آمادگی لازم را داشته باشید شانستان برای فرار و زنده ماندن افزایش خواهد یافت.

با این تفاسیر، فردی که داخل خودرویی در حال غرق شدن حضور دارد چه‌کاری می‌تواند انجام دهد؟ برای اینکه بتوانیم پاسخی صحیح به این سؤال مهم بدهیم با رابرت بانوم آتش‌نشان اداره آتش‌نشانی نیویورک هم‌صحبت شده‌ایم. رابرت چندین سال تجربه در این زمینه را دارد و از ۱۷ سالگی تاکنون علاقه خود به شغل آتش‌نشان را نشان داده است. او تجربه بالایی در آتش‌نشانی و همچنین ارائه کمک‌های اضطراری دارد. برای نجات جان خود از خودروی در حال غرق شدن باید اقداماتی را انجام دهید که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. از لحظه‌ای که خودرو داخل آب فرو می‌رود شما حدود ۳۰ تا ۱۲۰ ثانیه زمان برای فرار دارید. شما نمی‌خواهید حتی لحظه‌ای را هم هدر دهید بلکه باید نفس عمیق بکشید و برنامه فرار خود را دنبال کنید. رابرت می‌گوید:

بدون وجود یک برنامه مشخص مردم شاید زمان طلایی فرار را از دست داده و به دنبال استفاده از کنترل‌های برقی یا باز کردن درها باشند که اقداماتی بی‌ثمر هستند و ریسک حمله عصبی و سرگردانی داخل کابین افزایش می‌یابد
ما از رابرت پرسیدیم چه اقداماتی باید صورت گیرد و او برنامه فرار چهار مرحله‌ای را پیش روی ما گذاشت. اولین قدم این است که خونسرد باشید. زمانی که خونسردی خود را حفظ کنید می‌توانید به خوبی فکر کرده و سریع عمل کنید. قدم بعدی تلاش برای باز کردن کمربند ایمنی است. اگر قفل کمربند گیر کرده می‌توانید از کاتر کمربند برای بریدن تسمه آن استفاده کنید. در این نقطه باز کردن درهای خودرو به خاطر فشار آب سخت خواهد بود بنابراین باید شیشه را برای فرار باز کرده یا بشکنید. در ۳۰ تا ۶۰ ثانیه ابتدایی غرق شدن خودرو شاید بتوانید شیشه را با استفاده از دکمه‌های بالابر باز کنید. اما اگر خودروی شما کاملاً در آب فرو رفته باید شیشه را بشکنید. می‌توان این کار را وسایل داخل کابین انجام داد و اگر وسیله‌ای نبود باید با دست یا آرنج خود این کار را انجام دهید. زمانی که شیشه بشکند آب با سرعت بالایی وارد کابین خواهد شد و رابرت توصیه می‌کند شما باید آماده حبس نفس خود و تلاش برای خروج از کابین باشید؛ اما سؤالی که پیش می‌آید این است که دیگر سرنشینان خودروی در حال غرق شدن را چگونه نجات دهیم؟

زمانی که افراد دیگری در خودرو حضور داشته باشند شما نمی‌توانید فقط به نجات جان خود فکر کنید. حفظ سلامتی آن‌ها نیز مسئولیتی مهم بر گردن راننده است؛ بنابراین برای اینکه شانس نجات جان همه وجود داشته باشد باید خونسرد باشید و برنامه فرار را دنبال کنید. در این وضعیت شما یا دیگر سرنشینان شاید وسوسه شوید با سرویس‌های اضطراری تماس گرفته یا شیشه را بشکنید و یا از در خودرو خارج شوید. اگر با در نظر گرفتن این گزینه‌ها زمان را از دست دهید پنجره طلایی فرار شما شاید بسته شود و اگر خودروی غرق شده به کف رودخانه یا دریاچه برسد و آب به حدی برسد که دیگر هوایی در کابین خودرو نباشد، شانس زنده ماندن به صفر خواهد رسید.

برنامه فرار ساده است: کمربند را باز کنید و از شیشه خودرو خارج شوید. درحالی‌که تلاش دارید کمربند خود را باز کنید به دیگران نیز اعلام کنید همین کار را انجام دهند. اگر توانستید به عنوان اولین نفر کمربند خود را باز کنید به دیگران نیز کمک کنید. زمانی که کمربند ایمنی باز شد تلاش کنید شیشه را شکسته و سپس دیگران را به خروج از آن راهنمایی نمایید. اگر چند فرزند شما داخل خودرو هستند اول سعی کنید بزرگ‌ترین فرزند را از کابین خارج کنید و به ترتیب کمک نمایید تا دیگران نیز خارج شوند. زمانی که توانستید از خودرو خارج شوید اولویت اصلی شما باید شنا کردن و رسیدن به روی آب باشد. رابرت می‌گوید:ارتباط مؤثر و اطمینان بخشی می‌تواند به حفظ خونسردی سرنشینان و تمرکز روی برنامه فرار کمک کند. اطمینان از اینکه همه می‌دانند باید نفس خود را حبس کرده و سریعاً از پنجره شکسته شده خارج شوند به‌طور قابل‌توجهی شانس زنده ماندن همه سرنشینان را افزایش می‌دهد

پس از رسیدن به سطح آب شاید نفس‌نفس بزنید که یک پاسخ طبیعی بوده و ناشی از شوک آب سرد است. البته چنین امری می‌تواند عملکرد اعصاب و عضلات شما را مختل کرده و شنا کردن را دشوار سازد. به همین خاطر پس از خروج از خودروی در حال غرق شدن باید روی نفس کشیدن تمرکز کنید. به منظور مدیریت شوک ناشی از سرمای اولیه تلاش کنید نفس عمیق و آرامی بکشید. این امر به شما کمک خواهد کرد تنفس خود را کنترل کرده و شنا کنید. اگر مطمئن نیستید که در کدام جهت باید شنا کشید به دنبال نور باشید یا اینکه حباب‌هایی را که می‌بینید دنبال کنید. همچنین اگر نمی‌توانید شنا کنید بهتر است به هر وسیله‌ای که روی آب است بچسبید. این امر انرژی شما را حفظ کرده و شانستان برای نجات را افزایش می‌دهد. همچنین تا حد امکان تلاش کنید دست‌های خود را تکان داده و فریاد بزنید تا توجه افراد نزدیک به شما جلب شود.

برخی افراد سؤال می‌کنند آیا خارج شدن از برخی خودروها آسان‌تر است یا خیر؟ باید گفت خروج از خودروهای قدیمی‌تر کار راحت‌تری خواهد بود زیرا در خودروهای قدیمی که دارای شیشه‌بالابرهای دستی هستند امکان پایین آوردن آن‌ها بدون استفاده از دکمه وجود دارد. شیشه‌بالابر برقی خودروهای جدید در زیر آب از کار می‌افتند و این یک تفاوت مهم است. البته همه مالک خودروهای قدیمی نیستند و صرف‌نظر از نوع خودرو، چیزی که اهمیت دارد به همراه داشتن ابزارهای اضطراری برای فرار راحت از خودروی در حال غرق شدن است. رابرت می‌گوید:

داشتن استراتژی فرار از قبل برنامه‌ریزی‌ شده به همراه ابزارهای ضروری همچون کاتر کمربند و چکش برای شکستن شیشه به‌طور قابل‌توجهی شانس زنده ماندن را افزایش می‌دهدجدای از ابزار ضروری داشتن یک برنامه فرار اهمیت بالایی خواهد داشت. چنین سناریوهایی احتمالاً بدون هیچ‌گونه علائم هشدار دهنده‌ای رخ می‌دهد اما زمانی که از نظر ذهنی آماده باشید راحت‌تر خواهید توانست مراحل یاد شده را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا