اخبار داخلیاسلایدردانش خودرویی

چگونه کف‌پوش خودرو را به‌طور کامل تمیز کنیم؟

تمیز کردن کف‌پوش خودرو می‌تواند برای مالکان فرایندی دشوار باشد اما در این مقاله روش‌های مفیدی را برای این کار ارائه می‌کنیم.

به گزارش دنده 6 – افراد معدودی به تمیز کردن خودرو علاقه دارند. با اینکه شستن و تمیزکاری وسیله نقلیه برای برخی مالکان فرایندی لذت‌بخش است اما زمانی که مجبور باشید با دستان خود کف‌پوش خودرو را بیرون آورده و آن را تمیز کنید شاید از این کار عصبی شوید. اکثر رانندگان، هر از چند گاهی خودروی خود را کارواش کرده و از بدنه تمیز آن لذت می‌برند اما برخی افراد به این کار راضی نشده و به دنبال دیتیلینگ و تمیزکاری کامل وسیله نقلیه از جمله کابین آن هستند. یکی از بخش‌هایی که باید در خودرو تمیز شوید کف‌پوش آن است که شاید آلودگی‌های زیادی روی آن وجود داشته باشد.

معمولاً تمیزکاری کامل کف‌پوش خودرو به ندرت انجام می‌شود و بسیاری از رانندگان نمی‌دانند بهترین روش برای شست و شوی آن چیست. امیدواریم این مقاله بتواند به شما در انتخاب ابزار و روش‌های مناسب جهت تمیز کردن این بخش مهم از خودرو کمک کند. اولین سؤال این است که برای تمیزی کامل کف‌پوش خودرو چه محصولاتی موردنیاز است؟ قبل از آغاز کار باید مطمئن شد همه تجهیزات ضروری برای این کار را داریم. بدیهی‌ترین محصول برای شروع کار شامپوی تمیزکننده کف‌پوش است. شرکت‌های زیادی به تولید چنین محصولاتی می‌پردازند و در کنار آن باید فرچه و برس مناسب را نیز خریداری کنید.

اگر نگران تمیز کردن لکه‌های روی کف‌پوش‌ها هستید باید پاک‌کننده لکه مناسبی را انتخاب کنید. برای این کار می‌توان اسپری یا واکس مخصوص از بین بردن لکه‌ها را خرید. راه‌حل دیگر هم این است که خودتان اسپری مخصوص را بسازید. برای این کار باید یک بطری انتخاب کرده و بیشتر آن را با آب پر کنید. سپس یک فنجان سرکه سفید و چند قطره مایع ظرف‌شویی را اضافه نمایید. نهایتاً باید گفت برای تمیز کردن کف‌پوش خودرو نیازمند جارو خواهید بود که یکی از مهم‌ترین ابزارهای دیتیلینگ است. پیش از شروع این کار باید بدانید چه بخش‌هایی از کف‌پوش را می‌خواهید تمیز کنید. برای کسب بهترین نتیجه ممکن شاید به دنبال باز کردن پیچ‌های صندلی‌ها و جدا کردن آن‌ها از کابین باشید. با این روش می‌توان به همه بخش‌های کف‌پوش دسترسی داشت هرچند جدا کردن صندلی‌ها فرایندی زمان‌بر و نسبتاً دشوار برای برخی افراد خواهد بود؛ اما اگر چنین قصدی ندارید باید کف‌پوش‌های موکتی یا لاستیکی را از خودرو خارج کنید. زمانی که همه‌چیز آماده شد باید کف کابین را جارو بکشید تا کاملاً تمیز شود. اگر از جاروبرقی استفاده نکنید و سریعاً کف کابین را با شامپو بشویید تمامی آلودگی‌ها، گردوخاک‌ها و ذرات غذا به‌صورت عمیق‌تر در موکت کابین باقی خواهند ماند.

پس از جارو کشیدن سریعاً از شامپو یا اسپری تمیزکننده استفاده نکنید. اگر لکه‌ای روی کف‌پوش خودرو وجود داشته باشد، استفاده از این مواد بهترین نتیجه را به دنبال نخواهند داشت. همچنین زمانی که از تمیزکننده استفاده کنید ریسک از بین نرفتن لکه‌های قدیمی نیز وجود خواهد داشت؛ بنابراین باید از لکه بر قوی استفاده کنید. البته همه لکه برها عین هم نیستند و برخی از آن‌ها عملکرد بهتری دارند. برای اکثر لکه‌ها ترکیب آب، سرکه و مایع ظرف‌شویی جواب خواهد داد. همچنین بهتر است دمای آب در حین استفاده بالا باشد.

روش بالا برای از بین رفتن اکثر لکه‌ها جواب می‌دهد اما برخی لکه‌ها به سختی پاک می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به جوهر خودکار اشاره کرد. برای از بین بردن این لکه‌ها باید از روش‌های دیگری استفاده کرد. در این حالت می‌توانید پنبه را به الکل آغشته کرده و کاملاً روی لکه بمالید. به احتمال زیاد، با این روش لکه جوهر خودکار از بین خواهد رفت؛ اما برای رفع لکه‌ای همچون قطرات خون باید از ترکیب آب و هیدروژن پراکسید ۳ درصد استفاده کنید. در این محلول میزان آب دو برابر هیدروژن پراکسید خواهد بود. دقت داشته باشید که احتمال دارد هیدروژن پراکسید روی رنگ موکت کابین تأثیرگذار باشد بنابراین قبل از استفاده آن را روی تکه‌ای موکت یا پارچه تست کنید.

پس از طی این مراحل سرانجام نوبت به شستن کف‌پوش‌ها می‌رسد. در روی کاغذ، تمیز کردن کف‌پوش ساده‌ترین بخش تمیزکاری کابین خواهد بود اما در واقعیت به نیروی فیزیکی زیادی نیاز دارد. اینکه کل کف‌پوش را با اسپری تمیزکننده بپوشانید ایده خوبی نیست. بهترین روش این است که روی بخش‌های کوچکی از کف‌پوش کار کنید. اگرچه این فرایندی زمان‌بر است اما بهترین نتیجه را در بر دارد. با اسپری کردن ماده موردنظر روی بخش‌هایی از کف‌پوش باید به خوبی آن را با برس تمیز کنید. زمانی که فرایند تمیزکاری به اتمام رسید آن را با آب بشویید و اجازه دهید جلوی نور خورشید خشک شود. البته قبل از این کار می‌توانید از جاروی خیس استفاده کنید تا کف‌پوش تا حد امکان خشک باشد. در صورتی که جنس کف‌پوش خودرو از لاستیک است، استفاده از آب و صابون برای تمیز کردن آن‌ها کفایت خواهد کرد.

اما برای از بین بردن بوهای داخل کابین چه کنیم؟ تمیز کردن کف‌پوش ضرورتاً به معنی عدم وجود بو در کابین نیست. اگر جزو افرادی هستید که در کابین خودرو غذا می‌خورید و سیگار می‌کشید یا حیوانات خانگی را با خود به همراه دارید، قطعاً بوی ناخوشایندی از کابین به مشام خواهد رسید. روش‌های متفاوتی برای بهبود بوی داخل کابین وجود دارد. برای مثال می‌توان از خوشبوکننده هوا استفاده کرد. همچنین باز گذاشتن شیشه‌ها برای جریان بیشتر هوا نیز کمک ‌کننده خواهد بود. برای بوهای بد و ناراحت کننده باید سیستم تهویه مطبوع را تمیز کرد. اگرچه روش‌های ذکر شده شامل تمامی اقدامات لازم برای تمیزکاری کامل کف‌پوش خودرو هستند اما برخی افراد زمان کافی و حوصله برای انجام این کار را ندارند بنابراین در این صورت باید به یک متخصص تمیزکاری خودرو مراجعه کرد. قطعاً این روش هزینه زیادی در بر دارد اما اگر فرد درستی را انتخاب کنید، کف‌پوش خودرو همانند روز اول به نظر خواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا