اخبار داخلی

کدام خودروی چینی بهتر است؟

کراس‌اور جدید کرمان موتور، در کلاس قیمتی ۱/۵ میلیارد تومان با چند رقیب شناخته شده مواجه است. این مطلب، ضمن مقایسه بین KMC A5 با فیدلیتی پرایم، جک S5 و ام وی ام X55، ارزش خرید این خودروها را بررسی می‌کند.

به گزارش دنده 6 – شاسی‌بلندهای چینی به دلایل مختلف در ایران پرفروش هستند. از یک سو، مردم به به کراس‌اورهای ساخت مشهور دنیا دسترسی ندارند و از سویی دیگر، مدل‌های دست دوم ژاپنی و کره‌ای، بسیار گران محسوب می‌شوند. برای مصرف‌کننده، انتخاب یک هیوندای توسان باعمر ۱۰ ساله و کارکرد ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار کیلومتر، ۲ تا ۲/۵ میلیارد تومان هزینه دارد؛ اما قیمت یک کراس‌اور صفر کیلومتر چینی از میان KMC A5 یا فیدلیتی پرایم و جک S5 و X55، در حدود ۱/۵ میلیارد تومان است.
در میان خودروهای ساخت چین که توسط شرکت‌های داخلی مونتاژ شدند، X33 مدیران خودرو و جک S5 کرمان موتور، بیشترین فروش را طی سال‌های اخیر داشتند. با این شرایط، جانشین‌های خودروهای مذکور هم پرتقاضا هستند. ام‌وی‌ام X55 از لحاظ موتور و گیربکس، پلتفرم و حتی ابعاد بدنه، تفاوت‌های مهمی با X33 دارد؛ اما X5 جانشین S5 صرفا یک فیس‌لیفت (تغییر چهره) محسوب می‌شود.
سمت دیگر بازار خودروهای چینی، ۲ محصول با بدنه‌ی بزرگ‌تر نسبت به X55 و KMC X5 وجود دارند که اتفاقا چندان جدید نیستند. فیدلیتی پرایم مونتاژ بهمن، از محصولات زیرمجموعه‌ی چری محسوب می‌شود و KMC A5 ساخت برند ناشناخته‌ی SWM است. حدود چهار سال پیش، سیف خودرو تعدادی SWM را وارد ایران کرد و بعد از وقفه‌ی طولانی، حالا همان خودرو توسط کرمان موتور عرضه خواهد شد.

مقایسه طراحی و ابعاد KMC A5 با فیدلیتی پرایم، جک X5  و X55
نمای A5 تحت تاثیر دوج امریکایی طراحی شده و حالت تهاجمی‌تر نسبت به رقبای هم‌وطنش دارد. از نظر ابعاد نیز، فیدلیتی و A5 بزرگ‌تر از جک X5 و X55 محسوب می‌شوند. این موضوع، برای افرادی که صندوق عقب بزرگ و راحتی سرنشینان را اولویت اصلی بدانند، اهمیت دارد. جدول زیر، اندازه‌ی چهار خودرو را نشان می‌دهد. فیدلیتی پرایم با بیشترین فاصله محوری، کابین جادارتری نسبت به رقبا دارد.

 

طول (میلی‌متر) عرض (میلی‌متر) ارتفاع (میلی‌متر) فاصله محوری (میلی‌متر) وزن (کیلوگرم)
SWM کرمان موتور KMC A5 ۴۶۷۰ ۱۸۵۵ ۱۷۴۰ ۲۷۵۰ ۱۵۵۰
فیدلیتی پرایم بهمن موتور ۴۷۳۵ ۱۹۰۰ ۱۷۱۰ ۲۷۲۰ ۱۵۷۵
جک کرمان موتور KMC X5 ۴۵۰۵ ۱۸۵۰ ۱۶۹۸ ۲۶۶۰ ۱۵۶۰
چری مدیران خودرو MVM X55 ۴۳۵۸ ۱۸۳۰ ۱۶۷۰ ۲۶۳۰ ۱۳۶۰

در بحث زیبایی، قطعا سلیقه‌‌ها متفاوت هستند اما می‌توان از دیدگاه طراحی فنی و هماهنگی اجزای بیرونی، فیدلیتی پرایم را برتر از KMC A5 و جک X5 و چری X55 دانست. کراس‌اور SWM یا همان KMC A5 با خطوط تیز در چراغ‌های اصلی، کمی توی ذوق می‌زند و خصوصا از نمای پشت، چندان خوشایند نیست. این شرایط را می‌توان برای طراحی عقب X55 نیز توصیف کرد.

مقایسه کابین و اتاق KMC A5 با فیدلیتی پرایم، جک X5  و X55
با کمی ارفاق می‌توان طراحی داخلی جک X5  کرمان موتور و ام‌وی‌ام‌ X55 را برتر از KMC A5 و فیدلیتی پرایم دانست. از دیدگاه نگارنده، جاسازی نمایشگر لمسی داخل داشبورد، حس یک خودروی قدیمی را برای سرنشینان SWM تداعی می‌کند. از سویی دیگر، مانیتور بزرگ در جک X5، امتیازی مهم محسوب می‌شود.

جک KMC X5
کرمان موتور KMC A5
هرچند که اتاق X55 نسبت به سه خودروی دیگر، کوچک‌تر و کم‌جاتر است؛ اما برای راننده و سرنشین کنار او، چند نکته‌ی مثبت فراهم می‌کند. از یک سو، کیفیت دوخت و نشیمن صندلی‌ها حس بسیار خوبی برای مالک دارد. از سویی دیگر، تجهیزات مختلف و کلیدها، ترکیب خوب با دسترسی مناسب ارایه می‌دهند که منجر به رضایت کاربران در طولانی مدت می‌شود.

ام وی ام X55
فیدلیتی پرایم
مقایسه پیشرانه و تجهیزات فنی KMC A5 با فیدلیتی پرایم، جک، X5  و X55
جای تعجب نیست که چهار کراس‌اور مورد بحث، همگی از موتور ۱/۵ توربو استفاده می‌کنند و از این نظر، تفاوت چندانی ندارند؛ اما وزن نابرابر و گیربکس‌های مختلف این خودروها باعث می‌شود در شتاب‌گیری عملکرد متفاوت داشتند. جدول زیر، آمار فنی KMC A5 با فیدلیتی پرایم، جک X5  و X55 را نشان می‌دهد.

 

موتور قدرت (اسب بخار) گشتاور (نیوتن متر) زمان صفر تا صد کیلومتر برساعت (ثانیه) مصرف سوخت (لیتر در صد کیلومتر)
SWM کرمان موتور KMC A5 ۱/۵ لیتر توربو ۱۳۷ ۲۱۲ ۱۲ ۱۰
فیدلیتی پرایم بهمن موتور ۱/۵ لیتر توربو ۱۵۵ ۲۳۰ ۱۱ ۸
جک کرمان موتور KMC X5 ۱/۵ لیتر توربو ۱۸۰ ۲۸۰ ۱۰ ۸
چری مدیران خودرو MVM X55 ۱/۵ لیتر توربو ۱۴۷ ۲۱۰ ۱۰ ۷

از دیدگاه نگارنده، باتوجه به اینکه موتور ۱/۵ توربو ساخت چین، چندان قدرتمند نیست؛ از نظر استهلاک و هزینه‌های جانبی روی X55 عملکرد بهتری ارایه می‌دهد. مصرف سوخت کمتر و شتاب بالاتر، باعث می‌شود X55 برای رانندگی اسپرت و جوان‌پسند، گزینه‌ی مناسب باشد.

مقایسه امکانات و تجهیزات KMC A5 با فیدلیتی پرایم، جک X5  و X55
خودروهای چینی با انبوه آپشن‌ها در ایران مشهور هستند و از این نظر، تفاوت چندانی ندارند. جک X5 بزرگ‌ترین نمایشگر لمسی با اندازه‌ی ۱۲/۸ اینچ را فراهم می‌کند و X55 مدیران خودرو نیز، کیفیت بهتر برای مانیتور اصلی دارد.
ظاهرا جک KMC A5 تنها خودروی این گروه است که علاوه‌بر گرم‌گن داخل صندلی جلو، سردکننده صندلی هم دارد. دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل، استارت دکمه‌ای، ترمز پارک برقی، دوربین عقب باکیفیت و دید در شب، سیستم‌های ترمز ضد قفل و کنترل پایداری و کشش و حفظ خودرو در شیب، رابط اندروید اتو، کول باکس (محفظه‌ی خنک‌کننده با کولر)، تنظیمات برقی صندلی جلو برای KMC A5 با فیدلیتی پرایم، جک X5  و X55 ارایه می‌شود.

مقایسه قیمت KMC A5 با فیدلیتی پرایم، جک X5  و X55
در بازار آزاد، با نرخ دلار ۵۸ هزار تومان و شرایط اقتصادی اردیبهشت ۱۴۰۳، تقریبا هرسه خودرو ۱/۵ تا ۱/۷ میلیارد تومان قیمت دارند. با این شرایط، انتخاب برای مخاطب، کاملا سلیقه‌ای است.
افرادی که به شتاب بالاتر علاقه دارند و البته نگران هزینه‌ی جانبی مثل استهلاک قطعات و مصرف بنزین هستند، بهتر است سراغ X55 مدیران خودرو بروند. امتیاز راحتی بالا در کابین و جاداری صندوق عقب هم، به KMC A5 و فیدلیتی پرایم می‌رسد؛ اما باتوجه به سابقه‌ی نه‌چندان خوب فیدلیتی در مشکلات مربوط به گیربکس که البته بهمن موتور ادعا می‌کند رفع شده است؛ خرید دیگر گزینه‌ها منطقی‌تر به نظر می‌رسید.

جک X5  یا همان جک S5 فیس لیفت، طی سال‌ها حضور در بازار ایران، کیفیت فنی قابل قبول ارایه داده است. شرکت کرمان‌موتور نیز، در زمینه‌ی پشتیبایی از گارانتی و فروش لوازم یدکی، رضایت مشتریان را در اختیار دارد. خصوصا پس از حادثه‌ی پیش‌آمده برای X55 مدیران خودرو،  ظاهرا جک X5  گزینه‌ی باکیفیت‌تر و کم‌دردسرتر نسبت به فیدلیتی و SWM است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا