اخبار داخلیاسلایدر

نگاهی به KMC E30X برقی کرمان موتور

جدیدترین محصول کرمان موتور برای بازار کشورمان، یک هاچبک شهری ۴در با پیشرانه تمام برقی است. جک E30X با برند KMC وارد ایران می‌شود.

به گزارش دنده 6 – خودروهای شهری، در سراسر جهان طرفدار دارند. هرچند که مسئولان دولتی و مدیران مرتبط با صنعت خودرو، کاملا بی‌توجه به کلاس هاچبک عمل می‌کنند؛ مردم ایران و خصوصا بانوان، علاقه‌مند مدل‌های کوچک هستند. فروش بسیار خوب رنو ۵، پراید هاجبک، دوو ماتیز و ام‌وی‌ام ۱۱۰ طی سال‌های اخیر، این موضوع را ثابت می‌کند. مصرف سوخت پایین، سهولت رانندگی و ابعاد کوچک مناسب پارک در شهرهای شلوغ، خودروهای هاچبک‌ها را جذاب جلوه می‌دهند.

خودروسازی جک یا به بیان صحیح‌تر، جِی اِی سی (JAC) با نام کامل JAC Motors ، سال ۱۹۶۴ تأسیس شد. در کارنامه‌ی این برند، حدود ۱۰ سال سابقه‌ی مفید در ساخت خودروهای خانوادگی دیده می‌شود و ۶ دهه، تولید کامیون‌های تجاری خصوصا مدل‌های اندازه متوسط، داشته است. برخلاف سابقه‌ی کم، تنوع جالبی در خودروهای تولیدی جک شامل انواع سواری و شاسی‌بلند دیده می‌شود. همچنین، مدل‌های مختلف وانت پیکاپ و پنج مدل ون هم با برند جک عرضه می‌شود. این خودروساز چینی سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در محصولات تمام‌الکتریکی داشته است. تیراژ تولید جک حدود ۸۰۰ هزار دستگاه در سال است و عمده‌ی محصولاتش در بازار داخلی چین فروخته می‌شوند.
هاچبک برقی جک سال ۲۰۲۳ تولید انبوه شد. این خودرو با نام‌های E30X و  Yttrium 3 و Y3 در کشورهای مختلف آسیا و امریکای جنوبی عرضه می‌شود. قیمت مناسب، شعاع حرکتی قابل قبول با یک شارژ و امکانات الکترونیک جذاب برای کابین، همراه ۵ ستاره ایمنی از نهاد ایمنی تست تصادف چین (C-NCAP) جک E30X را جالب توجه نشان می‌دهند. کی ام سی E30X به زودی توسط کرمان موتور در نمایشگاه فناوری خودرو ایران رونمایی می‌شود.

طراحی ظاهری و نمای بیرونی کرمان موتور KMC E30X برقی
الگوبرداری از فولکس بیتل (قورباغه) و مینی کوپر، بارها توسط خودروسازان چینی انجام شده است و حالا علاوه‌بر جک E30X مدل‌های متنوع ساخت این کشور، مثل ORA CAT با ظاهر مشابه تولید می‌شوند. برای مخاطب ایرانی، کرمان موتور KMC E30X برقی یادآورد ماتیز و ام‌وی‌ام   ۱۱۰ خواهد بود.

چراغ‌های گرد با دایره‌ای از LED برای روشنایی روز، حالت ساده و غیرتهاجمی KMC E30X را شکل می‌دهد. این خودرو فاقد جلوپنجره‌ی سنتی است و از حفره‌ی نسبتا کوچک وسط سپر برای هدایت هوا به سمت سیستم خنک‌کننده استفاده می‌کند. حجم‌دهی بدنه با خطوط مواج و بدون شکستگی تیز، شخصیت آرام E30Xرا تقویت می‌کند.در نمای جانبی، سقف و رکاب و آینه بغل‌های سیاه تضاد رنگی با بدنه دارند. دستگیره‌های مخفی شونده، طراحی خاص و نامتقارن چرخ‌ها، جذاب به نظر می‌رسد. دیگر نکته‌ی جالب، سقف شیشه‌ای پانورامیک و نصب رینگ‌های اسپرت آلومینیوم ۱۶ یا ۱۷ اینچ برای جک E30X است که معمولا در هاچبک‌های شهری دیده نمی‌شود.

حالت ساده و حجیم بدنه در نمای پشت E30X نیز وجود دارد. چراغ‌های عقب، بیضی نزدیک به چهارگوش هستند و خطوط هماهنگ با برش درپوش صندوق را تداعی می‌کنند. هاچبک برقی جک، وابستگی چندانی به ادوات پلاستیکی سیاه‌رنگ ندارد و  حتی در محل نصب پلاک، فلز هم‌رنگ بدنه ارایه می‌کند.طول ۴۰۲۵ و عرض ۱۷۷۰ و ارتفاع ۱۵۶۰ و فاصله محوری ۲۶۲۰ میلی‌متر برای کرمان موتور KMC E30X برقی ارایه می‌شود. با این شرایط، هاچک الکتریکی جک از تمام جهات، بزرگ‌تر از پژو ۲۰۷ ایران خودرو است و حتی ۱۸ سانتی‌متر فاصله محوری بیشتر فراهم می‌کند تا راحتی سرنشینان عقب، بهبود یابد.

طراحی داخلی و نمای کابین کرمان موتور KMC E30X برقی
کیفیت ساخت مواد داخل اتاق و طراحی ادوات داشبورد، جک E30X را فراتر از هاچبک‌های ارزان‌قیمت ژاپنی و کره‌ای نشان می‌دهد. نمایشگر بزرگ، صندلی‌های اسپرت و رنگ‌ روشن در قسمت‌های مختلف کابین، برای جذب مشتریان جوان مفید هستند. از سویی دیگر، ادوات پلاستیکی مربوط به بخش پایین داشبورد، کنسول، خروجی هوای مخصوص ردیف عقب و حتی موکت‌های کف صندوق عقب، بسیار ارزان‌قیمت و نامرغوب به نظر می‌رسند.

در نسخه‌ی پایه نمایشگر لمسی ۱۲/۸ اینچ وجود دارد اما مدل سفارشی با مانیتور عظیم  ۱۵/۶ اینچ ارایه می‌شود که برای  هاچبک شهری، فراتر از انتظار است. حتی پنل پشت فرمان هم صفحه رنگی ۶ اینچ دارد. سطح بالای داشبورد از پلاستیک سخت تشکیل شده اما کیفیت قابل قبول و رنگ متناسب با پوشش صندلی فراهم می‌کند. طراحی فرمان، بخش نقره‌ای رنگ میان داشبورد و خروجی هوای تهویه مطبوع، حس خوبی به سرنشینان E30X می‌دهد.
هنوز مشخص نیست کدام مدل با چه سطحی از امکانات رفاهی وارد ایران شود. کیفیت ساخت صندلی و چرم مرغوب نمایش داده شده در نسخه‌های سفارشی، E30X را جذاب نشان می‌دهد. سقف بلند این خودرو در کلاس هاچبک، فضای مناسب برای سرنشینان بالغ فراهم می‌کند و صندوق ۳۰۰ لیتری، مناسب کاربری شهری است.

پیشرانه و تجهیزات فنی کرمان موتور KMC E30X برقی
دو مدل با پیشرانه‌های ۷۰ و ۱۰۰ کیلوات (۹۴ و ۱۳۴ اسب بخار) برای جک E30X ارایه می‌شود. این خودروها ۱۰۰ و ۱۷۵ نیوتن‌متر گشتاور دارند و هردو دیفرانسیل جلو با گیربکس تک سرعته هستند. همچنین پک باتری ۴۱ و ۵۱/۵ کیلووات ساعت برای E30X ارایه می‌شود تا شعاع حرکتی این هاچبک برقی، ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر شود.

مدل‌های مختلف E30X حدود ۱۴۰۰ کیلوگرم وزن دارند و نهایت سرعت ۱۵۰ کیلومتر برساعت فراهم می‌کنند. نسخه‌ی ارزان‌تر، در زمان ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نمونه‌ی قوی‌تر، ۸ ثانیه است. با استفاده از سیستم‌های شارژ سریع DC که فعلا در ایران بسیار کمیاب هستند، شارژ کامل باتری‌ها از ۳۰ به ۸۰ درصد، حدود ۳۰ دقیقه زمان می‌برد اما با برق شهری، برای رسیدن از ۱۰ به ۱۰۰ درصد، ۸ تا ۹ ساعت زمان لازم است.دوربین ۳۶۰ درجه، حسگر پارک،  شش کیسه هوا، سیستم‌های کنترل پایداری ESP و ترمز کمکی هیدرولیکی، امکانات استاندارد جک E30X هستند. نگارنده امیدوار است مشابه نسخه‌های سفارشی بازار امریکای جنوبی، نمایشگر بزرگ، سقف پانورامیک و صندلی‌های چرم باکیفیت در مدل مونتاژ ایران ارایه شود.

قیمت جک Y3 در چین و هزینه خرید کرمان موتور KMC E30X برقی
در چین برای مدل ۹۴ اسب بخار با توانی پیمایش ۴۰۰ کیلومتر، آستانه قیمت ۱۲ هزار دلار دیده می‌شود. نمونه‌ی قوی‌تر همراه امکانات کامل، برای شهروندان برزیل و مکزیک ۱۸ هزار دلار هزینه خرید دارد. اگر تخفیف گمرکی مخصوص خودروهای برقی را برای کرمان موتور KMC E30X لحاظ کنیم و قیمت اصلی مدل وارداتی را حدود ۱۵ هزار دلار در نظر بگیریم، احتمالا مصرف کننده‌ی ایرانی برای نسخه‌ی وارداتی، مجبور به پرداخت یک میلیارد تومان خواهد بود. بعید نیست با اضافه کردن آپشن‌های ظاهری مثل صندلی چرم و نمایشگر بزرگ، قیمت خودروی مذکور به ۱/۲ میلیارد تومان برسد.

باتوجه به افزایش قیمت اخیر محصولات مدیران خودرو و رسیدن X33 کراس دنده اتوماتیک به محدوده‌ی ۹۵۰ میلیون تومان، می‌توان برای هاچبک برقی کرمان موتور E30X با قیمت ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان، فروش قابل توجه را پیش‌بینی کرد. در بازار ایران، تعداد پرشماری از بانوان و افراد علاقه‌مند به مدل‌های کوچک وجود دارند که هاجبک‌های برقی را به عنوان خودروی دوم خانواده برای تردد روزانه، انتخاب می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا