اخبارفناوری و تکنولوژی

کشف مواد موثر برای محافظت از فضانوردان در برابر تشعشعات مضر مریخ

 پژوهشگران مواد مؤثری را برای محافظت از فضانوردان در برابر تشعشعات مضر کیهانی در مریخ شناسایی کردند.

به گزارش دنده6  از وبگاه فیز، پژوهشگران دریافتند موادی ویژه از جمله پلاستیک‌های خاص، لاستیک و الیاف مصنوعی همچنین خاک مریخ (رگولیت) با جلوگیری از تشعشعات مضر فضایی در مریخ، از فضانوردانمحافظت می‌کنند. این یافته‌ها احتمالاً به طراحی زیستگاه‌ها و لباس‌های فضایی حفاظتی کمک و مأموریت‌های طولانی‌مدت در مریخ را امکان‌پذیرتر می‌کند.

مریخ جَو ضخیم و میدان مغناطیسی زمین را ندارد؛ بنابراین، فضانوردانی که در حال کاوش در این سیاره هستند در معرض میزان خطرناکی از تشعشعات قرار می‌گیرند.

دیمیترا آتری (Dimitra Atri)، محقق مرکز اخترفیزیک و علوم فضایی و سرپرست گروه پژوهشی مریخ در مرکز اخترفیزیک و علوم فضایی در دانشگاه نیویورک ابوظبی و دیونیسیوس گاکیس (Dionysios Gakis) از پژوهشگران دانشگاه پاتراس یونان این پژوهش را انجام دادند.

پژوهشگران با استفاده از مدل‌سازی رایانه‌ای برای شبیه‌سازی شرایط تشعشع در مریخ، مواد مختلف استاندارد و جدید را آزمایش کردند تا متوجه شوند کدامیک از آنها، در برابر تشعشعات کیهانی عملکرد محافظتی دارد و دریافتند مواد ترکیبی مانند پلاستیک، لاستیک و الیاف مصنوعی همگی عملکرد خوبی دارند. خاک مریخ (رگولیت) نیز تا حدودی مؤثر بود و به عنوان یک لایه حفاظتی اضافی عمل کرد.

به گفته پژوهشگران این یافته علمی، ایمنی فضانوردان را افزایش می‌دهد و مأموریت‌های طولانی‌مدت در مریخ را به واقعیت نزدیک‌تر می‌کند و می‌توان از آن در اکتشافات فضایی آینده و استقرار پایگاه‌های انسانی در مریخ، از جمله پروژه مارس ۲۱۱۷ (Mars ۲۱۱۷) امارات با هدف ایجاد یک شهر در مریخ تا سال ۲۱۱۷، استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا