اخبار خارجیاسلایدر

کونیگزگ یسکو اتک رکورد پیست لاگونا سکا را شکست

یسکو اتک با اختلاف ۰.۵۸ ثانیه، رکورد زینگر ۲۱C را در پیست لاگونا سکا شکسته و به سریع‌ترین خودروی تولیدی این پیست تبدیل شده است.

به گزارش دنده 6 – هرچند کونیگزگ همچنان در حال برنامه‌ریزی برای شکستن رکورد سرعت با یسکو ابسلوت است اما در این میان، رکوردهای دیگری را هم ثبت می‌کند. یسکو اتک که نسخهٔ متمرکز بر پیست این هایپرکار سوئدی محسوب می‌شود، رکورد سریع‌ترین خودروی تولیدی پیست لاگونا سکا را شکسته است. هایپرکار کونیگزگ این مسیر چالش‌برانگیز ۳.۵ کیلومتری را در یک دقیقه و ۲۴.۸۶ ثانیه طی کرده است. رکورددار قبلی این پیست، زینگر ۲۱C بود که حالا با اختلاف تنها ۰.۵۸ ثانیه مغلوب یسکو اتک شده است. زینگر همچنین به‌تازگی رکورد پیست فرمول یک آمریکا در تگزاس را هم با اختلاف ۰.۲ ثانیه به هنسی ونوم F5 واگذار کرده است.

پیست لاگونا سکا نه‌تنها برای هایپرکار کونیگزگ بلکه برای راننده هم تازگی داشته است زیرا رانندهٔ تست و توسعهٔ شرکت سوئدی «مارکوس لوند» تاکنون به این پیست نرفته بود. بااین‌حال، درحالی‌که لاگونا سکا قلمروی ناشناخته‌ای برای انسان و ماشین بود، یسکو اتک موفق شد رکورد زینگر ۲۱C را بشکند. این اما اولین رکورد پیستی نیست که یسکو اتک ثبت می‌کند زیرا این خودرو در اواخر سال ۲۰۲۳ رکورد پیست گوتلند رینگ سوئد را هم با زمان ۲ دقیقه و ۵۶.۹۷ ثانیه شکست که حدود هشت ثانیه از رکورد پورشه ۹۱۱ GT3 RS MR نسل قبلی سریع‌تر بود.

یسکو اتک در ظاهر با بال بزرگ عقب به‌راحتی از نسخهٔ ابسلوت که بجای آن دو بالهٔ کوچک دارد قابل‌تشخیص است. بااین‌حال، هردو نسخه از پیشرانهٔ یکسانی استفاده می‌کنند که یک نمونهٔ ۵ لیتری V8 توئین توربو است. این موتور با بنزین معمولی ۱۲۸۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند ولی در صورت استفاده از سوخت E85، خروجی آن به ۱۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۰۰ نیوتن متر گشتاور افزایش میابد. یسکو ابسلوت اخیراً در آزمایش شتاب صفر-۴۰۰-صفر کیلومتر بر ساعت، زمان ۲۷.۸۳ ثانیه را ثبت کرد و با اختلاف ۱.۳۳ ثانیه رکورد ریمک نورا را شکست. البته نورا R جدید که به‌تازگی با قدرت بیشتر و وزن کمتر معرفی شده، ممکن است به‌زودی بتواند این رکورد را دوباره بشکند.

بااین‌حال، بدون شک هیجان‌انگیزترین رکورد یسکو، رکورد حداکثر سرعت خواهد بود. طبق محاسبات و شبیه‌سازی‌های کونیگزگ، نسخهٔ ابسلوت می‌تواند به‌راحتی از مرز ۳۰۰ مایل بر ساعت معادل ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت عبور کند. همچنین آزمایش داینوی شاسی اخیراً سرعت تئوری ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت را با دندهٔ ۹ و قبل از رسیدن به ردلاین موتور نشان داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا